علاوه بر کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها و ویتامین ها، بدن شما نیاز مقدار کمی از دیگر ترکیبات مانند روی، که به نام عناصر ضروری شناخته می شوند، نیاز دارد. مکمل های روی از کمبود روی در بدن جلوگیری می کنند و علاوه بر آن، برای سیستم ایمنی بدن مفید بوده و قادر است از ایجاد انواع خاصی از مشکلات بینایی جلوگیری کند. خوب!! با این همه مصرف مکمل روی می تواند برای بدن مفید باشد. اما به یاد داشته باشید که هرگز و هیچ مکملی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. در ادامه این مطلب در مورد مصرف مکمل روی و میزان استاندار و عوارض جانبی این مکمل بیشتر صحبت می کنیم.

علائم کمبود روی

کمبود روی می تواند در بیماران مبتلا به اسهال شدید، بیماری های دستگاه گوارش، اعتیاد به الکل و یا سیروز کبدی رخ دهد. همچنین این کمبود تغذیه ای گاهی پس از عمل های جراحی سنگین نیز در بیماران مشاهده می شود. علائم کمبود روی عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • ریزش مو
  • رشد کند و یا تاخیر در بلوغ جنسی کودکان
  • احساس تغییر طعم و مزه در دهان
  • سردرگمی

مزایای مصرف مکمل روی

تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن شما برای حفظ قدرت سیستم ایمنی خود، به روی نیاز دارد. به طوری که حتی کمبودهای خفیف روی می تواند عملکرد سلول های ایمنی بدن را مختل کند. این نوع کمبود، گاهی بر اثر عدم استفاده از مواد طبیعی حاوی این ماده معدنی، ایجاد می شود. در این شرایط مصرف مکمل روی توصیه می شود. مصرف این مکمل قادر است قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد و بر روی سلامت پوست تاثیر گذار باشد. بیماران مبتلا به زخم های قدیمی و یا کسانی که زخم در بدنشان دیر خوب می شود ممکن است کمبود روی داشته باشند. گاهی مصرف مکمل روی برای درمان زخم های مزمن پا تجویز می شود.

آیا مصرف مکمل روی خوب است؟
آیا مصرف مکمل روی خوب است؟

درمان دژنراسیون ماکولا

همان طور که در بالا گفته شد، روی برای حفظ قدرت بینایی نیز ضروری است. یکی از بیماری های وابسته به سن که با مصرف مکمل روی بهبود می یابد، دژنراسیون ماکولا است. این بیماری با ایجاد آسیب در شبکیه چشم باعث از دست دادن بینایی در مرکز میدان دید می شود. بر اساس نظر متخصصان، روی ممکن است بتواند از آسیب به شبکیه که باعث دژنراسیون ماکولا وابسته به سن می شود، جلوگیری کند. روی باعث بهبود حدت بینایی شده و سرعت پیشرفت بیماری را کم می کند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد از مکمل روی

بر اساس گزارش کلینیک مایو، بهترین و موثر ترین زمان مصرف مکمل روی یک الی ۲ ساعت قبل از مصرف غذا است. مصرف مکمل روی با سبوس و یا دیگر غذاهای غنی از فیبر می تواند اثر آن را محدود کند. اگر بیش از حد از روی مصرف کنید، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

قبل از مصرف مکمل روی (زینک)، با دکتر خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد از آن استفاده نمی کنید. مصرف بیش از حد روی می تواند برای سلامت جسمی شما نیز خطرناک باشد.