آلودگی هوای خانه ، فراموشی ۳ میلیاردی

جالب است بدانید هنوز حدود ۳ میلیارد نفر در جهان برای گرم کردن خانه ها و پخت و پز از سوخت های جامد مانند چوب، ضایعات محصول، زغال چوب، ذغال سنگ و کود استفاده می کنند. بیشتر این افراد در کشورهای فقیر و با درآمد کم زندگی می کنند. چنین سوخت های ناکارآمدی منجر به ایجاد سطح بالایی از آلودگی در هوای خانه با طیف وسیعی از آلاینده ها و آسیب ها می شود. آلودگی های ایجاد شده به این شکل، در خانه هایی با تهویه نامناسب، به اعماق ریه ها نفوذ می کند. ذرات معلق و کوچک ایجاد شده به این طریق می تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از سطح قابل قبول باشد. قرار گرفتن در معرض  آلودگی هوای خانه به ویژه در میان زنان و کودکان، که اغلب وقت خود را در خانه و صرف تهیه غذا می کنند بسیار خطرناک و حامل بیماری های بسیاری است. در ادامه می توانید از مهمترین بیماری های ایجاد شده با علت آلودگی هوای خانه مطلع شوید.

خطر بیماری های … با آلودگی هوای خانه

هر ساله ۴٫۳ میلیون نفر بر اثر بیماری مربوط به  آلودگی در هوای خانه که ناشی از استفاده ناکارآمد از سوخت جامد است، جان خود را از دست می دهند. در این میان سهم هر کدام از بیماری ها به شکل زیر است:

۱۲ درصد به علت ذات الریه
۳۴ درصد از سکته مغزی
۲۶ درصد از بیماری های ایسکمیک قلب
۲۲ درصد از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)
۶ درصد از سرطان ریه

ذات الریه

قرار گرفتن در معرض آلودگی های خانگی تقریبا خطر ابتلا به پنومونی دوران کودکی را دو برابر می کند. بیش از نیمی از مرگ و میر کودکان کمتر از ۵ سال از عفونت های حاد دستگاه تنفس تحتانی است که با استنشاق ذرات معلق از  آلودگی هوا ایجاد می شود.

سکته مغزی

نزدیک به یک چهارم از کل مرگ و میر های ناشی از سکته مغزی (یعنی حدود ۱٫۴ میلیون مرگ و میر که نیمی از آن را زنان تشکیل می دهند) را می توان به قرار گرفتن در معرض مزمن به آلودگی خانگی هوا، ناشی از پخت و پز با سوخت جامد نسبت داد.

بیماری های قلبی

حدود ۱۵٪ از مرگ و میر ناشی از بیماری های ایسکمیک قلب، که با یک حساب و کتاب ساده می شود بیش از یک میلیون مرگ زودرس سالانه، از قرار گرفتن در معرض این آلودگی است.

آلودگی هوای خانه ، فراموشی ۳ میلیاردی
آلودگی هوای خانه

بیماری انسدادی مزمن ریوی

بیش از یک سوم مرگ و میر زودرس از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) در بزرگسالان در کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط به علت قرار گرفتن در معرض این نوع از آلودگی ها است. زنانی که به طور مستقیم با این آلودگی رو به رو هستند، ۲٫۳ برابر بیش از زنانی که با سوخت های پاک پخت و پز می کنند به COPD مبتلا می شوند. این نسبت در میان مردان، که در حال حاضر به دلیل کشیدن سیگار در خطر بالای COPD  هستند، تقریبا دو برابر (یعنی ۱٫۹) است.

سرطان ریه

تقریبا ۱۷٪ از مرگ و میر های سالانه ناشی از سرطان ریه در بزرگسالان، مربوط به قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا ناشی از پخت و پز با سوخت جامد مانند چوب و یا زغال سنگ است.

دیگر خطرات  آلودگی هوای خانه

به طور کلی، ذرات کوچک و دیگر آلاینده ها در داخل خانه موجب التهاب راه های هوایی و ریه ها شده، به پاسخ های ایمنی آسیب وارد می کند و ظرفیت حمل اکسیژن از طریق خون را کاهش می دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که حاکی از ارتباط بین  آلودگی هوای خانه و وزن کم هنگام تولد، سل، آب مروارید، نازوفارنکس و سرطان حنجره است.