در این مقاله دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده – متخصص پوست و مو – رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک شما را راهنمائی می کند ….

تغییرات رنگ پوست می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و اجتماعی در افراد شود و به‌خصوص در کسانی که به دلیل نوع شغل خود تماس چهره‌به‌چهره و مستمر با دیگران دارند، می‌تواند موجب افسردگی شود. گاهی اوقات درمان‌های ناصحیح می‌تواند مشکل شما را زیادتر کند. در ادامه شایع‌ترین علل ایجاد لک صورت و انواع لک‌ها را بررسی می‌کنیم…

ملاسما یا لک بارداری بیشتر در زنان باردار ظاهر می‌شود و یا عود می‌کند و لک قهوه‌ای رنگ و قرینه‌ای است. این لک در خانم‌های مجرد و حتی به‌ندرت در مردان هم دیده می‌شود. این لک‌ها بیشتر در گونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شود و در سبزه‌ها مشخص است. این لک‌ها بدون علت مشخص و به صورت سابقه فامیلی دیده می‌شود. بعضی خانم‌ها متوجه می‌شوند درست قبل از قاعدگی لک‌ها واضح‌تر می‌شود. ملاسما یا لک بارداری به‌طور شایع در خانم‌هایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند دیده می‌شودکه با تماس با نور آفتاب آشکارتر می‌شود. اغلب این خانم‌ها هنگامی که باردار شوند همین لک را پیدا می‌کنند. این لک تا مدت‌ها پس از قطع قرص ضدبارداری نیز برطرف نمی‌شود یا ممکن است هرگز به طور کامل برطرف نشود.

کک مک که اغلب در افراد با پوست روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشمان آبی دیده می‌شود. در تابستان تعداد و عمق این کک‌مک‌ها افزایش یافته و در زمستان کمتر می‌شود. با اینکه از نظر زیبایی آزاردهنده است و در صورت و شانه و پشت به وجود می‌آید اما خطری ندارد. اگر کک‌مک شما در زمستان هم باقی می‌ماند بهتر است توسط پزشک بررسی شوید.

لک‌های پیری در اثر تماس حاد یا مزمن با نور آفتاب و افزایش سن به وجود می‌آید. معمولا این لک‌های قهوه‌ای روی صورت و پشت دست‌ها در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی شروع و با افزایش سن گسترده و پررنگ می‌شود. بهتر است برای بررسی و درمان حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

لک در اثر کمبود ویتامین‌ و سوءتغذیه برای مثال با کمبود ویتامین B12 در نژاد با پوست تیره پدید می‌آید. این لک‌ها ظاهر لکه لکه دارند. در کمبود ویتامین A نیز گسترده‌اند و با برجستگی‌ شبیه پوست مرغ ظاهر می‌شود. در کمبود اسید فولیک و انواع کم‌خونی نیز دیده می‌شود.

لک در اثر مصرف بعضی داروها، خصوصا داروهای ضدسرطان و ضدمالاریا. مصرف طولانی‌مدت قرص ماینوسیکلین در درمان جوش جوانی، در نواحی جوش‌های ملتهب پوست باعث تیرگی پوست می‌شود.

لک‌های پس از التهاب پوست که در بیماری‌های مثل لیکن‌پلان، لوپوس اریتماتو یا بعد از آفتاب سوختگی یا عواملی چون جوش غرور دستکاری شده ایجاد می‌شود. در افراد سبزه شایع‌تر است.

منبع : وب سایت سلامت