آیا سزارین موجب چاقی کودکان می شود؟

عمل سزارین یکی از شایع ترین روش های زایمان در دنیا و علی الخصوص در ایران است. این عمل علاوه بر عوارضی که برای مادر دارد می تواند برای کودک نیز خطراتی را به همراه داشته باشد. تحقیقات جدید بر روی رابطه عمل سزارین و چاقی کودکان انجام شده که می توانید منتخبی از نتایج این تحقیقات را در ادامه این مطلب مشاهده نمایید.

رابطه بین سزارین و چاقی کودکان

در سال های اخیر در ایالات متحده از هر ۳ زن، یکی با عمل سزارین زایمان می کند و از هر ۳ کودک یکی مبتلا به چاقی می شود. این نشان می دهد مادرانی که سزارین می شوند کودکان خود را بیشتر در معرق چاقی و اضافه وزن قرار می دهند.

این مطالعه بیش از ۱۲۵۰ مادر و کودک را در بین سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ که در به بیمارستان ماساچوست بستری بودند مورد بررسی قرار داد. ۲۵ درصد از نوزادان توسط سزارین متولد شده و سایر نوزادان به صورت طبیعی به دنیا آمدند وزن این کودکان در سه دوره بدو تولد، ۶ ماهگی و ۳ سالگی اندازه گیری شد.

میانگین وزن این کودکان هنگام تولد تقریبا یکسان بوده اما نزدیک به ۱۶ درصد از کودکانی که با سزارین به دنیا آمده بودند و ۷٫۵ درصد از کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا آمده بودند بعد از سن ۳ سالگی دچار چاقی شده این در حالی است که کودکانی سزارینی ۱۹ درصد و کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا آمده بودند ۱۷ درصد بعد از ۳ سالگی اضافه وزن داشتند. همین آمار نشان می دهد که احتمال چاقی در کودکان سزارینی بیش از سایر کودکان است.

آیا سزارین موجب چاقی کودکان می شود؟
چاقی کودکان

محققان با این نتایج اعلام کردند که بعد از چاقی و اضافه وزن مادران و چاقی خود کودک هنگام تولد، سزارین می تواند یکی از عوامل اصلی چاقی کودکان باشد. برخی نیز بر این باورند که روش های مختلف زایمان ممکن است بر روی باکتری در روده در هنگام تولد تاثیر بگذارد و این باکتری ها بعدها موجب جذب کالری بیشتر و نهایتا چاقی شوند به عقیده این محققین این باکتری های همچنین می توانند موجب افزایش مقاومت به انسولین شده و التهاب و چربی را تحریک کرده و موجب بیماری های دیگری شود.

به طور کلی پزشکان، سزارین را در شرایط خاصی تجویز می کنند این پزشکان معتقدند که این عمل دقیقا مثل یک عمل جراحی است و خطرات بیشماری را برای مادران نیز به همراه دارد. علاوه بر خطر چاقی کودکان در آینده امراضی مثل خطر ابتلا به آسم و آلرژی در دوران کودکی نیز در پی این عمل ایجاد می شود.