کشت خون در نوزادان به چه دلیل انجام می شود؟

کشت خون آزمایشی است که برای تشخیص وجود میکروب ها مانند باکتری ها و قارچ ها در خون انجام می شود. پزشک ممکن است هنگامی که یک کودک دارای علایم عفونت، مانند تب بالا و لرز را دارد این آزمایش را تجویز کند در این صورت معمولا پزشک به وجود عفونت در خون مشکوک است. آزمایش کشت خون می تواند نشان دهد چه جوانه ای باعث عفونت شده و چگونه درمان می شود.

برای انجام این آزمون، یک نمونه خون کودک به آزمایشگاه ارسال شده و جواب آن چند روز زمان نیاز دارد. اما ممکن است پزشک به دلیل شدت بیماری کودک درمان را قبل از نتیجه آزمایش آغاز کند. پزشک برای این نوع درمان، محتمل ترین علت عفونت را در نظر می گیرد.

چرا کشت خون انجام می شود؟

در برخی از بیماری ها، باکتری ها و قارچ ها عفونت زا، می توانند به جریان خون حمله کرده و از محل عفونت اصلی به سایر نقاط بدن گسترش یابند. وجود عفونت در خون معمولا نشانه یک عفونت جدی در بدن کودک است. چنین عفونت هایی علائمی نظیر تپش قلب، تب بالا و افزایش تعداد سلول های سفید خون ( سلول هایی که در بدن با عفونت مبارزه می کنند) را به همراه دارند.

کشت خون می تواند نشانه هایی از عفونت های زمینه ای و یا مشکلاتی مانند اندوکاردیت ( مشکل  شدید و تهدید کننده ای است که در جریان خون به دریچه های قلب رخ می دهد ) را نمایان کند.

برخی دیگر از عفونت های جریان خون شامل استئومیلیت (عفونت استخوان ها که اغلب توسط باکتری استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود) و سلولیت (عفونت پوستی است که مناطقی از بافت زیر سطح پوست را درگیر می کند) می باشد. اگر یک علت زمینه ای مشکوک وجود داشته باشد، دکتر ممکن است آزمایشات اضافی جهت پیدا کردن علت عفونت جریان خون را تجویز کند.

کشت خون در نوزادان به چه دلیل انجام می شود؟
کشت خون در نوزادان به چه دلیل انجام می شود؟

آزمایش کشت خون چگونه انجام می شود؟

برای انجام کشت خون، پس از تمیز کردن پوست با پد الکل، سوزن استریل کوچکی را از طریق پوست وارد ورید کرده و نمونه گیری خون انجام می شود. در زمان نمونه گیری باید دقت شود که نمونه از انواع آلودگی ها دور باشد. حتی اگر سطح پوست قبل از نمونه گیری به طور صحیح ضد عفونی نشود ممکن است باکتری های سطح پوست خون را آلوده کند. این آلودگی ها در شناسایی عامل جوانه زدن عفونت اختلال ایجاد می کند.

برای آزمایش کشت خون در نوزادان ۵ میلی لیتر ( حدود یک قاشق چای خوری ) و در کودکان بزرگتر ۵ الی ۱۰ میلی لیتر ( حدود ۲ قاشق چای خوری ) خون مورد نیاز است. میزان خون مورد نیاز با توجه به سن می تواند متغییر شود. در هر حال خون نمونه گیری شده در مقایسه با مقدار کل خون موجود در بدن در عرض ۲۴ الی ۴۸ ساعت تولید و جایگزین می شود. و آخرین نکته این که جواب آزمایش کشت خون به ۱ الی ۲ روز زمان نیاز دارد.