انواع اختلالات بینایی

بینایی حواس مهمی در زندگی ست به طوری که حتی تصور این که یک روز نتوانیم ببینیم برایمان سخت است و حتی تحمل آن طاقت فرساست پس بهتر است برای مراقبت از چشم ها و حواس بینایی عوامل و انواع اختلالات بینایی را شناخته تا بتوانیم به خوبی از آن مراقبت کنیم.

اختلالات بینایی

به طور کلی با توجه به طبقه بندی بین المللی بیماری ها، که در سال ۲۰۰۶ به روز رسانی و ویرایش شده است ۴ سطح عملکرد بینایی به ترتیب زیر وجود دارد:

  • دید طبیعی
  • اختلال بینایی متوسط
  • اختلال شدید بصری
  • کوری

اختلال بینایی متوسط همراه با اختلال شدید بصری تحت اصطلاح “کم بینی” گروه بندی می شود. این دو نوع اختلال متفاوت از کوری است.

علل ایجاد اختلالات بینایی

علل اختلالات بینایی در سطح جهان را می توان به ترتیب زیر درصد بندی کرد:

  • عیوب انکساری اصلاح نشده (نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم Astigmatism ) که ۴۳٪ از کل اختلالات بینایی را به خود اختصاص می دهد.
  • آب مروارید که از مجموع افراد مبتلا به اختلالات بینایی ۳۳٪ به این دلیل به بیماری مبتلا شده اند.
  • بیماری آب سیاه نیز ۲٪ از جامعه بیماران مبتلا به اختلالات بینایی را شامل می شود.

چه کسی در خطر اختلالات بینایی است؟

حدود ۹۰٪ از افرادی که دچار مشکل در بینایی هستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند پس می توان اولین دلیل ابتلا به این اختلال را زندگی در کشورهای جهان سوم دانست. معمولا در این کشورها به دلیل فراهم نبودن بسترهای مناسب، مردم بیشتر به بیماری مختلف مبتلا می شوند.

انواع اختلالات بینایی
اختلالات بینایی

حدود ۶۵ درصد از تمام افرادی که در دید مشکل دارند ۵۰ ساله و مسن تر هستند، این در حالی است که این گروه سنی حدود ۲۰٪ از جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده است. با افزایش جمعیت سالمندان در بسیاری از کشورها، افراد بیشتری در معرض خطر اختلالات بینایی به علت بیماری های مزمن چشم و فرآیند پیری می باشند.

به طور تخمینی ۱۹ میلیون کودک نابینا در جهان وجود دارد. از این تعداد، ۱۲ میلیون کودک به دلیل عیوب انکساری اصلاح نشده (نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم) به این اختلالات مبتلا هستند. این در حالی است که این عیوب به سادگی قابل تشخیص و درمان است. از این میان حدود ۱٫۴ میلیون نفر کوری مطلق و بدون بازگشت را تجربه می کنند. این افراد برای رشد کامل روانی و شخصی، به جای درمان های بینایی، نیازمند اقدامات توانبخشی بصری هستند.