آروماتراپی علم تاثیر رایحه ها بر روی سیستم عصبی

حواسی مانند بینایی و چشایی، با دریافت محرک ها حسی، از سمت محیط، این محرک ها را مستقیما به تالاموس مغر هدایت می کنند اما حس بویایی متفاوت است. این حس، قبل از رساندن محرک ها به تالاموس، آنها را از طریق مناطق دیگر مغز، از جمله مناطق کنترل حافظه و احساسات عبور می دهد. بنابراین با بوییدن عطر، شما تمام این پردازش های اضافی را قبل از آگاهی کامل از عطر بوی آن، به صورت ناخود آگاه در مغز انجام می دهید. به همین دلیل، عطر می تواند تاثیر قدرتمندی بر روی فکر، احساس و رفتارتان داشته باشد. آروماتراپی در واقع به معنای مهار قدرت بویایی گیاهان برای شفا و یا به منظور دریافت احساس خوب از رایحه های مختلف است. در ادامه نتایج حاصله از تحقیقات آروماتراپی و تاثیر روغن های گیاهی و عطر آن ها بر روی سیستم عصبی را خواهید خواند.

روغنهای ضروری، ترکیبات فرار بیولوژیک فعال، در یک فرم بسیار متمرکز دارند که می تواند مزایای درمانی بسیاری داشته باشند. در این تحقیقات منظور ما از عطر و اسانس، رایحه ها خالص و طبیعی است و نه عطرهای صنعتی و مصنوعی. زیرا همانطور که می دانید برخی از عطرهای موجود در بازار با ترکیبات خاص می توانند بر روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و آن را تحریک کنند اما علم آروماتراپی یعنی کشف تاثیر عطرهای گیاهی و خالص بر روی خلق و خوی.

آروماتراپی به بیان محققان

عطرها در واقع می توانند بیوشیمی سیستم عصبی شما را تغییر دهند. به طور کلی برخی از این روغن ها و عطر آنها تحریک کننده و برخی نیز آرامبخش می باشند.

در مطالعه ای مشخص شد که استنشاق اسانس ژاپنی می تواند فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را زیر و بم کند.

روغن فلفل سیاه، رازیانه و گریپ فروت باعث افزایش ۱٫۵ تا ۲٫۵ برابری در فعالیت های سیستم عصبی سمپاتیک (که توسط افزایش در فشار خون سیستولیک اندازه گیری می شود) و روغن رز و نعناع هندی منجر به کاهش ۴۰ درصدی در فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک می شود.

آروماتراپی علم تاثیر رایحه ها بر روی سیستم عصبی
آروماتراپی

روغن فلفل موجب افزایش ۱٫۷ برابر در غلظت آدرنالین پلاسما شده، در حالی که روغن گل رز باعث می شود آدرنالین رها شده در بدن ۳۰ درصد شود.

در تحقیقات مشخص شده است که روغن های دیگر نیز می تواند کاهش قابل توجهی در ترشح هورمون های استرس داشته باشند به عنوان مثال استنشاق اسطوخودوس و رزماری منجر به کاهش سطح کورتیزول می شود.

از طرفی عطرها و رایحه ها نقش قدرتمندی در خاطرات ما، به خصوص خاطرات عاطفی بازی می کنند. وقتی بو از مسیر آمیگدال و هیپوکامپ (که فرآیند احساسات مغز را کترل می کنند) عبور می کند در واقع قشرهای بالاتر مغز را نیز دور می زند این نشان می دهد آروماتراپی ممکن است برای افراد مبتلا به جنون مفید باشد، اگر چه تحقیقات تا کنون نتایج مختلفی را در این زمینه به دست آورده است.