نکات مهم در مورد اسهال در سفر

بیست تا پنجاه درصد از مسافران بسته به منطقه ای که به آن سفر می کنند ممکن است مبتلا به بیماری اسهال در سفر شوند. اسهال شایع ترین بیماری در سفر است که هر سال ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی، کسانی که در معرض خطر اسهال هستند مسافرانی هستند که از کشورهای صنعتی به مناطق پرخطر که در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته هستند مثل امریکا لاتین، آفریقا، شرق میانه و آسیای سفر می کنند. مناطقی مانند چین و برخی از کشورهای حوزه کارائیب، برخی از مناطق ایالات متحده، کانادا، شمال اروپا و استرالیا کمترین خطر را برای مسافران در برخواهد داشت.

هم مردان و هم زنان در معرض خطر ابتلا به اسهال در سفر هستند اما افراد جوان معمولا به دلیل داشتن عادات غذایی ماجرا جویانه تر بیشتر به اسهال در سفر مبتلا می شوند. افراد مبتلا به بیماری هایی که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کنند مانند HIV، سرطان، افراد تحت شیمی درمانی، و کسانی که از استروئید استفاده می کنند، افراد مبتلا به دیابت و افراد مبتلا به اختلالات زمینه ای شکم (سندرم روده تحریک پذیر، کولیت) بیشتر مستعد ابتلا به اسهال در سفر هستند. همچنین افرادی که از آنتی اسیدها به عنوان مثال، فاموتیدین، سایمتیدین، امپرازول و اسموپرازول نیز استفاده می کنند چون اسید معده کمتری دارند در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

نکات مهم در مورد اسهال در سفر
اسهال در سفر

چه چیزی باعث اسهال در سفر می شود؟

اسهال در سفر معمولا با مصرف آب یا غذای آلوده به  وقوع می پیوندد. برخلاف باور رایج، مواد غذایی و آب علت اصلی این بیماری است. سی دی سی تخمین می زند تا ۸۰٪ موارد اسهال مسافران توسط باکتری ها ایجاد می شود.

باکتری های ایجاد کننده اسهال در سفر

رایج ترین باکتری که باعث اسهال در سفر می شود انتروتوکسیژنیک باکتری E. coli است. سایر گونه های باکتریایی دخیل در ابتلا به اسهال در سفر شامل کمپیلوباکتر ژژونی، شیگلا، سالمونلا و ویروس ها (از جمله ویروس روتا، نورواک و دیگر ویروسهای روده ای) می باشند که معمولا کمتر علل اسهال مسافران است. عفونت های انگلی به استثنای ژیاردیا لامبلیا، که باید در هنگام سفر به مناطق کوهستانی آنها را جدی گرفت، نیز یکی از علل کمتر شایع برای ایجاد اسهال در بین مسافران است. کریپتوسپوریدیوم، انگل دیگری است که به عنوان یک علت شایع اسهال در بین مسافران این مناطق دیده شده است.