تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری
انتخاب جنسیت فرزند به دلخواه ،از دیر باز، یکی از آرزوهای بشر بوده است.چه بسا خانواده هایی که به علت نداشتن یکی از دو جنس ( خصوصا فرزند پسر) دچار مشکلات فراوان شده اند و یا خانواده هایی که سالها به امید داشتن یکی از دو جنس تعداد زیادی بارداری را یکی پس از دیگری و با فاصله کم داشته اند ولی نتیجه مطلوب بدست نیامده است و نه تنها سلامت مادر را به خطر انداخته است بلکه هزینه زیادی را برای خانواده به دنبال داشته است

در جوامع امروز هم که تنظیم خانواده به خوبی رعایت می شود اهمیت تعیین جنسیت بیشتر خود را نشان می دهد و خانواده ها اکثرا می خواهند دو فرزند و از هر دو جنس داشته باشند . و این اهمیت تعیین جنسیت را در تنظیم خانواده و کاهش هزینه های مربوط به تعداد فرزندان نشان می دهد.
در مقاله زیر ما تمام روش های پیشنهادی از طرف افراد مختلف را ارائه می دهیم اما باید گفت شاید هیچ یک از این کارها مبنای علمی نداشته باشد و به نظر نمی رسد موفقیتی هم در پی داشته باشند . بطور کلی برای دختر یا پسر شدن نمی توان غدا یا روش خاصی را بطور صد درصد پیشنهاد کرد و این کارها شاید هیچ کمکی نکند ، حتی بعضی ها ادعا کرده اند که موفقیت هایی بدست اورده اند و آمار و ارقامی هم ارائه داده اند اما علم آمار ثابت کرده است که این ارقام وآمار ارائه شده غیر واقعی و غیر علمی هستند.
زمان مقاربت هم نمی تواند بطور کامل تاثیرقطعی در تعیین جنسیت جنین داشته باشد و از نظر علمی هم در این مورد چیزی ثابت نشده است.
شاید تنها کاری که می توان برای تعیین جنسیت جنین انجام داد ای وی اف باشد :
یعنی ابتدا با برخی داروها ی تحریک کننده تخمدان زن چندین تخمک ازاد میکند و سپس لقاح ازمایشگاهی صورت میگیرد و بعد با نمونه برداری کروموزومی جنسیت تعیین میشود و انرا که مطلوب پدر و مادر است در رحم قرار داد.
در حال حاضر این تنها روش تعیین قطعی جنسیت است ولی یک روش دیگر که در حال بررسی است و تا ۴-۵ سال دیگر قابل استفاده خواهد بود فلوسیتومتری است که اسپرم های ایکس و وای از هم جدا میشوند و بدین ترتیب جنسیت انتخاب میشود.

آیا درست است که از ای وی اف که روش حل نا باروری است برای تعیین جنسیت استفاده شود؟
نظرات متفاوتی وجود دارد که اگر کسی بدون وجود بیماری های ارثی وابسته به جنس فقط از ای وی اف برای تعیین جنسیت استفاده کند جای بحث است . مخالفان این روش معتقدند که تعادل جنسی جامعه بهم میخورد و موافقان هم معتقدند اینکار به کنترل جمعیت کمک میکند.
در نقض این دو گفته هم نظراتی هست که:
تعداد افرادیکه برای فقط برای جنسیت ای وی اف میکنند بسیار محدود است و در مقایسه با ۶ میلیارد جمعیت دنیا اثری نخواهد داشت و تعادل جنسی جمعیت را بهم نخواهد زد. / وبرعکس کسانیکه به دنبال نوزاد دختر یا پسر چندین حاملگی و نوزاد را خواهند داشت موجب بهم خوردن کنترل جمعیت میشوند.
و به نظر ما ای وی اف برای تعیین جنسیت نوزاد فقط باید در خانوادهای جنسیت بسیار مهم است و نبود ان باعث از هم پاشیدن خانواده میشود صورت گیرد. و در ایران هم منع قانونی ندارد.
بسیاری از محققان اعتقاد دارند نمی توان به طور کامل جنسیت نوزاد را قبل از حاملگی تعیین کرد. گرچه این اعتقاد صحیح است ولی شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد عوامل متعددی در دختر یا پسر شدن جنین نقش دارد.زمان آمیزش، میزان PH رحم در حین لقاح و تغذیه قبل از بارداری سه عامل موثر در تعیین جنسیت قبل از حاملگی است. اگر لقاح دقیقاً مصادف با دوره تخمک گذاری انجام گیرد و میزان PH رحم نیز پایین باشد به دلیل اینکه اسپرماتوزوئید Y مقاومت کمی در محیط اسیدی دارد و به عکس در محیط قلیایی بیشتر زنده می ماند، جنین تولد یافته پسر خواهد شد. در غیر این صورت (لقاح در این دوره به خصوص نباشد و PH دهانه رحم بالا باشد) نوزادی که به دنیا می آید دختر خواهد بود.

تعیین جنسیت چگون امکان پذیر است ؟
روشها :
۱-روش تغذیه ای ومصرف داروهای تنظیم کننده
۲ -زمان بندی
۳- روشهای مقاربت
۴- تغییر PH محیط واژن
۵- تشخیص بر اساس سن مادر و ماه بارداری می باشد

روش تغذیه ای
تغذیه نقش اساسی در تعیین جنسیت خواهد داشت زیرا مواد غذایی ارتباط مستقیمی با کاهش یا افزایش PH رحم دارند. مواد غذایی حاوی سدیم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی نظیر ماهی، پرتقال، سیب، هویج، برنج و اسفناج باعث پایین آمدن PH می شود، لذا مصرف آنها ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از آمیزش نقش مفیدی در پسر شدن جنین ایفا می کند. برعکس استفاده از خوراکی هایی که حاوی کلسیم، منیزیم و مس هستند مثل لبنیات، کلم، قارچ، نخود سبز، لوبیا سبز و جو قادرند میزان PH رحم را افزایش دهند و باعث تولد نوزاد دختر خواهد شد.
در این روش از طب سنتی قدیم و روشهای علمی جدید استفاده می شود بر اساس طب قدیم خوردن بعضی از غذا ها مانند کاهو، توت فرنگی ، خرما، هل، زعفران … در هنگام بار دار شدن به پسر شدن و مصرف ماست، ترشی و … به دختر شدن جنین منجر می شود.
همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده ، ثابت شده است که تغییر در غلظت بعضی از املاح خون باعث کمک به تعیین جنسیت می شود به این شکل که افزایش سدیم و پتاسیم و کاهش کلسیم و منیزیم بدن برای افرادی که خواهان پسر هستند و عکس آن برای دختر شدن جنین کمک کننده است البته باید حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته انجام شود تا کارساز باشد البته این رژیم حتما باید زیر نظر پزشک و مراقبتهای خاص و با مقادیر معین انجام شود و انجام خودسرانه آن به هیچ وجه توصیه نمی شود
زمان بندی مقاربت
برای استفاده از روش زمان بندی کافی است نگاهی به خصوصیات تخمک (X) و دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای X Y در آقایان بیندازیم.
می دانیم که خانمها هر ماه در اواسط سیکل خود یک یا چند تخمک که از نظر کروموزومی فقط X هستند تولید می کنند و در مقابل آقایان دارای دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای جنسی Xو Y هستند در واقع این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می کند به شکلی که اگر تخمکی که حاوی کروموزوم جنسی X است با اسپرم حاوی کروموزوم جنسی Y لقاح یابد سلول تخم مذکر شده و اگر تخمکX با اسپرم حاوی X لقاح یابد سلول تخم مذکر می شود.تخمک یک سلول درشت است که حدود ۱/۰ میلی متر قطر دارد و با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده میباشد . حرکت آن بسیار کم و سنگین است و در حدود ۷۲ ساعت می تواند در شرایط رحم زنده بماند . آقایان دارای دو نوع اسپرم هستند اسپرمی که حاوی کروموزوم X است و اسپرمی که حاوی کروموزوم Y است .اسپرمX دارای سر بیضی بوده درشت تر و سنگین تر و با حرکت کمتری نسبت به اسپرم Y است و طول عمر آن بیشتر است .
اسپرمYکوچکتر ، فرزتر و با سرعت بیشتری می باشد و دارای دم بلندتری است سر آن نیز گرد است ولی طول عمر آن کوتاه تر است و بسیار کم جان تر و ضعیفتر است . در واقع تفاوت این دو نوع اسپرم است که پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد و تمام روشهای انتخاب جنسیت در دنیامبتنی بر این تفاوتها می باشد. یک نکته مهم این است که اگر چه اسپرمهای Y کم جانتر و دارای عمر کوتاه تری هستند ولی تعداد اسپرمهای این نوع بسیار بیشتر از اسپرمهایX است و این جبران کننده نقطه ضعف آنهاست . و موجب یکسان شدن تعداد موالید دختر و پسر می شود. اسپرمهایY نسبت به محیط اسیدی بسیار حساس هستند و سریعا در این محیطها از بین می روند و در مقابل اسپرمهایX در این محیطها مقاومت بیشتری دارند .
طبق مطالب فوق یکی از مهمترین نکات در تعیین جنسیت ، تعیین زمان تخمک گذاری می باشد و اگر مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد ، پسر بدنیا خواهد آمد چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر و رقیق تر است و ارتجاع پذیر تر است و حرکت اسپرمهایY را بسیار سهل و آسان می کنداما اگر مقاربت ۳ تا ۴ روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد شانس پسر شدن بشدت کاهش می یابد و احتمال دختر زیاد می شود .
آیا می توان روز تخمک گذاری را براساس محاسبه وبا استفاده ازفرمول وجدول برایشان تعیین کنیم،
این امر امکان پذیر نیست چون بدن شما یک کامپیوتر یا ساعت نیست که دقیقا در یک روز و ساعت مشخص تخمک گذاری انجام شود و تعیین زمان اوولاسیون نیاز به بررسی های دقیق پزشکی دارد .
یکی دیگر از مواردی که در انتخاب جنسیت می توان از آن بهره جست ارگاسم زن در هنگام مقاربت است به شکلی که بعضی از اسپرمها در حالت ارگاسم بیشتر وسریعتر میتوانند خود را به تخمک برسانند .واین از موارد مهمی است که در امر تعیین جنسیت از آن استفاده میشود .

تعداد اسپرم ها
بعضی از زوج ها تاکید می کنند که ما چند کتاب در مورد تعیین جنسیت خوانده ایم وهمه موارد را رعایت کرده ایم پس چرا نتیجه نگرفتیم؟
دوستان، عزیزان اگر تمام موارد را مو به مو اجرا کنید ولی همسرتان مشکل اسپرمی داشته باشد (درتعداد وکیفیت اسپرمها ) موفق نخواهید شد
ودر زوجهایی که ۱ یا ۲ یا بیش از ۲ فرزند دختر دارند و خواهان پسر می باشند مرد حتما باید یک آزمایش شمارش اسپرم بدهد چرا که اگر تعداد اسپرمهای مرد در یک سی سی کمتر از حد مشخصی باشد یا کیفیت اسپرمها پایین باشد درصد دختردار شدن بسیار بالا خواهد بود.
ماههای سال
از روشهای دیگر در تعیین جنسیت استفاده می شود با استفاده از جداولی ، سن مادر را با حاملگی در نظر می گیرند و بر این اساس مشخص می شود که بارداری در هر ماه که اتفاق بیفتد احتمال کدام فرزند بیشتر است .
اگر تمام موارد در بالا بطور همزمان و زیر نظر فرد مجرب در تعیین جنسیت و به درستی انجام شود می توان بین ۸۰٪ تا ۹۰٪ به حصول نتیجه مطلوب امیدوار بود .
البته تعیین زمان تخمک گذاری مهمترین مورد است و تجربه و دقت زیادی را طلب می کند. چون حتی اگر ۱۲ ساعت در تعیین زمان اشتباه کنیم نتیجه متفاوت خواهد بود و در ضمن تمام این روشها باید از حدود ۲ ماه قبل از بارداری انجام شود . خصوصا روشهای تغذیه ای از ۵/۱ ماه قبل از بارداری باید شروع شود.
بدون شک حتی اگر یک روز از لقاح گذشته باشد جنسیت جنین مشخص است و نمی توان آن را تغییر داد . و اگر قرار است تعیین جنسیتی انجام شود حتما باید قبل از بارداری باشد .
علاوه بر این نقش استرس، محیط زندگی و نوع روش زندگی را در تعیین جنسیت جنین نمی توان نادیده گرفت. کوچک ترین این موارد می تواند تلاش ها ای شما برای تولد نوزاد دلخواه را از بین ببرد. با توجه به اینکه تعیین جنسیت هم نیاز به مراقبت های خاص دارد، به نظر می رسد، انتظار برای تولد نوزاد خیلی شیرین تر و البته آسان تر از دانستن نوع آن باشد.
با تمام این مسایل فراموش نکنید که ما نمی توانیم صد در صد بر انتخاب جنین تاثیر بگذاریم مگر به کمک روش های آزمایشگاهی