علل درد ناف و درمان طبیعی این درد

درد ناف و یا درد در ناحیه اطراف ناف می تواند سبب ناراحتی و نگرانی در افراد گردد، به خصوص اگر درد شدید است و برطرف نمی شود. برخی از افراد احساس درد شدید ثابت در ناف دارند در حالی که دیگران فقط در هنگام انجام حرکات خاص در اطراف منطقه ناف احساس درد می کنند، برای مثال،  در هنگام خم شدن و یا سرفه کردن دچار این درد می شوند. گاهی اوقات، درد ناف می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند آپاندیسیت یا فتق باشد. با این حال، در اکثر مواقع درد ناف ناشی از مشکلات گوارشی می باشد و تنها به نظر می رسد که درد از ناف است. بسیاری از زنان نیز درد ناف را در دوران بارداری تجربه می کنند. از آنجا که درد ناف می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، مهم است که علایم آن را به طور دقیق بشناسیم. به عنوان مثال، دکتر شما ممکن است بخواهد بداند ناف شما زمانی که شما آن را فشار دهید و یا لمس می کنید درد می کند یا خیر؟ آیا شما یک درد مداوم در اطراف ناف خود دارید؟ آیا درد ناف شدید و ناراحت کننده است؟ و آیا درد تنها زمانی که شما حرکت می کنید اتفاق می افتد؟ عوامل دیگر مانند درد ناف درست بعد از غذا خوردن، و یا در طی روز می تواند به پیدا کردن علت دقیق درد کمک کند. در این مقاله علل مختلف درد ناف را بررسی می کنیم.

علل درد ناف

اکثر دردهای ناف، که به آن درد فتق نیز می گویند چیزی است که پزشکان آن را تحت عنوان درد ارجاعی توصیف می کنند. این نوع از درد در جای دیگری از بدن رخ می دهد، نه در اندام واقعی.

آپاندیسیت

دردی که در ناف شروع می شود و سپس به سمت راست  بدن حرکت می کند می تواند اولین نشانه آپاندیسیت باشد. اغلب مردم معمولا تنها آپاندیسیت را با درد شدید در سمت راست شکم مرتبط می دانند. با این حال، مطابق نظر متخصصان کلینیک مایو، درد همراه با آپاندیسیت معمولا در اطراف ناف شروع می شود و سپس به سمت راست و پایین شکم حرکت می کند. درد پس از آن شدید و شدیدتر می شود. نشانه های دیگر آپاندیسیت درد در هنگام حرکت یا سرفه، تهوع و استفراغ ، تب، اسهال و یا یبوست و نفخ می باشد. در تمام موارد درد شدید شکم، شما باید به پزشک مراجعه کنید. آپاندیسیت قابل پیشگیری نیست. با این حال، به گفته دکتر کاریم نوروود در WebMD ، آپاندیسیت در افرادی که یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و میوه و سبزیجات تازه دارند کمتر رایج است.

فتق ناف

اگر شما دچار معده درد و ناراحتی در اطراف ناف خود شدید و به خصوص اگر شما متوجه یک برآمدگی در آن ناحیه شدید، شما می توانید فتق ناف داشته باشید. در این مواقع درد در اطراف ناف رخ می دهد، زیرا بخشی از مایع از طریق بخشی از دیواره شکم جذب می شود. توده یا برآمدگی معمولا، اما نه همیشه، در ناف ایجاد می شود. در اغلب موارد، درد هنگام سرفه یا فشار شکم شدت می یابد. فتق ناف اغلب بر نوزادان تاثیر می گذارد، اما آنها می توانند در بزرگسالان نیز رخ دهد.

فتق ناف در نوزادان

فتق ناف در نوزادان بسیار شایع است. خدمات بهداشت ملی بریتانیا می گوید که فتق ناف در نوزادان معمولا بدون درد است و شما ممکن است تنها هنگامی که کودک شما گریه و یا سرفه می کند متوجه آن شوید. با این حال، اغلب یک برآمدگی و برجسته مشخص در ناف وجود دارد. این برآمدگی ها معمولا قبل از یک سالگی کودک ناپدید می شوند. در هر حال اگر شما متوجه شدید که کودک احساس ناراحتی می کند، فتق متورم و یا بی رنگ  شده است و یا کودک شما شروع به استفراغ کرد، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

فتق ناف در بزرگسالان

در بزرگسالان، فتق ناف غیر معمول نیست و می تواند باعث ناراحتی و درد در داخل و اطراف ناحیه ناف شود. دکتر جان هاپکینز می گوید که عوامل خطر برای بزرگسالان شرایط بهداشتی است که بر روی شکم فشار وارد می کند. برخی از این عوامل اضافه وزن، داشتن سرفه مزمن، وزنه برداری و یا زور زدن بیش از حد در هنگام زایمان طبیعی می باشند. معمولا در بزرگسالان برای رفع فتق ناف نیاز به عمل جراحی می باشد.

علل درد ناف و درمان طبیعی این درد
علل درد ناف و درمان طبیعی این درد

درد ناف در دوران بارداری

یکی از شایع ترین دلایل درد ناف در دوران بارداری، تغییرات در بدن شما است. بارداری می تواند سبب درد و ناراحتی در اطراف منطقه ناف شود و شما ممکن است متوجه وجود تورم در این ناحیه گردید. برای داشتن درد ناف در دوران بارداری دلایل زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که پوست شکم کشیده می شود و بزرگتر می شود، ناف می تواند بیرون بزند. این به خودی خود می تواند باعث درد شود. حلقه ناف در حاملگی بی خطر است. با این حال، توصیه نمی شود که در دوران بارداری پیرسینگ ناف انجام دهید. چرا که می تواند باعث درد ناف و سوزش در کشیدگی پوست گردد. اگر باردار هستید و دچار درد شدید اطراف ناف یا وسط شکم همراه با اسهال و استفراغ شدید، بایستی به پزشک مراجعه کنید چرا که این موضوع می تواند نشانه ای از عفونت روده باشد.

درد ناف هنگام ادرار

برخی از افراد هنگام دفع ادرار در اطراف ناف خود و یا وسط شکم دچار درد می شوند که می تواند نشانه ای از عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد. عفونت دستگاه ادراری همچنین یکی از علل درد لگن پایین می باشد. عفونت ادراری می تواند سبب درد در منطقه پایین شکم شود، بنیاد ملی کلیه گزارش می دهد که بسیاری از کودکان تجربه درد در اطراف ناف را دارند. نشانه های دیگر عفونت ادراری عبارتند از احساس سوزش هنگام دفع ادرار، جابجایی مقادیر کوچک و مکرر ادرار، ادرار ابری و بوی شدید ادرار. اگر شما عفونت ادراری را در مراحل اولیه آن شناسایی کنید می توانید از برخی از درمان های خانگی برای درمان موفقیت آمیز آن استفاده کنید.

بیماری کرون (التهاب روده)

یکی دیگر از علت درد در اطراف ناف بیماری کرون است. مجله پزشکی بریتانیا می گوید که اغلب درد ناف نشانه ای از بیماری کرون است. این مشکل گوارشی التهابی باعث می شود مردم علایمی مانند اسهال، درد شکم و کاهش وزن را نیز تجربه می کنند. بیماری کرون یک بیماری پیچیده است که درمان و جلوگیری از عود آن دشوار است. متخصصان کلینیک مایو پیشنهاد می دهد غذاها را روزانه یادداشت کنیم تا ببینیم آیا غذای خاصی باعث بدتر شدن علایم می شود یا خیر. خوردن وعده های غذایی کوچکتر با تعداد دفعات بیشتر در طول روزهم یک ایده مناسب است. بیماری کرون همچنین یکی از علل معده درد بعد از غذا خوردن می باشد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

درد در ناحیه شکم، از جمله در اطراف منطقه ناف یکی از علائم سندرم روده تحریک پذیر است. دکتر ویلیام بی. سالت می گوید که سندرم روده تحریک پذیر می تواند سبب یک درد شدید و یا درد ثابت در پایین شکم درست در زیر ناف شود. همانند بیماری کرون، مدیریت علایم سندرم روده تحریک پذیر می تواند دشوار باشد. برخی از افراد دریافته اند که مصرف کپسول دارای پوشش روده ای و روغن نعناع می تواند به از بین بردن برخی از علایم کمک کند، و برخی شواهد علمی وجود دارند که این نکته را تایید می کنند. راه های طبیعی دیگری نیز برای از بین بردن علایم سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد.

دیگر اختلالات معده

در بسیاری از موارد، اختلالات معده می تواند باعث درد خفیف تا شدید در داخل و اطراف ناف شود. دلیل آن این است که روده کوچک در منطقه پشت ناف واقع شده است. متخصصان در کالج آمریکایی گوارش می گویند که اغلب درد ناف در کودکانی که شرایط مانند رفلاکس اسید، عفونت های روده، یبوست و حساسیت های غذایی، دارند دیده می شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سلیاک نیز از درد شدید در اطراف ناف شکایت دارند. یبوست نیز می تواند سبب درد و تورم در شکم شود.

پیرسینگ (سوراخ کردن) ناف

یکی از دلایل درد ناف سوراخ کردن آن می باشد. بایستی مطمئن شوید که سالنی که در آن پیرسینگ انجام می دهید از تجهیزات استریلیزه استفاده کند و بایستی مراقبت های پس از پیرسینگ را به طور کامل انجام دهید. این امر به جلوگیری از عفونت و عوارض و درد ناف کمک خواهد کرد.