بهترین درمان های خانگی برای سرفه های خشک

سرفه های خشک مداوم یک بیماری خسته کننده و تحریک کننده است. این نوع از سرفه ها با سرفه هایی که در زمان سرماخوردگی ایجاد می شود، متفاوت است. تفاوت اصلی آن ها نیز در این است که سرفه های خشک خلط تولید نمی کنند. به این دلیل، سرفه خشک را گاهی اوقات سرفه غیر مولد می نامند. برخی از شایع ترین علل سرفه های خشک التهاب دستگاه تنفسی، آسم، واکنش های آلرژیک، برونشیت مزمن و یا سوزش سر دل است. حتی استرس هم به دلیل کاهش عمق نفس ها، می تواند باعث سرفه های خشک شود. با همه این موارد گاهی اوقات افراد بدون علت این نوع از سرفه ها را تجربه می کنند.

سرفه، رفلکس طبیعی بدن برای خلاص شدن از مخاط ها و محرک های دیگر که وارد راه های هوایی شده اند، می باشد. بسیاری از داروهای خانگی طبیعی وجود دارند که می توانید از آن ها برای کمک به رهایی از خشکی و طولانی بودن سرفه استفاده کنید. برای مثال، عسل یا آلوئه ورا به کمک آب، برای تسکین راه های هوایی و سرکوب کردن رفلکس سرفه، مفید است. راه های دیگر برای درمان سرفه های خشک استفاده از مواد ضد التهاب مانند زنجبیل و زردچوبه است. حتی غرغره آب نمک نیز می تواند با نابودی عفونت در ته گلو به کاهش سرفه های خشک کمک کند.

در این مقاله، شما را با بسیاری از داروهای خانگی طبیعی، برای تسکین التهابی که باعث سرفه های خشک و دائم می شود، آشنا می کنیم. با ما همراه شوید.

موثرترین درمان های خانگی سرفه های خشک

عسل

عسل یکی از بهترین و موثر ترین راه حل ها برای از بین بردن سرفه های خشک است. عسل برای سلامتی شما بسیار مفید است. اثر تسکین دهنده عسل در گلو کمک می کند تا التهاب در دستگاه تنفسی کاهش یافته در نتیجه رفلاکس سرفه های خشک درمان شود. عسل همچنین حاوی بسیاری از ترکیبات ضد باکتری و ضد التهابی است که به درمان عفونت های باکتریایی و ویروسی در راه های هوایی کمک کرده و موجب تسکین گلودرد می شود.

تحقیقات در مورد خواص درمانی عسل نشان داده اند که این ماده یک شربت ضد سرفه طبیعی و موثر است. مجله Family Practice گزارش داد که یک قاشق مربا خوری عسل به مانند داروی دکسترومتورفان عمل می کند. این دارو یکی از رایج ترین داروها برای درمان سرفه است. در این مجله آمده است که نه تنها عسل می تواند در درمان سرفه های خشک موثر باشد بلکه سرفه را بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی درمان می کند.

برای استفاده از اثر تسکین دهندگی عسل باید ۱ الی ۲ قاشق چای خوری عسل را ۳ بار در روز برای رهایی از سرفه و خارش گلو مصرف کنید. عسل همچنین برای کودکان بالای ۲ سال که به دلیل سرفه های خشک خوابشان مختل می شود، مفید است. توصیه می شود برای درمان سرفه کودکان بالای دو سال قبل از خواب ۲ قاشق چای خوری عسل به آنها داده شود. این کار باعث می شود سرفه کودک کمتر شده و خواب بهتری داشته باشد.

از آن جا که سرفه مداوم می تواند به التهاب بیشتر در گلو منجر شود، پس عسل یک درمان عالی برای این موضوع است. این ماده همچنین برای سرفه های همراه با خلط که معمولا با آنفولانزا یا سرماخوردگی ایجاد می شود نیز مفید است.

زردچوبه

زردچوبه خواص درمانی قدرتمندی دارد و به همین خاطر به “ادویه زندگی” مشهور است. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که می تواند برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها موثر باشد. خواص ضد التهابی کورکومین می تواند به شما در رهایی از سرفه های خشک کمک کند. به عنوان مثال، یکی از نشانه های آسم، سرفه های خشک است. دانشمندان کشف کردند که کورکومین به طور موثر برای کاهش التهاب راه های هوایی و کاهش سرفه آسم مفید است. در این مطالعات مشخص شد که مصرف ۵۰۰mg روزانه کورکومین به کاهش علائم خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه کمک کرده و منجر به بهبود الگوهای خواب می شود.

یک فنجان چای زردچوبه دارای اثر تسکین دهندگی بوده و در کاهش علائم سرفه های خشک موثر است. برای تهیه این نوشیدنی، یک فنجان آب را در قوری ریخته و یک قاشق چای خوری زردچوبه را به آن اضافه کنید. بهتر است در کنار زردچوبه مقداری فلفل سیاه نیز در دمنوش خود بریزید. زیرا مواد فعال در فلفل باعث می شود کورکومین موجود در زردچوبه بهتر جذب شود. اجازه دهید دمنوش ۲ الی ۳ دقیقه بجوشد. بعد از سرد شدن و ته نشین شدن پودر زردچوبه، نوشیدنی را میل کنید. برای تاثیر بهتر دمنوش، در حالی که چای زردچوبه هنوز گرم است، یک قاشق عسل خام و طبیعی به آن اضافه کنید (اضافه کردن عسل به مایع داغ خواص دارویی آن را از بین می برد). برای درمان سرفه های خشک بهتر است این نوشیدنی را ۲ الی ۳ بار در روز مصرف کنید.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از درمان طبیعی بسیار عالی برای تسکین التهاب ناشی از سرفه خشک و خارش گلو است. مشابه زردچوبه، زنجبیل برای کاهش التهاب راه های هوایی ناشی از محرکهای و مواد حساسیت زا، مفید است.

سرفه های خشک مزمن یکی از نشانه های آسم هستند. محققان در مجله American Journal of Respiratory Cell and Molecular Biology نشان داده اند که ترکیبات ضد التهابی زنجبیل مانند gingerols و shogaols برای استراحت غشاء دستگاه تنفسی مفید است. نتیجه نهایی این تحقیق نشان داده است که زنجبیل به کاهش سرفه آسم کمک می کند. از آنجا که این ماده راه های هوایی را تسکین می دهد، برای درمان علائم سرفه های خشک نیز قابل استفاده است.

تهیه یک شربت زنجبیل، برای کمک به تسکین سرفه خشک بسیار ساده است. این شربت از ترکیب زنجبیل، پیاز و عسل به شیوه زیر تهیه می شود:

دستور تهیه شربت برای از بین بردن سرفه و گلودرد:

  • ۴ قاشق غذاخوری عسل با کیفیت
  • ۱ پیاز خرد شده
  • ۳ سانتی متر زنجبیل تازه رنده شده

عسل را در یک کاسه ریخته و پیاز و زنجبیل را به آن اضافه کنید. این مخلوط را حداقل ۶ ساعت با درب بسته در دمای محیط قرار دهید. اگر زمان استراحت را به یک شبانه روز برسانید بهتر است. در طول این زمان مواد تشکیل دهنده فعال در پیاز و زنجبیل منتشر شده و جذب عسل می شود. پس از این مدت برای کاهش سرفه، تسکین گلو درد و صاف شدن مخاط گلو هر چند ساعت یکبار یک قاشق چای خوری از این محلول را بخورید.

غرغره آب نمک

اگر سرفه های خشک و مکرر ناشی از عفونت ته گلو است، از غرغره آب نمک استفاده کنید. نمک یک عامل طبیعی ضد باکتری است که می تواند به نابود کردن باکتری ها و ویروس ها که باعث عفونت شده اند، کمک کند. بنابراین می تواند در درمان سرفه مفید باشد. شما می توانید این عمل ساده را با مخلوط کردن ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری در ۸ یا ۴ لیوان آب گرم انجام دهید. این روش یک درمان موثر برای احتقان سینه نیز می باشد. فقط باید به خاطر داشته باشید که هرگز آب نمک را قورت ندهید و میزان نمک محلول را بیش از حد نکنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان خانگی ساده برای از بین بردن خشکی سرفه است. آلوئه ورا یک ماده موثر برای التهاب و سوختگی پوست است. به همین جهت خواص ضد التهابی این ماده می تواند در تسکین سوزش راه های هوایی، به منظور کاهش حملات سرفه خشک کمک کننده باشد. آلوئه ورا بسیار سالم است و حاوی مواد معدنی بسیاری مانند آنزیم ها، ویتامین ها و … می باشد.

تحقیقات انجام شده در چین نشان داد که شربت آلوئه ورا می تواند به کاهش علائم بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) کمک کند. این بیماری باعث ایجاد علائم شبیه به سوزش سر دل می شود و می تواند علت ریشه ای سرفه خشک مداوم باشد. محققان دریافتند که مصرف کپسول حاوی آلوئه ورا دو بار در روز به کاهش نشانه های مرتبط با ریفلاکس معده منجر خواهد شد.

نوشیدن آب آلوئه ورا همچنین به کاهش التهاب گلو و رهایی از سرفه های خشک کمک می کند. برای این کار کافی است مقداری از ژل داخل گیاه را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و مکررا آن را بنوشید. روش دیگر استفاده از این گیاه غرغره کردن آب این گیاه است. این کار کمک می کند تا غلغلک ته گلو درمان شود.

سیر

سیر خواص زیادی دارد. در واقع، سیر یکی از بهترین داروهای طبیعی برای سرفه های خشک است، زیرا حاوی مواد طبیعی ضد ویروس و آنتی بیوتیک است که می تواند به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها کمک کند. سیر همچنین یک ضد التهاب طبیعی است، به همین دلیل یک درمان خانگی بسیار عالی برای تسکین گلو درد سوزشی به شمار می رود.

مجله The Avicenna Journal of Phytomedicine مزایای درمانی بسیاری از جمله درمان ورم مفاصل، دندان درد و سرفه مزمن را برای سیر برشمرده است. برای بهره مندی از این ماده موثر جهت درمان سرفه های خشک باید از آن به شیوه مناسب استفاده کنید. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که جز اصلی ترکیب ضد باکتری سیر می باشد. این ترکیب زمانی که سیر گرم می شود، از بین خواهد رفت.

پس بهتر است سیر را تازه مصرف کنید. یک حبه سیر را خرد کرده و به آن ۱۰ دقیقه استراحت دهید. این کا موجب می شود آلیسین آزاد شود. سپس سیر را با یک قاشق بزرگ عسل مخلوط کرده و مصرف کنید. این کار را برای از بین بردن هر گونه عفونت گلو که باعث ایجاد التهاب، خشکی، خارش و سرفه های خشک می شود ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

بهترین درمان های خانگی برای سرفه های خشک
بهترین درمان های خانگی برای سرفه های خشک

سرکه سیب

یک روش ساده و در عین حال موثر برای خارش تحریک کننده در گلو، سرکه سیب است. اگر سرفه های خشک ناشی از سوزش سر دل باشد، این درمان موثر تر است. زیرا که سرکه سیب یکی از درمان های ریفلاکس معده می باشد. علاوه بر این، اسید استیک موجود در ACV به طور طبیعی میکروب هایی که موجب عفونت می شوند را می کشد.

برای کاهش سرفه های خشک به این روش ۱ الی ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از غذا آن را میل کنید. متناوبا، شما می توانید سرکه سیب طبیعی را برای کشتن میکروب که باعث سرفه های خشک شده اند غرغره کنید. برای این کار ۳ قاشق چای خوری سرکه سیب و ۱/۴ قاشق چای خوری فلفل قرمز را در یک فنجان آب گرم خوب هم بزنید. و این مخلوط را ۲ الی ۳ بار در روز غرغره کنید.

شکلات یا کاکائو خام

مصرف شکلات یک راه طبیعی و خوشمزه برای رهایی سریع از سرفه دائمی است. شکلات حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که می تواند به کاهش التهاب در مجاری هوایی کمک کند. مطالعه به روی اثر تئوبرومین نشان می دهد که این ماده در درمان سرفه، آسم و دیگر مشکلات دستگاه تنفسی مفید است.

پزشکان در WebMD گزارش داده اند که تئوبرومین در شکلات می تواند منجر به سرکوب اعصابی شود که عامل رفلکس سرفه هستند. بر خلاف دیگر سرکوب کننده های سرفه که می تواند موجب خواب آلودگی شود، تئوبرومین هیچ عوارض جانبی منفی ندارد.

شکلات تلخ با حداقل ۷۰٪ کاکائو، شامل بیشترین مقدار تئوبرومین است. برای کمک به کاهش سرفه در شب، یک فنجان شکلات داغ با استفاده از شکلات تلخ یا پودر کاکائو خام تهیه کرده و بنوشید. اگر از پودر کاکائو خام استفاده می کنید، برای کمک به شیرین شدن نوشیدنی، مقداری عسل به آن اضافه کنید.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان، با خواص ضد التهابی خود، می تواند به جلوگیری از سرفه های خشک کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که قرص شیرین بیان به از بین بردن سرفه در افراد سیگاری، بعد از عمل گلو کمک می کند.

برای تهیه یک چای شیرین بیان ضد سرفه، به ۲ قاشق غذا خوری از ریشه شیرین بیان خشک نیاز دارید. این مقدار ریشه گیاه را به یک لیوان آب اضافه کرده و درپوش ظرف را بگذارید و اجازه دهید دمنوش ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. نوشیدن ۲ بار در روز از این دمنوش به کاهش علائم سرفه های خشک و کاهش التهاب در انتهای گلو کمک می کند.

بخور

استنشاق بخار به کاهش التهاب در دستگاه تنفسی و رهایی از سرفه های خشک کمک می کند. در کنار آب خالی می توانید از روغن ها و اسانس های ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی استفاده کنید. برخی از بهترین روغن ها و اسانس ها برای کمک به خلاص شدن از شر سرفه خشک و درمان احتقان عبارتند از:

  • درخت چای
  • لیمو
  • اسطوخدوس
  • نعناع
  • پونه کوهی
  • اوکالیپتوس
  • گل میخک
  • آویشن

آب جوش را در یک کاسه ریخته و ۳ قطره از روغن درخت چای و ۲ قطره از یکی دیگر از روغن ها را درون آن بریزید.
یک حوله را روی سر انداخته و بخار را زیر حوله به دام بیاندازید.
۵ الی ۱۰ دقیقه در آن هوا نفس عمیق بکشید.
این روند را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا سرفه شما به طور کامل از بین برود.

آویشن

یکی دیگر از دمنوش های گیاهی برای تسکین سرفه های خشک و پی در پی، آویشن است. به غیر از خواص ضد میکروبی، آویشن کمک می کند تا رفلکس سرفه استراحت کند. محققان در مطالعه که در آلمان بر روی اثرات درمانی آویشن در سرفه انجام شد دریافتند که، نوشیدن چای گیاهی آویشن و برگ پیچک به کاهش متناسب سرفه کمک می کند. این درمان در بیماران مبتلا به برونشیت حاد نیز مفید بوده است.

برای خلاص شدن از شر سرفه های خشک و تسکین التهاب گلو، تعداد انگشت شماری آویشن تازه را در یک فنجان آب جوش قرار داده و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با درب بسته دم بکشد. اگر شما آویشن تازه ندارید، از ۱ قاشق چایخوری آویشن خشک استفاده کنید. نوشیدن این دمنوش را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

آب آناناس

آب آناناس یک درمان طبیعی برای سرفه مداوم خشک است. اثرات سودمند آب آناناس در کاهش سرفه به لطف آنزیم قدرتمندی به نام بروملین است. بروملین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی حملات سرفه را کاهش می دهد. محققان دریافتند که آب آناناس می تواند به کاهش علائم آسم، که یکی از دلایل طولانی شدن سرفه های خشک است، کمک کند. آنها دریافتند که نوشیدن آب آناناس به طور منظم، علائم سرفه، ایجاد خلط و خس خس سینه را تا حد زیادی کاهش می دهد.