رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری

در مطالب قبلی مجله پیام سلامت شما با رشد سه ماهه اول و دوم جنین در بارداری آشنا شدید. پیرو همان سری مطالب مجله، می خواهیم امروز اطلاعاتی را در مورد رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری در اختیارتان قرار دهیم. چانچه می خواهیم مطالب دیگر مجله در مورد رشد جنین در سه ماهه اول و دوم را بخوانید بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

رشد سه ماهه اول جنین در بارداری

رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری

رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری

::: سه ماهه سوم :::

هفته ۲۷:

تبریک می گوییم شما به سه ماهه سوم رسیده اید. در هفته های آینده احتمالا مقداری وزن اضافه خواهید کرد که برای شما و یک نوزاد سالم امری طبیعی است. اگر چه ممکن است احساس گرسنگی بیشتری بکنید فضای معده روز به روز کمتر می شود. به خوردن وعده های غذایی کوچک در روز ادامه دهید و انتظار احساس سوء هاضمه، نفخ و سوزش معده را داشته باشید. تکرر ادرار ادامه خواهد داشت. به یاد داشته باشید که آب کافی بنوشید و هر روز کمی ورزش انجام دهید (پیاده روی و شنا فعالیت های عالی هستند) تا گردش خون بهبود یابد و استرس کاهش پیدا کند. برنامه ریزی کنید تا از بیمارستانی که قرار است در آن زایمان کنید دیدار کنید تا با امکانات آن آشنا شوید. در مورد برنامه زایمان خود فکر کنید. آیا شما دارو مصرف می کنید؟ کلاس زایمان می تواند در این زمان مفید باشد و به شما اطلاعات بیشتری دهد و به شما کمک کند راحت تر درباره این تصمیم مهم فکر کنید. اگر چه از بیرون نوزاد طبیعی به نظر می رسد اما مغز و ریه ها هنوز در حال رشد هستند و قد کودک این هفته یک اینچ افزایش می یابد. همان طور که شبکیه تکامل پیدا می کند پلک ها بیشتر باز می شوند و کودک هم چنان به تنفس ادامه می دهد. قد کودک در حال حاضر ۱۴٫۴ اینچ (۳۶٫۶ سانتی متر) و وزن او ۸۷۵ گرم می باشد. (حدود دو پوند).

هفته ۲۸:

اگر گروه خونی شما Rh منفی می باشد پزشک شما ممکن است در این هفته برای شما روگام تزریق کند. آیا شما به انتخاب نام  برای نوزاد فکر کرده اید؟ منابع آنلاین زیادی برای جستجوی نام وجود دارد. ابرو و مژه کودک اکنون کامل شده است و مو در بالای سر در حال رشد می باشد. هم زمان که وزن بدن اضافه می شود و عضلانی می شود پوست نیز صاف تر می گردد. ریه ها اکنون منظم تر تنفس می کنند هرچند آن ها تا زمان تولد، هوا را تنفس نمی کنند. کودک شما اکنون می تواند صدای شما را تشخیص داده و سر خود را از سمتی به سمت دیگر بچرخاند. در این هفته اندازه نوزاد ۱۴٫۸ اینچ (۳۷٫۶ سانتی متر) و وزن او ۲٫۲ پوند (۱۰۰۵ گرم) می باشد.

هفته ۲۹:

یکی از چیزهایی که این هفته باید درباره آن تصمیم بگیرید این است که آیا قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر دهید یا از شیر خشک استفاده خواهید کرد. شما ممکن است تا به حال متوجه شده باشید که مایعی شفاف از سینه تان خارج می شود. این شیر اولیه سرشار از آنتی بادی ها، چربی و مواد مغذی است و برای یک نوزاد تازه متولد شده بسیار مناسب است چرا که می تواند آن را به راحتی هضم کند. هنگامی که کودک متولد می شود آن ها هر ۲ ساعت یک بار شیر می خورند. ۳ تا ۵ روز پس از تولد شیر شما کامل می شود. شیر شما برای کودک عالی است (هیچ گونه اندازه گیری و یا چک درجه حرارت نیاز نمی باشد) و محتویات شیر شما همراه با رشد کودک تغییر می یابد. شیر دهی منجر به انتشار هورمون اکسی توسین می شود که کمک می کند تا رحم دوباره به جای خود کشیده شود. شیر دهی هم چنین کالری زیادی می سوزاند و به شما کمک می کند تا چربی های تجمع یافته در دوران بارداری کاهش یابد. شیر دهی نیازمند تمرین است برای این کار می توانید از یک پمپ پستان استفاده کنید. شما ممکن است مایل باشید در یک کلاس آموزش تغذیه با شیر مادر ثبت نام کنید. موارد دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از در نظر گرفتن ماساژ پرینه که احتمالا به کاهش خطر ابتلا به اپیزیوتومی و یا پارگی در طول زایمان کمک می کند. هم چنین،  فکر کردن درباره این مساله که اگر شما نوزاد پسر داشته باشید چه زمان باید او را ختنه کنید؟ تجمع چربی ادامه می یابد و مغز هم اکنون می تواند درجه حرارت بدن را کنترل کند. کودک نیز بسیار تکان می خورد، از یک سمت به سمت دیگر حرکت می کند. در این زمان سر احتمالا هنوز به سمت بالا است اما به زودی کودک در موقعیت مناسب برای زایمان یعنی سر رو به پایین قرار می گیرد. اندازه کودک  در این هفته۱۵٫۲ اینچ (۳۸٫۶ سانتی متر) و وزن او۲٫۵۴ پوند (۱۱۵۳ گرم) می باشد.

رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری
رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری

هفته ۳۰:

به یاد داشته باشید در وضعیت مناسبی قرار بگیرید. رشد کودک دیگر به اندازه قبل نخواهد بود، اما به طور متوسط در هفته های باقی مانده ۴ پوند وزن اضافه خواهد کرد. شما احتمالا اکنون می توانید حرکات دست و پای نوزاد را از یک دیگر تشخیص دهید. شما ممکن است احساس ناراحتی زیادی داشته باشید و قادر به خم شدن نباشید. سر کودک بزرگتر می شود تا برای مغز در حال رشد کودک  فضای مناسبی وجود داشته باشد. کودک قادر است یک منبع نور را با چشم خود دنبال کند و می تواند تشخیص دهد خارج از رحم تاریک یا روشن است. در حال حاضر۱٫۵ پیمانه نیم لیتری مایع آمنیوتیک وجود دارد. ناخن های پا در مرحله رشد نهایی خود هستند و موهای کرکی که به نام لانوگو یا موی داخل رحمی نامیده می شوند می ریزد. مغز استخوان کودک سلول های خونی قرمز تولید می کند. کودک این هفته توانایی گریه کردن را به دست آورده است. بسیاری از زنان که چهار قلو باردار بودند تاکنون زایمان کرده اند. این هفته قد کودک حدود ۱۵٫۷ اینچ (۳۹٫۹ سانتی متر) و وزن آن ۱۳۱۹ گرم (۳ پوند) است.

هفته ۳۱:

اگر شما بعد از راه رفتن یا دیگر فعالیت ها احساس تنگی نفس یا خفگی می کنید این موضوع به کودک آسیب نمی رساند. کودک هنوز هم مقدار مناسبی از اکسیژن را از جفت دریافت می کند. رباط اطراف لگن به جهت آماده سازی برای زایمان شل شده است بنابراین احساس سنگین بودن و کج راه رفتن بسیار شایع است. از پزشک خود بپرسید که چه تعداد انقباض در ساعت، هشداردهنده است و نیازمند تماس با پزشک می باشد. بسیاری از پزشکان از شما می خواهند اگر ۶ انقباض در ساعت دارید به بیمارستان مراجعه کنید. هنگامی که شما پلاگین مخاط خود را از دست می دهید، دهانه رحم برای کاهش خطر ابتلا به عفونت بسته نگه داشته می شود، این نشانه خوبی است که زایمان به زودی اتفاق خواهد افتاد اما در برخی از زنان این اتفاق دو هفته قبل از زایمان روی می دهد. نشانه دیگری که نشان می دهد زایمان نزدیک است هنگامی است که کیسه آب شما پاره می شود. اما از آن جایی که اغلب تنها یک قطره مایع آمنیوتیک و مقدار زیادی از ترشحات دیگر واژینال در طول این زمان وجود دارد، گفتن این موضوع که نشانه ای از نزدیک شدن زایمان است یا نه مشکل می باشد. تا دقیقا زمان رفتن به بیمارستان نرسیده است درباره آن نگران نباشید. بهتر است جانب احتیاط  را رعایت کنید. این موضوع را که از چه نوع داروهای ضد درد قرار است استفاده کنید در نظر بگیرید. به گزارش انجمن بارداری آمریکا (APA) در حال حاضر در ایالات متحده بیش از نیمی از زنانی که در بیمارستان زایمان می کنند از اپیدورال استفاده می کنند. پدر نوزاد و یا فردی که شما را برای زایمان همراهی خواهد کرد هم ممکن است بخواهند در مورد مسیر بیمارستان و یا این که ماشین  چه مقدار سوخت دارد و یا کلیدهای ماشین در کجا قرار دارند برنامه ریزی کنند. در صورت امکان، بهتر است همراه بیمار از محل کار خود مرخصی بگیرد تا بتواند از مادر و کودک تازه به دنیا آمده مراقبت کند. در این زمان نوزاد عمدتا در حال به دست آوردن وزن است، و قد نوزاد افزایشی نخواهد داشت. چربی هم چنان به انباشته شدن ادامه می دهد و استخوان ها رشد می کنند و سخت می شوند. پوست نوزاد در حال تغییر به رنگ صورتی می باشد. مغز رشد می کند و تکامل ریه ها کامل می شود. کودک ممکن است به ریتم موسیقی واکنش نشان دهد و حرکت کند. در این هفته اندازه کودک ۱۶٫۲ اینچ (۴۱٫۱ سانتی متر) و وزن او ۳٫۳ پوند (۱۵۰۲ گرم) است.

هفته ۳۲:

بسیاری از زنان در مورد سلامت نوزاد خود در بین مراجعات شان به پزشک نگران هستند. یکی از راه های نظارت بر کودک در حالی که در خانه است انتخاب یک زمان در طول روز می باشد که کودک معمولا فعال است. زمان فعلی را یادداشت کنید و سپس تعداد ضربات کودک، تاب، مشت، و یا چرخیدن او را بشمارید، اما سکسکه را حساب نکنید. به محض این که تعداد این فعالیت ها به عدد ده رسید مجددا زمان را یادداشت کنید. اگر تعداد فعالیت های نوزاد در ۴ ساعت کمتر از ده می باشد با پزشک خود تماس بگیرید. تورم طبیعی است اما اگر شما تورم صورت یا سردرد شدید دارید ممکن است پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) داشته باشید و باید با پزشک خود تماس بگیرید. به دنبال یک متخصص اطفال خوب باشید. ممکن است به زودی برای شما جشن سیسمونی برگزار شود. در مورد چیزهایی که  دوست دارید برای تولد نوزاد آماده کنید فکر کنید. سرهمی به عنوان اولین لباس نوزاد، عالی است. آیا شما یک صندلی نوزاد در ماشین برای مسیر بیمارستان تا خانه تهیه کرده اید؟ بسیاری از بیمارستان ها اجازه می دهند علاوه بر همسر یک فرد دیگر نیز در کنار شما باشد. درباره این که دوست دارید چه کسی در کنار شما باشد فکر کنید. اگر شما زایمان طبیعی را انتخاب کرده اید بهترین دوست شما هنگام زایمان داشتن همراهی است که با او احساس نزدیکی داشته باشید و البته این شخص کسی باشد که خودش هم تجربه زایمان طبیعی داشته باشد در اروپا به این فرد Doula می گویند. همراه شما می تواند تنها به عنوان حامی شما باشد و نیز می تواند در امر زایمان کمک کند. مثلا می تواند هنگام نفس کشیدن به مادر آموزش و دلگرمی دهد می تواند به شما در هر دردی که شما ممکن است تجربه کنید کمک کند. فضای در دسترس کمتری برای جنبش و حرکت نوزاد وجود دارد. کودک ممکن است تا کنون یک سر پر از مو داشته باشد. کودک در حال حاضر هنگام خوابیدن حرکت سریع چشم (REM) را تجربه می کند. نوزادانی که در این هفته به دنیا بیایند و یا نوزادان با وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم ممکن است مشکل مکیدن و یا شیرخوردن داشته باشند. مکیدن نشانه ای از بلوغ عصبی عضلانی است. نوزاد در حال حاضر به احتمال زیاد در موقعیت زایمان به حالت سر، رو به پایین قرار دارد. اگر فرزند شما امروز به دنیا بیاید شانس زنده ماندن او بسیار خوب است و حتی ممکن است نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان نباشد. زنانی که سه قلو باردارند به احتمال زیاد تا کنون زایمان کرده اند. نوزاد ۱۶٫۷ اینچ (۴۲٫۴ سانتی متر) طول دارد و وزن او ۳٫۷۵ پوند (۱۷۰۲ گرم) است.

هفته ۳۳:

در مورد مسائل پس از زایمان اطلاعات کافی را به دست آورید. برخی از زنان در معرض خطر افسردگی پس از زایمان می باشند. برای مبارزه با علائم مطمئن شوید که شما برای پس از زایمان خود برنامه دارید. از خود مراقبت کنید و به دیگران اجازه دهید به شما برای ساده تر کردن کارها کمک کنند. تلفن های همراه خود را روشن و در دسترس نگه دارید چرا که داریم به روز بزرگ نزدیک می شویم. ساک خود را برای رفتن به بیمارستان آماده کنید. مراقب باشید دوربین خود را فراموش نکنید. خوب است که یک بالش از خانه و تعدادی جوراب یا دمپایی نیز همراه داشته باشید. یک گروه ایجاد کنید تا بتوانید این خبر بزرگ را با  همه آن ها به اشتراک بگذارید بدون اینکه مجبور باشید با تک تک افراد لیست تماس بگیرید. سطوح مایع آمنیوتیک در بالاترین حد خود هستند. سر رشد می کند و نرون ها و سیناپس ها تشکیل می شوند. جمجمه هنوز هم قابل انعطاف است. کودک در حال حاضر قادر به تنفس عمیق کامل از مایع آمنیوتیک می باشد. اگر فرزند شما پسر است بیضه ها او به سمت محل قرارگیری خود حرکت می کنند. نوزاد در حال ذخیره آهن در کبد خود می باشد. کودک در حدود ۱۷٫۲ اینچ (۴۳٫۷ سانتی متر) طول  دارد و وزن او ۱۹۱۸ گرم (حدود چهار پوند) می باشد.

هفته ۳۴:

مطمئن شوید که شما با پارکینگ بیمارستان وبا مراحل ورود و بستری در بیمارستان آشنا هستید. با بیمه درمانی خود تماس بگیرید تا متوجه شوید چه هزینه هایی را پوشش خواهند داد مثلا اتاق خصوصی جزو هزینه های پوشش داده شده می باشد یا خیر. هم چنین درباره این موضوع که در قبال استفاده از تلفن اتاق بیمارستان و یا تلویزیون باید هزینه اضافه ای پرداخت کنید یا نه تحقیق کنید. به طرح بیمه سلامت خود اطلاع دهید که به زودی یک عضو جدید به خانواده شما اضافه می شود. نام و اطلاعات پزشک متخصص اطفال خود را همراه داشته باشید. آن ها ممکن است بخواهند قبل از ترک بیمارستان شما را ویزیت کنند. چشمان نوزاد در حال حاضر در هنگام بیداری باز و در هنگام خواب بسته می باشد. چشمک زدن عادی است و ناخن به انتهای نوک انگشتان می رسد. کودک به احتمال زیاد در موقعیت زایمان می باشد و سر رو به پایین است. شما در این هفته در حال انتقال آنتی بادی ها به کودک می باشید. عضلات کودک هم چنان به تقویت ادامه می دهند و سر اکنون می تواند بالا نگه داشته شود و از یک سمت به سمت دیگر حرکت کند. نوزاد حدودا ۱۷٫۷ اینچ (۴۵ سانتی متر) قد دارد و وزن ۴٫۷ پوند (۲۱۴۶ گرم) است.

هفته ۳۵:

تا جایی که می توانید در مورد تغذیه با شیر مادر آموزش ببینید. این کار نیازمند تمرین است. برخی از زنان نوک پستان درونی یا معکوس دارند به این معنی که نوک پستان به جای آن که رو به بیرون باشد به داخل پستان عقب کشیده شده است و به سمت بیرون از آرئول (منطقه تیره تر اطراف نوک پستان) نمی باشد. هنگامی که کودک شما نوک پستان را بمکد این عمل چفت شدن نامیده می شود. نوزاد برای اولین بار ممکن است بر روی نوک پستان شما چفت شود و خود را محکم نگاه دارد. اما این امر می تواند باعث ناراحتی شما شود بنابراین مهم است که دوباره چفت شدن را تمرین کنید تا زمانی که کودک بر روی نوک پستان و هاله آن چفت شود. در مورد این موضوع که خانواده شما چطور در هفته های پس از تولد به ملاقات کنندگان رسیدگی می کنند نیز فکر کنید. گاهی اوقات داشتن یک هفته زمان شخصی نیز مهم است. مطمئن شوید که افراد ملاقات کننده سالم هستند و کارهایی را که ممکن است بتوانند در دوران بهبودی به شما کمک کنند را نیز لحاظ کنید. فرزند بزرگتر خود را برای ورود یک نوزاد تازه متولد شده آماده کنید. مطمئن شوید که زمان کافی را با آن ها می گذرانید تا بدانند چقدر برای شما در زندگی با ارزش هستند و چقدر شما نسبت به کمک آن ها به خواهر و یا برادر جدید خود از آن ها سپاس گزارید. یک اسباب بازی یا عروسک که آن ها می توانند از او مراقبت کنند به آماده شدن آن ها برای شرایط جدید کمک می کند. کودک می تواند صدای اندام های داخلی در حال فعالیت شما را علاوه بر صداهای خارجی بشنود. با نوزاد خود حرف بزنید و برای او کتاب بخوانید. فضای بسیار کمی در رحم در حال حاضر باقی مانده است. کودک ۱۸٫۲ اینچ (۴۶٫۲ سانتی متر) طول دارد و وزن او ۲۳۸۳ گرم (تقریبا ۵٫۵ پوند) است. این اعداد تقریبی هستند چرا که هر چه به پایان بارداری نزدیک می شویم وزن نوزاد نسبت به ابتدای بارداری بیشتر تغییر می کند. در انتهای بارداری نوزاد هفته ای حدود نیم پوند وزن اضافه می کند.

هفته ۳۶:

در طول آخرین ماه از بارداری، بایستی هر هفته پزشک خود را ویزیت کنید. دهانه رحم باز می شود (گشاد) می شود و در هر بار مراجعه اندازه گیری خواهد شد. هنگامی که دهانه رحم به اندازه ۱۰ سانتی متر باز شود شما آماده زایمان می باشید. شما ممکن است مقداری خونریزی از مخاط و یا از مویرگ پاره شده هنگامی که دهانه رحم تنگ می شود تا فضای بیشتری برای کودک وجود داشته باشد، داشته باشید. برخی از زنان در هفته های پایانی تبدیل به بمب انرژی می شوند و خانه را برای ورود آماده می کنند. فعالیت های شدید انجام ندهید. و فریزر خود را از مواد غذایی پر کنید چرا که در روزهای پس از تولد نوزاد سر شما بسیار شلوغ خواهد بود. اگر کودک در ضعیت بریچ قرار دارد (سر رو به بالا) است نگران نباشید. اغلب آن ها را قبل از تولد می چرخند (تغییر وضعیت می دهند). در غیر این صورت پزشک شما ممکن است روش اصلاح سر از خارج یا چرخش سفالیک خارجی (ECV) که در آن نوزاد به صورت دستی چرخانده می شود را برای شما تجویز کند. اگر انقباضات شما در حال حاضر شروع شود پزشک جلوی زایمان شما را نخواهد گرفت. همان طور که نوزاد شما به  پایین به سمت لگن حرکت می کند ریه های شما یک فضای کمی  را به دست می آرند و مثانه شما دارای فضای کمتری می شود. تکرر ادرار ادامه دارد. بچه به احتمال زیاد آماده تولد است و در یک وضعیت سر به پایین در حالی که پشت او در مقابل دنده شما قرار دارد، می باشد. ریه ها در مرحله نهایی بلوغ خود می باشند. کودک هنوز در حال انباشته کردن چربی برای ایجاد یک عایق برای زمانیست که  آن ها وارد محیط خارج رحمی می شوند. همزمان با افزایش چربی چروک پوست کمتر می شود و پوست صاف و نرم تر می شود. لثه نوزاد سفت و سخت تر می شود. اندازه کودک ۱۸٫۶۶ اینچ (۴۷٫۴ سانتی متر) و وزن او ۵٫۷۸ پوند (۲۶۲۲ گرم) می باشد.

هفته ۳۷:

هر روز ممکن است شما زایمان کنید . دقت کنید که از قبل به فکر کارت اعلام تولد نوزاد خود باشید. سعی کنید بند ناف نوزاد را پس از تولد به جای دور انداختن به یک بانک خون بند ناف عمومی اهدا کنید. خون بند ناف حاوی سلولهای بنیادی می باشد و می تواند برای درمان افراد دیگر با بیماری هایی مانند سرطان خون و اختلالات سیستم ایمنی استفاده شود. پس از زایمان شما یک سری وسایل برای مراقبت از خود از بیمارستان دریافت می کنید. از آن جایی که هنوز استفاده از دستمال توالت برای شما بعد از زایمان راحت نیست می توانید پس از استفاده از توالت از Peri-bottles استفاده کنید. به شما آموزش داده خواهد شد تا از یک بسته یخ در کف لگن خود در طول ۲۴ ساعت پس از زایمان استفاده کنید اما شما می توانید در پایان یک روز طولانی نیز از این روش استفاده کنید. خونریزی واژینال در چند هفته آینده ادامه خواهد داشت و سپس به تدریج فروکش می کند. و اگر شما بیش از حد فعالیت کنید دوباره شروع خواهد شد. پس زیاد سخت نگیرید. کودک در حال حاضر کاملا تکامل یافته است و هم چنان به تمرین تنفس خود ادامه می دهد. درک آن ها بیشتر شده و به سمت نور خارج از رحم می چرخند. شما ممکن است چرخه فعالیت های روزانه  او را تشخیص دهد. قد کودک حدود ۱۹٫۱ اینچ (۴۸٫۶ سانتی متر) و وزن او ۶٫۳ پوند (۲۸۵۹ گرم) می باشد.

رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری
رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری

هفته ۳۸:

پس از زایمان متوجه خواهید شد که برای بهبودی نیاز به زمان دارید. فعلا نگران کارهای خانه نباشید. استراحت کنید و پس از کار سختی که انجام داده اید (زایمان) سعی کنید  نیروی تازه ای بگیرید. شگفت انگیز خواهد بود که شما به چه سرعتی یاد می گیرید که معنی گریه های مختلف کودک را از هم تشخیص دهید. پدران نیز این موضوع را یاد خواهند گرفت. روده کودک پر از مکونیوم می باشد. و در اولین اجابت مزاج نوزاد، دفع می شود. در این مورد شما ممکن است دخالت کنید چرا که بهتر است نوزاد مکونیوم را همراه با مایع آمنیوتیک تنفس نکند. سر و دور شکم قابل مقایسه هستند. قد کودک ۱۹٫۶ اینچ (۴۹٫۸ سانتی متر) و وزن او ۶٫۸ پوند (۳۰۸۳ گرم) می باشد.

هفته ۳۹:

اگر شما مخاط خود را همراه با مقدار زیادی از خون از دست بدهید به آن “نمایش خونی” می گویند و نشان دهنده این است که زایمان شما در روز آینده آغاز خواهد شد. تولد تنها برای مادر سخت نمی باشد بلکه برای کودک نیز سخت می باشد. کودک در کانال زایمان، له می شود و ممکن است متورم شود و یا دچار کبودی در صورت شود . سر ممکن است مخروطی شکل شود تا برای مجرای زایمان مناسب باشد از آن جایی که جمجمه هنوز کاملا سخت نشده است و بعد از تولد سر گرد خواهد شد. به یاد داشته باشید که  رنگ مو و چشم اغلب پس از تولد تغییر خواهد کرد. گاهی اوقات دو ماه طول می کشد تا رنگ واقعی چشم مشخص شود. همه موهای کرکی از بین رفته اند و کودک در ورنیکس لزج تحت پوشش قرار گرفته است تا از پوست در برابر مایع آمنیوتیک محافظت شود. ریه ها به طورمنظم مایع آمنیوتیک را تنفس می کنند و آماده برای اولین تنفس هوا هستند. چربی هم چنان انباشته می شود و نوزاد فضای کمی برای حرکت بازوها و پاهای خود دارد. نوزاد ۱۹٫۹ اینچ (۵۰٫۷ سانتی متر) طول دارد و وزن او ۷٫۲۵ پوند (۳۲۸۸ گرم) است.

هفته ۴۰:

هر روز منتظر زایمان باشید. تنها ۲٪ از زنان در موعد مقرر خود زایمان می کنند. ۹۸٪ از آن ها ۲ هفته قبل و یا ۲ هفته بعد از تاریخ مقرر زایمان می کنند. زایمان به سه مرحله تقسیم شده است. زایمان اولیه متشکل از شروع انقباضات و انبساط آهسته دهانه رحم می باشد. به طوری که برای یک زن در اولین بارداری خود ۶ ساعت برای انبساط کامل زمان می برد. مرحله دوم زایمان شامل زور زدن و تولد فرزند می باشد. این مرحله می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. مرحله نهایی شامل جدایی و بیرون رانده شدن جفت است. به طور کلی این مرحله ۵ تا ۳۰ دقیقه  پس از تولد نوزاد رخ می دهد. پس از تولد نوزاد از او تست آپگار می گیرند که بر مبنای رنگ پوست، ضربان قلب، و اندازه گیری های دیگر از اعضای حیاتی می باشد. نمره ۱۰ به این معنی است که  کودک در سلامت کامل به سر می برد. کودک در حال حاضر از ۱۵ درصد چربی و ۶۰ تا ۷۵ درصد آب تشکیل شده است. قفسه سینه کودک بیشتر بیرون می زند و جوانه پستان تشکیل می شوند. مو و ناخن هم چنان به طولانی تر شدن ادامه می دهند. کودک ۲۰٫۲ اینچ (۵۱٫۲ سانتی متر) طول دارد و وزن او ۷٫۶ پوند (۳۴۶۲ گرم) است.

هفته ۴۱:

شما در سه ماهه چهارم قرار دارید. نگران نباشید به طور متوسط افرادی که برای اولین بار مادر می شوند ۴ روز بعد از تاریخ مقرر زایمان می کنند. تاریخ  مقرر به هر حال عمدتا یک حدس می باشد. پزشک شما به نظارت شما و کودک ادامه خواهد داد. به جز در مواردی که پزشک شما توصیه به زایمان القایی می کند درباره به کار گرفتن این گزینه دقت کنید زیرا می تواند خطرات را برای مادر و نوزاد افزایش دهد.

هفته ۴۲:

هنوز باردارید؟! از چند روز پایانی بارداری خود لذت ببرید و استراحت کنید.  زمانی را هم به نوشتن درباره احساسات و افکار خود درباره این سفر ۹ ماهه اختصاص دهید و مطمئن شوید که ساک بیمارستان برای شما و کودک بسته بندی شده است. برای زایمان واژینال شما به احتمال زیاد حداقل یک شب در بیمارستان  بستری خواهید بود و برای سزارین زمان بیشتری را در بیمارستان خواهید بود.

پس از بارداری:

انتظار می رود ۲ تا ۶ هفته پس اززایمان خونریزی داشته باشید. این خونریزی به نام نفاس شناخته می شود و از خون بسیار قرمز رنگ شروع می شود سپس به صورتی و سفید تغییر رنگ می دهد و پس از آن پایان می یابد.