انواع آزمایش خون

آزمایش خون آزمایشی است که معمولا پزشکان برای پیدا کردن علت بیماری تجویز می کنند. این آزمایش شامل انواع زیر است:

آزمایش شمارش کامل خون (CBC): آزمایش CBC برای اندازه گیری سطح انواع مختلف سلولهای خونی به کار برده می شود. این آزمایش برای تعیین حد بسیار بالا یا مقدار کم این سلول ها است. آزمایش CBC می تواند به تشخیص طیف گسترده ای از بیماری ها یا نشانه هایی از عفونت کمک کند.

آزمایش شیمیایی خون: آزمایش عمومی شیمی خون سطح الکترولیت های خاص مانند سدیم و پتاسیم در خون را اندازه گیری می کند. پزشکان معمولا برای تشخیص هر نشانه ای از اختلال عملکرد کلیه، دیابت، اختلالات متابولیک و آسیب های بافتی از آن استفاده می کنند.

آزمایش کشت خون: کشت خون زمانی انجام می شود که علائم عفونت مشاهده شود. نشانه های عفونت عبارتند از تب بالا و لرز. در این شرایط پزشک به ورود عفونت به خون مشکوک می شود آزمایش کشت خون عامل عفونت را نشان می دهد.

انواع آزمایش خون و کاربرد آن ها
انواع آزمایش خون و کاربرد آن ها

آزمایش سرب: آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه کودکان نو پا برای سنجش میزان سرب در خون این آزمایش را در یک الی دو سالگی انجام دهند. این انجمن توصیه می کنند کودکانی که بیشتر در معرض سرب هستند ( کودکانی که در معرض رنگ و استنشاق بوی آن هستند ) باید سالانه این آزمایش را تکرار کنند. میزان بالای سرب می تواند مشکلات معده و سردرد را ایجاد کرده و با برخی از مشکلات رشد در ارتباط باشد.

آزمایش عملکرد کبد: این آزمایش عملکرد کبدی را بررسی می کند. در این آزمایش مشخص می شود که کبد چگونه کار می کند تا در صورت وجود اختلال از آن در برابر انواع آسیب های کبدی یا التهاب محافظت شود. پزشکان معمولا زمانی که به دنبال نشانه هایی از یک عفونت ویروسی (مانند مونونوکلئوز یا هپاتیت ویروسی) و یا آسیب های کبدی هستند این آزمایش را تجویز می کنند.