حرکات جنین در دوران بارداری

اولین بار که شما حرکات جنین را احساس می کنید یک لحظه به خصوص و هیجان انگیز و احساسی در دوران بارداری می باشد. این موضوع که جنین شما در حال پیچ و تاب خوردن در اطراف است و شما تعجب می کنید که درون شکم چه چیزی در حال روی دادن است که باعث بیدار شدن جنین شده است، شگفت انگیز است.

چه هنگامی اولین حرکات جنین را احساس می کنید؟

شما احتمالا در حدود هفته ۱۸ تا ۲۰ از بارداری شروع به درک برخی نکات می کنید. چنان چه این اولین بارداری شما می باشد، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا شما تشخیص دهید که آن تکان های ملایم در شکم شما در واقع حرکات جنین شما می باشند. اگر شما پیش از این یک کودک به دنیا آورده اید، نشانه ها را می دانید، و ممکن است در اوایل هفته ۱۶ بارداری متوجه حرکات جنین خود گردید. در هر صورت، اگر شما تا هفته ۲۴ بارداری هیچ گونه حرکتی در جنین خود احساس نکرده اید، ماما خود را ببینید. او به ضربان قلب جنین گوش می دهد و ترتیب یک سونوگرافی یا دیگر بررسی ها را در صورت نیاز می دهد.

جنین در درون رحم چه کاری انجام می دهد؟

سونوگرافی به ما بینش باور نکردنی راجع به این که نوزادان چه نوع حرکاتی می توانند انجام دهند و چه هنگامی حرکت می کنند، داده است. کودک شما خیلی پیش از زمانی که شما متوجه حرکات او شوید شروع به حرکت می کند، و جنبش های او هم زمان با رشد و تکاملش تغییر خواهد کرد. اگر خوش شانس باشید، جنین شما ممکن است در طول اسکن بیدار باشد، و شما قادر خواهید بود جنبانیدن و پیچ و تاب خوردن او را مشاهده کنید.

  • در هفته ۷ تا ۸ بارداری کودک شما شروع به تکان خوردن می کند، به عنوان مثال با خم شدن و حرکت ناگهانی کوچک.
  • در حدود هفته ۹ او می تواند سکسکه کند و و پاها و بازوهای جدید کوچک خود را حرکت دهد. او هم چنین شروع به مکیدن و بلع می کند.
  • در  هفته ۱۰ او می تواند سر خود را حرکت دهد، دستانش را بالا بیاورد تا صورت خود را لمس کند، و فک خود را باز کند و بکشد.
  • در  هفته ۱۲، او می تواند یک خمیازه به کشش اضافه کند. شاید تمامی این مراحل رشد برای او کار خسته کننده ای است!
  • در هفته ۱۴ او می تواند چشم های خود را حرکت دهد.
  • در هفته ۱۵ او می تواند انگشت شست دست دلخواه خود را بمکد. اگر شما در طول سونوگرافی این لحظه را مشاهده کردید می تواند نشانه ای باشد برای این که کودک شما در آینده راست دست خواهد بود یا چپ دست.

 به تدریج، حرکات کودک شما به اندازه کافی قوی می شوند که شما بتوانید آن ها را احساس کنید. در ابتدا این حرکات ملایم هستند و ممکن است مانند لرزش، ضربه ناگهانی و یا حس موجی احساس شود، گاهی اوقات آن را می توانید مانند گاز یا هوا احساس کنید. بعد از مدت کوتاهی، شما به هل دادن، چرخش، پیچش، و حتی ضربه یا لگد زدن او هنگامی که اندام های کوچکش را حرکت می دهد عادت می کنید. جنین شما به طور مداوم در حال حرکت نمی باشد. مواقعی وجود خواهد داشت که او فقط می خواهد استراحت کند و بخوابد. اگر در طول سونوگرافی فعالیت زیادی از جنین خود نمی بینید نگران نباشید، چرا که ممکن است جنین شما در حال چرت زدن باشد. در اواخر بارداری، جنین شما مدت طولانی تری استراحت می کند. این استراحت معمولا حدود ۲۰ دقیقه خواهد بود و یا ممکن است تا ۵۰ تا ۷۵ دقیقه نیز طول بکشد. البته از آن جایی که شما در این مدت حرکتی را در جنین خود مشاهده نمی کنید ممکن است این زمان از نظر شما طولانی تر به نظر برسد.

در هر روز چه تعدادی از حرکات جنین را باید احساس کرد؟

هیچ عدد دقیق و مشخصی از تعداد ضرباتی که شما باید احساس کنید وجود ندارد و نیازی به نگه داشتن ثبت حرکت ها یا نموداری از حرکت جنین وجود ندارد. هنگامی که بحث ارزیابی پیش می آید نمودار لزوما مفید تر از آگاهی به طور کلی از حرکات جنین نخواهد بود.

سعی کنید بر روی الگوی حرکات جنین در طی ساعت بیدار تمرکز کنید. با پیشرفت حاملگی ، دانستن این ریتم آسان تر می شود. هر کودک دارای یک الگوی متفاوت بیداری و خواب می باشد و این موضوع برای دانستن آن چه برای جنین شما طبیعی است، مفید است. اگر شما متوجه تغییر در الگوی حرکات جنین خود شدید،  یا به هر دلیل دیگری نگران سلامت جنین خود شدید، فورا با ماما یا واحد زایمان تماس بگیرید تا آن ها بتوانند سلامت جنین شما را چک کنند.

حرکات جنین در دوران بارداری
حرکات جنین در دوران بارداری

امروز حرکات جنین را حس نکرده ام آیا موضوع نگران کننده ای وجود دارد؟

اگر شما امروز روی این موضوع تمرکز نکرده اید، ممکن است متوجه حرکات جنین خود نشده باشید. برای کمک به تمرکز و شمردن حرکات جنین خود، بر روی دست چپ خود دراز بکشید و برای راحتی شکم خود چیزی زیر آن قرار دهید. برای چند ساعت بدون حرکت باقی بمانید در طی این مدت شما بایستی حداقل ۱۰ حرکت جداگانه جنین را احساس کنید.  احتمال این که شما حرکات جنین خود را حس کنید در حالت دراز کش از حالت نشسته بیشتر است و احتمالا اگر ایستاده باشید این حرکات را کمتر حس خواهید کرد. اگر می خواهید از سلامت کودک خود مطمئن شوید و مطمئن شوید حرکت می کند در این جا چند شیوه برای تحریک کودک به حرکت کردن آورده شده است:

  • پاهای خود را به سمت بالا قرار دهید، یک میان وعده بخورید و استراحت کنید. کودک شما ممکن است در حالی که در حال حرکت هستید، خوابیده باشد، و حالا که شما دیگر حرکت نمی کنید و در حال خوردن چیزی هستید او ممکن است بیدار شود.
  • یک نوشیدنی واقعا سرد بنوشید. کودک شما ممکن است تغییر در دما را احساس کند و سعی کند از آن ناحیه دور شود. یک نوشیدنی سرد شیرین نیز ممکن است باعث افزایش قند او گردد و سبب تشویق او برای حرکت کردن شود.
  • سر و صدا کنید. موسیقی با صدای بلند پخش کنید و یا در را با شدت به هم بزنید تا ببینید که آیا او به این موضوع  پاسخ می دهد یا خیر.

اگر کودک شما شروع به حرکت در اطراف کرد، احتمالا همه چیز مرتب و خوب است. اما از حالا بر روی حرکات او تمرکز کنید و اگر هر گونه نگرانی داشتید زودتر کمک بخواهید.

چه زمانی باید به ماما یا دکتر مراجعه کنم؟

اگر شما متوجه هر یک از علائم زیر شدید فورا با ماما یا دکتر خود تماس بگیرید. مهم است که بلافاصله با ان ها تماس بگیرید و تا فردا صبر نکنید. علایم عبارتند از:

  •  در حالی که به مدت دو ساعت بر روی پهلوی خود دراز کشیده اید ده حرکت جداگانه از جنین خود ندیده اید.
  • کودک شما در پاسخ به سر و صدا و یا برخی از محرک های دیگر شروع به حرکت نمی کند.
  • یک کاهش بزرگ در حرکات کودک شما رخ داده، و یا یک کاهش تدریجی در طی چند روز به وجود آمده است.

اگر کودک شما کمتر حرکت می کند، می تواند نشانه این باشد که او به اندازه کافی مواد مغذی و اکسیژن از طریق جفت دریافت نمی کند. ممکن است نشانه های دیگری وجود داشته باشد که کودک شما در معرض خطر است، به عنوان مثال چنان چه وزن او برای آن تاریخ کم است و یا اگر شما یک عارضه پیش از این داشته اید. در هر صورت، شما به احتمال زیاد در بیمارستان به یک واحد ارزیابی مادر یا جنین ارجاع داده خواهید شد. در این جا، شما و کودک شما تحت مراقبت یک تیم از ماماها و پزشکان قرار خواهید گرفت. آن ها ضربان قلب کودک شما را بررسی می کنند، و ممکن است از شما بخواهند برای اندازه گیری اندازه کودک و میزان مایع آمنیوتیک اطراف او یک سونو انجام دهید. خوشبختانه، در بسیاری از موارد چنین بررسی هایی نشان می دهد که همه چیز خوب است و و نوزاد سالم است. اگر تنها به این دلیل به بیمارستان مراجعه کرده بودید، شما به خانه فرستاده خواهید شد، و بایستی هم چنان در خانه از حرکات کودک خود آگاه باشید. اگر شما مجددا متوجه کاهش حرکات شدید، بلافاصله با مامای خود و یا بخش زایمان تماس بگیرید، بدون توجه به این که این موضوع چند بار قبل از این اتفاق افتاده است. اگر دکتر یا مامای شما هر گونه نگرانی دارند، و یا اگر حرکات جنین شما به کم شدن ادامه می دهد، جنین شما نیازمند نظارت بیشتر می باشد.