اثرات مسمومیت با سرب در کودکان

منابع و مسیرهای قرار گرفتن در معرض سرب

سرب ماده ای خطرناک است که انسان می تواند به دلیل الزامات شغلی و یا محیطی با آن در تماس باشد. باید بدانید این تماس ارادی و یا غیر ارادی می تواند منجر به مسمومیت با سرب شود. معمولا سرب از طرق زیر وارد بدن می شود:

  • تنفس ذرات سرب تولید شده توسط سوختن مواد حاوی سرب
  • قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با سوختن بنزین سرب دار
  • مصرف آب (از لوله های سرب دار) و مواد غذایی (از سرب جدا شده از جداره ظروف سربی)

استفاده از برخی لوازم آرایشی سنتی و داروهای هم می تواند ما را در معرض سرب قرار دهد. کودکان خردسال در مقابل سرب آسیب پذیرتر هستند زیرا آنها ۴-۵ برابر بیشتر از بزرگسال از یک منبع سربی، غلظت سرب، جذب می کنند. علاوه بر این، کنجکاوی ذاتی کودکان که متناسب با سن آنهاست، گذاشتن دست به دهان و بلع اشیاء حاوی سرب و یا گالوانیزه شود، مانند خاک آلوده و یا گرد و غبار و تکه ها و پوسیدگی رنگ های حاوی سرب می تواند مسیر قرار گرفتن کودک در معرض سرب را هموار کند. این در حالی است که مسمومیت با سرب در کودکانی که در معرض خاک و گرد و غبار ناشی از بازیافت باتری و معدن هستند علت مرگ بسیاری از کودکان در سنگال و نیجریه است.

اثرات مسمومیت با سرب در کودکان
مسمومیت با سرب

مسمومیت با سرب در کودکان

سرب عواقب جدی برای سلامت کودکان دارد. قرار گرفتن در معرض سرب با سطوح بالا در مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و می تواند علت کما، تشنج و حتی مرگ باشد. کودکانی که به علت مسمومیت شدید با سرب زنده ماندن ممکن است با عقب ماندگی ذهنی و اختلال رفتاری به زندگی خود ادامه دهند. معمولا قرار گرفتن در معرض میزان کمی از سرب هیچ علامت آشکاری ایجاد نمی کند.. سرب به طور کلی باعث ایجاد طیف وسیعی از آسیب ها در سراسر سیستم های بدن می شود. تاثیر منفی بر رشد مغز کودکان و در نتیجه کاهش بهره هوشی (IQ)، تغییرات رفتاری مانند عدم تمرکز و افزایش رفتار ضد اجتماعی و افت تحصیلی را می توان از مهمترین علل مسمومیت با سرب در کودکان دانست. قرار گرفتن در معرض سرب باعث کم خونی، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی و مسمومیت اندام های تناسلی نیز می شود. اثرات عصبی و رفتاری مسمومیت با سرب در کودکان غیر قابل برگشت است.

اثرات مسمومیت با سرب در کودکان
مسمومیت با سرب در کودکان

هیچ میزان غلظتی از سرب در خون سالم شناخته نشده است. اما چیزی که مشخص است این است که هر چه بیشتر در معرض سرب باشیم، محدوده و شدت علائم و عوارض نیز افزایش می یابد. حتی وجود ۵ میکروگرم / DL از سرب، در خون، که سطح بی خطر نامیده می شود، ممکن است سبب کاهش هوش در کودکان، مشکلات رفتاری و مشکلات یادگیری شود. خوشبختانه با حذف بنزین سرب دار از پمپ های بنزین و چرخه سوخت، اصلی ترین عامل قرار گیری انسان و علی الخصوص کودکان در معرض سرب از بین رفته است.