حسگرهای جدیدی برای​ مبتلایان به دیابت و به منظور اندازه‌گیری میزان قند خون بدن در حال توسعه و تولید است که به جای نمونه‌گیری خون، استفاده از بزاق برای تعیین میزان قند خون را در دستور کار دارد. . این حسگر توسط دانشمندان ​دانشگاه براون تولید شده و محققان آن را با بزاق مصنوعی تست کرده‌اند.​

حسگر از یک منبع نوری خاص، فلز و آنزیمی استفاده می کند که هنگام قرار گرفتن در معرض قند خون تغییر رنگ می دهد. تایاس پالمور، استاد علوم پزشکی و شیمی دانشگاه براون می گوید: بیماران دیابتی باید برای تست و کنترل قند خون به وسیله سوزن خراشی روی انگشتشان ایجاد ​ و سپس براساس اطلاعات به دست آمده از نمونه خونی، میزان مورد نیازی دارو مصرف کنند. آنها باید این کار را چند بار در روز انجام دهند. ما به دنبال امکان دیگری برای تست قند خون بودیم و متوجه شدیم بزاق یک مایع دیگر موجود در بدن است که می تواند در این اندازه گیری به ما کمک کند.

دکتر خوئل زونسزین، مدیر مرکز دیابت مرکز پزشکی مونته فیور در شهر نیویورک می گوید: این ایده جدید مورد استقبال قرار گرفته است. مردم همواره در تلاش برای ایجاد ایده های جدیدی هستند تا بتوانند بدون سوزن زدن به انگشتانشان قند خون بدنشان را اندازه گیری کنند. البته باید گفت که این حسگر به این زودی ها در دسترس علاقه مندان قرار نخواهد گرفت. روند تائید این طرح در وزارت غذا و داروی ایالات متحده زمان زیادی می طلبد و ما باید از میزان دقت این وسیله در اندازه گیری قند خون انسان مطمئن شویم.

این دقت خصوصا در مورد کسانی که در حال خوردن و نوشیدن هستند حائز اهمیت است چراکه امکان آلوده کردن نمونه گرفته شده در این افراد به وسیله مواد مصرفی وجود دارد.

افراد دیابتی خصوصا آنهایی که نیاز به انسولین دارند باید برای اندازه گیری میزان گلوکز بدن یا همان قند خون یک قطره خون از سر انگشتشان گرفته و آن را روی یک نوار مخصوص که به دستگاه ویژه اندازه گیری متصل است، قرار دهند. براساس اطلاعات انجمن دیابت آمریکا آنها باید این کار را چهار بار در روز انجام دهند که نتایج حاصل از این نمونه گیری باعث تنظیم میزان استفاده از دارو و حفظ سطح قابل قبول قند خون می شود.​محققان متوجه شدند بزاق، حاوی مقادیر کمی گلوکز است.

دستگاه جدید با استفاده از نور و سطح فلزی که نمونه روی آن قرار گرفته و یک آنزیم خاص به حضور قند در بزاق نمونه واکنش نشان داده و غلظت قند در نمونه مشخص می شود. محققان این وسیله را با بزاق مصنوعی که حاوی عوارض بالقوه موجود در بزاق طبیعی نیست برای تعیین صحت عملکرد تست کردند. به عنوان مثال غذا یا نوشیدنی می تواند نتایج را تغییر دهد و وسیله جدید در این تست توانست میزان قند خون را با دقت بالا تشخیص دهد.