آیا استفاده از دهان شویه برای سلامتی مضر است؟

امروزه استفاده از ترکیبات شیمیایی در لوازم آرایشی و بهداشتی یک امر طبیعی است. دهان شویه نیز از این قاعده مستثنی نیست. این محلول، حاوی چندین ماده شیمیایی است که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. در این مطلب مواد شیمیایی موجود در دهانه شویه ها را معرفی کرده و فرآیند و مضرات هر کدام را برای شما برخواهیم شمرد.

ترکیبات دهان شویه و رابطه آنها با سلامتی

  • محققان می گویند استفاده دو بار در روز از دهان شویه های حاوی کلرهگزیدین شیمیایی برای ضد عفونی کردن دهان به افزایش فشار خون مرتبط است. آنها دلیل این رابطه را چنین بیان کردند:

دلیل این است که مواد شیمیایی موجود در این محلول ها میکروبهای دهان و دندان را از بین می برند. برخی از این میکروب ها به شل شدن رگ ها خونی که نقش مهمی در تعیین سطح فشار خون دارند منجر می شوند. پس با از بین رفتن آنها می تواند تعادل فشار خون در بدن از بین برود. از بین بردن تمام این میکروب ها به صورت روزانه، در حالی که افزایش کوچکی در فشار خون تاثیر قابل توجهی در خطر مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و سکته مغزی دارد، یک فاجعه محسوب می شود. معمولا دندانپزشکان استفاده از دهان شویه را برای بیمارانی تجویز می کنند که مبتلا به عفونت های لثه هستند پس استفاده خود سرانه از این محلول ها ممنوع است.

  • الکل، که معمولا به دهان شویه اضافه می شود. یکی دیگر از مواد شیمیایی خطرناک است. محققان نتیجه گرفتند که این ماده نیز در ابتلا به سرطان دهان موثر است. البته محققان در مورد ابتلا سرطان به وسیله ترکیبات شیمیایی دهان شویه هنوز به نتیجه دقیقی نرسیده اند اما توصیه می کنند از این محلول ها به مدت طولانی استفاده نکنید.
  • دهان شویه حتی ممکن است حاوی متیل ( نگهدارنده موجود در دئودورانت ها و لوازم آرایشی دیگر ) باشد. این ماده می تواند به تقلید از عمل هورمون استروژن، منجر به رشد تومور پستان در انسان شود. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده، نشان داد که پارابن موجود در ضد عرق ها و لوازم آرایشی دیگر نیز خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. بر خلاف باور عمومی، که فکر می کنند دهان شویه برای کشتن میکروب های بد دهان است، باید گفت این ماده آسیب هایی به مراتب بیشتر از کشتن میکروبیوم در دهان را به همراه دارد.
آیا استفاده از دهان شویه برای سلامتی مضر است؟
دهان شویه

طرز تهیه دهان شویه طبیعی در خانه

مواد لازم:
۲ قاشق چای خوری پودر کربنات کلسیم
۱ قاشق چای خوری کریستال زایلیتول
۱۰ قطره مایع مواد معدنی
۱۰ قطره عرق نعناع
۵ قطره اسانس لیمو
۲ قطره اسانس پرتقال وحشی
۲ فنجان آب تسویه شده

طرز تهیه:

در یک شیشه بزرگ پودر کربنات کلسیم و کریستال زایلیتول را با هم مخلوط کنید. قطره قطره مایع مواد معدنی را به آن اضافه کنید. پس از تمام شدن مایع مواد معدنی، آب را اضافه کرده. درب ظرف را ببندید و به مدت یک دقیقه تا زمانی که زایلیتول حل شود ظرف را شدیدا تکان بدهید. سپس سایر مواد را نیز اضافه کنید. این محلول را می توانید تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید اما برای هر بار استفاده نیاز است محلول را خوب تکان دهید.

برگرفته از سایت mercola