سیگار کشیدن وزن را کم می‌کند و اضافه وزنی که بعد از ترک سیگار پدید می‌آید و باید کم شود، اجتناب ناپذیر نیست…

اگر یک سیگاری وزن پایینی داشته باشد، بعد از ترک وزنش بالا می‌رود

یک فرد سیگاری که وزن پایینی دارد، اصولاً تمایل دارد که بعد از ترک سیگار این وزن را حفظ کند. افزایش وزن بعد از ترک سیگار در بین مردان حدود ۲٫۸ کیلوگرم و در بین زنان حدود ۳٫۸ کیلوگرم است. با این حال، بسیاری از سیگاری های سابق بیشتر از این میزان وزن شان اضافه می‌شود و بسیاری دیگر هم وزن شان بیشتر نمی‌شود، حتی کم هم نمی‌شود.

دخانیات و وزن: انتخاب تغذیه ای مخصوص سیگاری ها

تغذیۀ یک فرد سیگاری با تغذیۀ افراد غیر سیگاری متفاوت است. انتخاب های تغذیه ای آثار زیان بار ترکیبات دخانی را در رابطه با بیماری های قلبی عروقی و سرطان افزایش می‌‌دهد…

سیگاری ها بیشتر از بقیه کالری(۴٫۹%+)، چربی های اشباع (۸٫۹%+)، کلسترول (۱۰٫۸%+) و الکل (۷۷٫۵%+) مصرف می‌کنند.

در عوض از مقدار کمتری چربی های غیراشباع چند حلقه ای مانند امگا ۳ که فواید بسیاری در حفظ سلامتی دارد (-۶,۵%)، فیبرها (-۱۲,۴%)، ویتامین C (-16,5%)، ویتامین E (-10,8%) و بتاکاروتن (-۱۱,۸%) بهره می‌برند. نیکوتین به واسطۀ پروژسترون عوارض هورمونی ایجاد می‌‌کند.

به بیان دیگر، تودۀ ماهیچه ای سیگاری ها بیشتر است و آنها نیاز بیشتری به پروتئین دارند. اگر گوشت یکی از منابع عمده تأمین پروتئین با کیفیت است، ضمناً حاوی چربی های غیر اشباع نیز هست. علاوه بر این، به علت اینکه دچار کمبود حس چشایی و بویایی هستند، مقدار بیشتری سس و نمک به غذای شان اضافه می‌کنند تا خوراک شان خوش طعم و مزه شود.

یک فرد سیگاری دو برابر یک غیر سیگاری نمک مصرف می‌کند! ضمناً سیگاری ها به خاطر حساسیت پایین حس بویایی- چشایی شان، مقدار کمتری میوه و سبزیجات می‌خورند، زیرا این خوراکی ها برای شان بی طعم و مزه هستند. بنابراین، به طور ناخودآگاه تغذیۀ سیگاری ها سرشار از چربی های اشباع و نمک و همچنین فاقد فیبر و ریز مغذی هاست. تمام اینها، بخش عمده ای از بیشتر بودن بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها در بین سیگاری ها را توجیه می‌کنند. ممکن است یک فرد سیگاری الکل زیادی نیز مصرف ‌کند، که این مصرف الکل نیز تا حدی، دلیل مصرف بیشتر انرژی است. و در نهایت، سیگاری ها چای و قهوه بیشتر و در نتیجه قند بیشتری مصرف می‌کنند. در واقع، آنها با سرعت دو برابر دیگران، کافئین از دست می‌دهند.

استراتژی ضد افزایش وزن برای سیگاری های سابق

ترک سیگار، کاهش مصرف انرژی را تا ۲۰۰ کالری در روز در بین اشخاصی با فعالیت متوسط به همراه دارد. در حالیکه، افزایش دریافت مواد خوراکی، حدود ۳۰۰ کالری در روز افزایش می‌دهد. بنابراین باید با این ۵۰۰ کالری اضافه شده مبارزه کرد. اما محاسبۀ مصرف انرژی هر فردی مخصوص خود اوست. مصرف خودبه‌‌خودی انرژی طی دو هفتۀ اول ترک سیگار نتیجۀ خوب و قابل مشاهده ای دارد. بنابراین الزامی کردن یک رژیم غذایی بسیار محدود و فعالیت ورزشی شدید برای کسانی که سیگار را کنار گذاشته اند و به خاطر ترک سیگار در رنج و عذاب اند، فایده ای ندارد.

کسانی را که در معرض خطر نیستند، راحت بگذارید. در کنار رژیم های غذایی و فعالیت ورزشی، مواد نیکوتین دار دیگر نیز کمک ارزشمندی برای سیگاری های سابق به حساب می‌آیند، خصوصاً آدامس های نیکوتین دار. مصرف آنها برای کاهش وزن شناخته شده است. اما عادات غذایی مزمن هستند: حدوداً ۵ سال طول می‌کشد تا بعد از ترک سیگار، رژیم غذایی و شیوۀ مصرف کسانی که سیگار را ترک کرده اند، به حالت نرمال برگردد.

تمام این اطلاعات نشان می‌‌دهند که استفاده از نظرات یک پزشک عمومی می‌تواند برای ترک سیگار کمک قابل توجهی به حساب آید. ترک سیگار یک رویدار کاملاً دشوار است و ویژگی های آن در هر فردی نسبت به دیگری متفاوت است…

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health