تغذیه مادر از هفته 40 به بعد بارداری

در مطالب قبلی پیام سلامت در مورد تغذیه مادر در ماه های مختلف دوران بارداری صحبت شد در ادامه این سری در مورد تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری صحبت خواهیم کرد و نکاتی در مورد این دوران به شما مادران عزیز خواهیم گفت. در ادامه مطلب تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری به دو پرسش مهم زیر پاسخ خواهیم داد.

  • چگونه می توانیم یبوست را کاهش دهیم؟
  • کدام مواد غذایی می توانند سبب تسهیل زایمان می شوند؟

چگونه می توانیم یبوست را کاهش دهیم؟

شما می توانید به راحتی با نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن غذاهای با فیبر بالا یبوست را کاهش دهید. غلات سبوس دار، نان کامل سبوس دار، میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از فیبر می باشند.

کدام مواد غذایی می توانند سبب تسهیل زایمان شوند؟

برخی از مواد غذایی وجود دارند که می توانند زایمان را ساده تر کنند و شما می توانید اگر خیلی عجله دارید آن ها را امتحان کنید، اما ما نمی توانیم تضمین کنیم که آنها کار می کنند. شما می توانید سعی کنید کاری بخورید تا سبب زایمان شود، اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کاری چنین تاثیری دارد. و به یاد داشته باشید که غذاهای ادویه دار می تواند باعث سوزش سر دل شود بنابراین اگر شما به مواد غذایی تند عادت ندارید آن ها ممکن است روده شما را تحریک کنند و سبب ناراحتی معده شوند. آناناس تازه حاوی آنزیم بروملین است که تصور می شود که به نرم کردن دهانه رحم کمک می کند. با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این تاثیر را دارد، یک آناناس تنها شامل مقدار بسیار کمی از این آنزیم می باشد. بنابراین برای این که اثر کند بایستی حداقل هفت آناناس بخورید، که توصیه نمی شود. اگر حاملگی شما بیشتر از ۴۱ هفته طول بکشد، به نظر می رسد که زایمان شما از نوع دیررس باشد. ماما به شما جدا کردن پرده های جنینی را پیشنهاد خواهد کرد تا به زایمان در زمانی که شما نزدیک به هفته ۴۱ هستید کمک کند. اگر این کار هم تاثیری نداشت و زایمان شروع نشد، به شما پیشهاد می شود که در قاصله زمانی بین هفته ۴۱ و هفته ۴۲ از روش القا استفاده کنید.

تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری
تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری

تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری

وعده ناها برای تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری

ماهی ساردین با نان تست

این ناهار سریع و آسان است، و ساردین یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، آهن و کلسیم می باشد.

مواد لازم

۲ ساردین پخته شده (کنسرو یا تازه)

۱ تکه نان سبوس دار یا نان قهوه ای

آب لیمو

روش طبخ

زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

ساردین را به همراه استخوان ها نرم آن، به حالت پوره در آورده، و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید. ساردین را بر روی نان قهوه ای پهن کنید و آن را با گوجه فرنگی های خرد شده که حاوی ویتامین C هستند و یک لیوان شیر به خاطر داشتن کلسیم، سرو کنید.

میان وعده برای تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری

این سالاد میوه از میوه های خشک شده که در آب پرتقال خیس شده تهیه می شود. و سرشار از فیبر است، بنابراین برای کاهش یبوست بسیار مناسب است.

مواد لازم

۲۰۰ گرم زردآلو خشک شده

۱۰۰ گرم کشمش درشت

۱۰۰ گرم انجیر خشک

۵۰ گرم حلقه سیب خشک

۵۰ گرم زغال اخته خشک

آب پرتقال ۴۰۰ میلی لیتر

دستور پخت

زمان آماده سازی: پنج دقیقه (سپس درطول شب در یخچال نگه دارید)

تمامی میوه ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و برروی آن آب پرتقال بریزید. هم بزنید، درب آن را پوشانده و در طی شب در یخچال نگه داری کنید. و آن را با ماست یونانی سرو کنید.

وعده شام برای تغذیه مادر از هفته ۴۰ به بعد بارداری

گوشت بره و کاسرول قارچ  (گوشت و قارچ)

این کاسرول ساده را درست کنید و از خوردن آن در چند روز باقی مانده به زایمان لذت ببرید. گوشت قرمز یک منبع فوق العاده از آهن است. این دستور غذایی برای ۴ نفر است  و می توان آن را فریز کرد.

مواد لازم

۵۰۰ گرم گوشت بره

آرد ۱ قاشق غذا خوری

۱ عدد پیاز متوسط

سیر ۱ حبه

مقدار زیادی رزماری تازه یا ۱ قاشق چای خوری رزماری خشک

۱ قاشق غذاخوری سس ورستر شایر

آب ۴۰۰ میلی لیتر

۱۵۰ گرم  قارچ، به اندازه فندق، پاک شده و خرد شده

دستور پخت

زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

زمان پخت: یک ساعت و ۳۰ دقیقه

فر را به دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد می رسانیم. گوشت بره را به شکل مکعب برش می دهیم. آرد را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ می ریزیم  و گوشت ها را درون آن قرار می دهیم. و آن را تکان می دهیم تا خوب گوشت را بپوشاند و سپس آن را در یک ظرف نسوز قرار می دهیم. پیاز و سیر را ریز می کنیم  و همراه با رزماری بر روی  گوشت بره می ریزیم. آب و سس ورستر شایر را هم روی آن ریخته و هم می زنیم. آن را با یک درب و یا فویل می پوشانیم، و در فر به مدت یک ساعت قرار می دهیم. سپس از فر در آورده و قارچ را روی آن ها بزنید. به مدت ۳۰ دقیقه دیگر آن را در فر قرار می دهیم، تا گوشت نرم شود و کاملا بپزد. شاخه رزماری را درآورده و غذا را با پوره سیب زمینی و کلم بروکلی یا اسفناج سرو می کنیم.