اسپرماتوزوئید یا همه چیز در مورد اسپرم

مایع منی، مایعی است که هنگام انزال از دستگاه تناسلی مردان خارج می شود. بخش اعظمی از این مایه را اسپرم ها تشکیل می دهند که از غدد جنسی ترشح می شود. این ماده در واقع قدرت باروری جنس نر را تشکیل می دهد و هر چقدر میزان آن در مایع منی بالا تر باشد امکان باروری بیشتر می شود. در ادامه این مطلب از نر یاخته بیشتر صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مهمی را در مورد اسپرم در اختیارتان قرار می دهیم.

تعداد اسپرم ها در هر انزال

هر انزال تقریبا یک قاشق سوپخوری مایع منی دارد در این مقدار حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلیون اسپرم وجود دارد. بیشتر نر یاخته ها (اسپرمها) در انزال اول تجمع دارند این بدان معناست که اگر فردی دوبار متوالی دچار انزال شود میزان نر یاخته در انزال اول بیش از انزال دوم آن فرد است. منی پس از خروج از بدن به شکل ژلاتین است، این موضوع نشان می دهد که اسپرم ها بی حرکت هستند اما پس از گذشت ۲ الی ۱۵ دقیقه به شکل مایع سیال در می آید در این حالت اسپرمهای موجود در مایع منی به حرکت در آمده اند.

اندازه و شکل اسپرم

اندزاه هر نر یاخته در حدود یک ششصدم اینچ است اما با میکروسکوپ قابل رویت هستند. نر یاخته با همین کوچکی خود در هر ۸ دقیقه می تواند یک اینچ حرکت کند. این ماده برای حرکت دادن خود فروکتوز (نوعی قند) را که در منی وجود دارد در میتوکندری‌های خود می‌سوزاند و به انرژی تبدیل می‌کند. اسپرماتوزوئید شبیه یک قورباغه کوچک و طویل است که سر و گردن و دم دارد. سر و گردن نر یاخته از اجزای مهم آن بوده و در آن مجموعه ای از کروموزوم ها  و ژن ها قرار دارند به همین دلیل در تولید مثل و وراثت نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر چه گردن و سر اسپرماتوزوئید مهم تر از دم آن است اما جالب است بدانید دم آن عامل حرکت است.

حیات اسپرماتوزوئید ها

مدت زمان زنده ماندن اسپرماتوزوئید پس از انزال بستگی به محیطی دارد که در آن قرار می گیرد. حیات این ماده در خارج از دستگاه تناسلی زن بستگی به درجه حرارت محیط دارد. اگر محیط گرم باشد به دلیل آن که حرکت اسپرم در این محیط ها بیشتر و تندتر است، انرژی اش زودتر تمام شده و به همین دلیل طول عمرش کمتر است این در حالی است که ممکن اسپرم در یخچال تا چندین روز نیز زنده باقی بماند. در واقع درجه حرارت سرد موجب می شود نر یاخته ها از حرکت باز ایستند به این ترتیب می توان حتی آن ها را تا چند سال نیز زنده نگه داشت و هر زمان که نیاز داشتیم آن ها را به حرکت بیاندازیم. پس حیات اسپرماتوزوئید بستگی به زمان تمام شدن انرژی اش دارد.

اسپرماتوزوئید یا همه چیز در مورد اسپرم
اسپرماتوزوئید یا همه چیز در مورد اسپرم

ساخت اسپرم ها

اما سوال اینجاست که آیا بیضه ها مدام در حال ساخت اسپرماتوزوئید هستند؟ در پاسخ باید گفت که در برخی از جاندارران این عمل به صورت فصلی انجام می شود اما در انسان ها تولید اسپرم توسط بیضه ها کاملا دائمی است.

تفاوت انزال اول و دوم در تعداد اسپرم

معمولا تعداد اسپرماتوزوئید در انزال اول نسبت به انزال دوم بیشتر است اما این موضوع باز می گردد به این که غدد ترشح کننده منی محتویات خود را در انزال اول به صورت کامل تخلیه کرده اند یا خیر. به طور معمول پس از هر انزال ۲۴ ساعت زمان لازم است که کیسه منی از مایع منی با کیفیت پر شود اما اگر انزال ها متوالی انجام شده و کمتر از ۲۴ ساعت بین آن ها فاصله باشد، مایع خارج شده رقیق بوده و اسپرم های کمتری را در خود جای داده است. برخی از متخصصین معتقدد که انزال ها پی در پی باعث می شود قدرت و فعالیت اسپرم ها نیز کمتر شود زیرا که در این فاصله کم، آن ها قادر نیستند در بدن مرد به بلوغ و تکامل برسند این بدین معناست که قدرت فیزیولوژیکی آن ها کامل نیست.

عدم انزال و سرونوشت اسپرم ها

در قرن ۱۹ برخی از مردان در آمریکا از انزال و خروج مایع منی از بدن، خودداری می کردند. آن ها تصور می کردند که این عمل می تواند قدرت آن ها را افزایش دهد اما هنوز کاملا مشخص نشده است که ممانعت ازخروج مایع منی باعث افزایش قدرت می شود. به عقیده برخی از پزشکان فعالیت جنسی زیاد باعث کاهش نیروی حیاتی نخواهد شد. حال سوال اینجاست که اگر انزال هرگز صورت نگیرد چه بر سر اسپرم ها می آید؟

تصور می شود در این حالت اسپرم ها در مجرای برنده منی یا کیسه ها باقی مانده و تجزیه می شوند. در آزمایش هایی که بر روی حیوانات انجام شده است مشخص شده که توده های حاوی از اسپرم، پس از ممانعت از خروج آن ها، در بدن حیوان، به وضوح قابل رویت است. علاوه بر این مشخص شده است که اگر از مقاربت امتناع شود، پس از مدتی، اسپرم های خارج شده قدرت و کیفیت اولیه را ندارند. این موضوع بیانگر آن است که اسپرم های باقی مانده در مجرای برنده منی، نیرو و فعالیت حیاتی خود را کم کم از دست می دهند.