افزایش وزن پس از بارداری و خطر مرگ نوزاد دوم

 

افزایش وزن در دوران بارداری کاملا طبیعی است ولی باقی مانده این وزن بر روی بدن مادر می تواند خطرناک باشد. دانشمندان به تازگی دریافتند افزایش وزن پس از بارداری می تواند خطر مرگ نوزاد دوم را به شدت بالا ببرد. به همین جهت در این مطلب سعی داریم ارتباط بین افزایش وزن پس از بارداری و خطر مرگ نوزاد دوم را بررسی کرده و نتیجه تحقیقات را در مورد میزان این ریسک  بیان کنیم.

در یک تحقیق که بر روی زنانی که در بارداری اول خود به سر می بردند انجام شد دریافتند که در صورت افزایش وزن پس از بارداری اول خطر مرده زایی بین ۳۰ الی ۵۰ درصد و خطر زایمان زودرس بین ۲۷ الی ۶۰ درصد افزایش می یابد. در حالی که در این تحقیق این ارتباط یافت شده، دانشمندان هنوز معتقدند که ارتباط بین افزایش وزن پس از بارداری و خطر مرگ نوزاد دوم یا زایمان زودرس ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

به همین منظور یک تیم تحقیقاتی داده های ۴۵۰ هزار زن سوئدی، که بین سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ دارای دو فرزند شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. به طور کلی، آنها دریافتند که زنانی که شاخص توده بدن (BMI) آنها بیش از چهار واحد (حدود ۱۰ کیلو گرم  برای یک زن با قد متوسط) افزایش یافت احتمال مرگ کودکشان در چهار هفته اول بارداری ۵۰ درصد بیشتر از زنانی بود که بین دو حاملگی وزنشان ثابت باقی مانده بود.

افزایش وزن پس از بارداری و خطر مرگ نوزاد دوم
افزایش وزن پس از بارداری

در میان مادرانی که در اولین بارداری خود، BMI بدنشان از دو تا چهار واحد (۶ تا ۱۰ کیلو گرمدر کسی که قد متوسط دارد) بیشتر شد ۲۷ درصد خطر مرگ و میر نوزاد دوم افزایش یافت و مادرانی که شاخص توده بدنی آنها بیش از چهار واحد افزایش یافت این ریسک به ۶۰ درصد رسید. علل مرگ و میر نوزادان در این مطالعه در هنگام تولد شامل کمبود اکسیژن در زمان تولد، عفونت ها و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بود.

با این حال، شیوع اضافه وزن و چاقی در زنان باردار بسیار فراگیر  شده است. بیش از نیمی از زنان در ایالات متحده و در سوئد از هر سه زن یک زن دچار اضافه وزن یا چاق در بارداری اول خود شده اند.

افزایش وزن پس از بارداری و خطر مرگ نوزاد دوم
افزایش وزن پس از بارداری

یافته های این تحقیق نشان می دهد باید در زمینه آموزش مادرانی که پس از بارداری اول دچار اضافه وزن می شوند تمرکز بیشتری شود تا مرگ و میر نوزادان به حداقل ممکن خود برسد. به عنوان مثال زنان باید بدانند که:

یک زن با قد ۱۶۴ سانتی متر باید قبل از باداری وزنی زیر ۶۵ کیلو گرم داشته باشد وزن بین ۶۵ تا ۷۶ ( BMI یا شاخص توده بدنی بین ۲۵ الی ۲۹ ) در این زن اضافه وزن شناخته می شود و اگر ۷۹ کیلو گرم به بالا وزن داشته باشد ( BMI یا شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ ) چاق نامیده می شود.