اختلال پردازش حسی

اختلال پردازش حسی وضعیتی است که در آن مغز در پاسخ به محرک هایی که از طریق حواس دریافت می کند دچار مشکل می شود. برخی از افراد مبتلا به اختلال پردازش حسی بیش از آنچه که باید به چیزهایی که در محیط خود وجود دارند حساس هستند. مشکلات پردازش حسی معمولا در کودکان شناخته شده است اما این اختلال می تواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مشکلات پردازش حسی معمولا در افرادی که به اختلالات تکاملی مانند اوتیسم مبتلا هستند دیده می شود. این اختلال به عنوان یک اختلال مستقل به رسمیت شناخته نمی شود.

نشانه های اختلال پردازش حسی

اختلال پردازش حسی ممکن است یک حس مثل شنوایی، لامسه، یا چشایی را تاثیر قرار دهد و یا ممکن است در همه حواس پنجگانه اختلال ایجاد کند. به همین دلیل ممکن است فرد مبتلا، به محرک های هر حس اشتباه پاسخ دهند. مانند بسیاری از بیماری ها، علائم اختلال پردازش حسی دارای یک طیف مشخصی است.

برای مثال، در برخی از کودکان ممکن است صدایی که منبع آن خارج از محل زندگی او و در خیابان است موجب استفراغ و یا پریدن او به زیر میز شود. این افراد ممکن است با لمس، فریاد زده و دچار هراس شوند. برخی از این افراد نیز ممکن است به محرک هایی مانند سرما و گرمای شدید یا حتی درد پاسخ های ناگهانی و شدید دهند.

اختلال پردازش حسی
اختلال پردازش حسی

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی از زمانی که نوزاد هستند شروع به گریه های بی امان می کنند و وقتی بزگتر می شود این واکنش در آن ها تبدیل به اضطرب می شوند. کودکان مبتلا بیشتر با کج خلقی ها و اختلالات خلقی مثل پرتاب کردن ناگهانی اشیاء درگیر هستند.

بسیاری از کودکان ممکن است این نشانه ها را در حد خفیف در رفتار خود داشته باشند اما درمانگران زمانی علائم را ناشی از اختلال پردازش حسی می دانند که علائم به اندازه کافی شدید بوده و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند.