بهترین راه درمان کهیر

کهیر برجستگی قرمز رنگ و خارش داری در سطح پوست است که می تواند در اندازه های مختلف به وجود بیاید. تکه های خارش دار ناشی از کهیر می تواند در صورت، دست ها و همچنین سایر مناطق بدن مشاهده شود. این عارضه معمولا به دلیل یک واکنش آلرژیک بروز پیدا می کند. این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بهترین راه درمان کهیر را شناخته و از شر آن خلاص شوید. در ادامه نیز به روش های جلوگیری از ایجاد کهیر خواهیم پرداخت.

چه عواملی باعث ایجاد کهیر می شوند؟

کهیر معمولا توسط واکنش های آلرژیک به غذا یا دارو در بدن ایجاد می شود. دکتر جنیفر رابینسون می گوید که شایع ترین علل کهیر مواد غذایی مانند آجیل، ماهی، شکلات، تخم مرغ، گوجه فرنگی و شیر است. همچنین برخی از مکمل های غذایی می تواند کهیر را در برخی افراد ایجاد کند. الکل و کافئین نیز ممکن است آغاز کننده ایجاد کهیر توسط بدن باشند. داروهایی که باعث کهیر می شوند نیز شامل آسپرین، ایبوپروفن و برخی از انواع داروهای فشار خون می باشند. کهیر حتی می تواند توسط استرس نیز ایجاد شود. دما زیاد هوا، ورزش های خاص و نور خورشید و در برخی از موارد، بیماری سلیاک نیز می تواند یک علت زمینه ای برای ابتلا به کهیر مزمن باشند.

اگر کهیر بیش از شش هفته ادامه پیدا کند به آن کهیر مزمن گفته می شود. پزشکان معتقدند پیدا کردن علت ابتلا به این نوع کهیر بسیار دشوار است. از طرفی کهیر نباید با آنژیوادم اشتباه گرفته شود. آنژیوادم هم یک واکنش آلرژیک است اما باعث تورم در زیر پوست می شود نه در سطح پوست.

بهترین راه درمان کهیر

بسیاری از راه های طبیعی برای درمان کهیر وجود دارد که می تواند به کاهش خارش و رفع تورم کمک کند. اجازه دهید این راه ها را در ادامه بررسی کنیم.

آنتی هیستامین ها طبیعی

محققان در دانشگاه پزشکی مریلند می گویند که زمانی که بدن واکنش های آلرژیک از خود نشان می دهد میزان زیادی هیستامین در خون آزاد می شود در نتیجه خارش، تورم و قرمزی ایجاد می شود که این عوارض در کهیر شایع است. بیشتر پزشکان در این شرایط برای درمان کهیر آنتی هیستامین تجویز می کنند. این در حالی است که آنتی هیستامین ها گاهی می توانند کهیر را درمان کنند نه همیشه. برای همین به شما توصیه می کنیم آنتی هیستامین های طبیعی موجود در برخی مواد غذایی را برای این منظور استفاده کنید تا از عوارض داروهای حاوی آنتی هیستامین نیز به دور باشید.

کورستین یک آنتی هیستامین طبیعی است که می تواند برای درمان کهیر استفاده شود. کورستین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که در روغن زیتون، انگور، سیب، گیلاس تیره، میوه هایی از خانواده مرکبات، چای و شراب قرمز یافت می شود. یک مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است که در پژوهش های بالینی ثابت کرده است که  اثر کورستین از اثر کرومولین (دارویی که برای درمان واکنش های آلرژی استفاده می شود) در کاهش واکنش های آلرژیک در بدن بیشتر بوده است. برای کمک به کاهش شیوع بیماری کهیر مزمن، شما می توانید از مکمل های کوئرستین استفاده کنید. دلیل این کار این است که برخی از مواد غذایی که حاوی کوئرستین هستند، سطح بالایی از هیستامین را در خود جای داده اند که می توانند آلرژی را بدتر کنند.

گزنه

یکی دیگر از راه ها برای پیشگیری و درمان کهیر گزنه است. به نظر می رسد یک پارادوکس وجود داشته باشد در باور عموم معمولا تماس گزنه با پوست را عاملی برای ایجاد کهیر می دانند با این حال باید گفت مصرف گزنه مانند یک آنتی هیستامین عمل می کند. مطالعه ای بر روی این راه درمانی انجام شده که نشان می دهد حدود نیمی از شرکت کنندگان دقیقا به همان میزان که از آنتی هیستامین استفاده شده بود به درمان پاسخ داده اند. برای استفاده از گزنه جهت درمان کهیر و جلوگیری از سایر واکنش های آلرژیک، توصیه می شود از ۳۰۰ میلی گرم گزنه خشک شده همراه با یخ در طول روز استفاده کنید.

بهترین راه درمان کهیر
بهترین راه درمان کهیر

روغن های مفید برای درمان کهیر

بسیاری از روغن ها طبیعی وجود دارند که در درمان کهیر موثرند این روغن ها عبارتند از:

روغن بابونه

روغن بابونه خارش ناشی از کهیر را تسکین می دهد. یک مطالعه در مجله Ethnopharmacology منتشر شده که نشان داده است که عصاره بابونه آلمانی (بابونه) خواص ضد آلرژی قوی دارد که از انتشار هیستامین در بدن جلوگیری می کند. شما می توانید ۵ قطره از روغن بابونه را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا دیگر روغن های حامل ترکیب و بر روی پوست بمالید. شما همچنین می توانید ۵ قطره روغن بابونه، ۲ قطره روغن نعناع، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۲ فنجان آب را در یک کاسه ترکیب کرده و با استفاده از یک پارچه نرم، به آرامی بر روی پوست بمالید. این کار خارش را کاهش می دهد. اگر شما روغن بابونه ندارید می توانید از خود بابونه استفاده کنید ۱ الی ۲ قاشق چایخوری بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و درب ظرف را ببندید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد زمانی که چای سرد شد آن را با استفاده از یک تکه پنبه بر روی قسمت آسیب دیده بمالید.

روغن اسطو خودوس

روغن اسطو خودوس علاوه بر کاهش علائم کهیر یکی از بهترین روغن ها برای درمان واکنش های آلرژیک است. مشخص شده است که روغن اسطوخودوس دارای اثر ضد التهابی است و در آروماتراپی برای درمان آسم استفاده می شود. اسطوخودوس همچنین با اثر ضد التهابی خود، زمانی که به صورت موضعی استفاده شود در درمان کهیر موثر است. یک مطالعه در مجله pharmacy and pharmacology نشان داده است که روغن اسطو خودوس واکنش های آلرژیک پوستی را مهار می کند.

به طور کلی، روغن های مفید باید به طور مستقیم بر روی پوست استفاده شود. با این حال، شما از روغن اسطوخودوس، به طور مستقیم در مناطق بسیار کوچک استفاده کنید. با استفاده از یک تکه پنبه، مقدار کمی از روغن اسطوخودوس را برای تسکین خارش ناشی از کهیر بر روی پوست بمالید. در صورتی که می خواهید رطوبت پوست افزایش یابد و یا اگر دارای پوست حساس هستید و یا حتی اگر می خواهید مناطق وسیعی از بدن را با این روغن درمان کنید چند قطره از روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و یا روغن جوجوبا مخلوط کرده و سپس به منطقه آسیب دیده ماساژ دهید. شما همچنین می توانید روغن اسطوخودوس را به وان حمام اضافه کنید برای این کار باید چند قطره از روغن اسطوخودوس را در یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب و به آب داخل وان اضافه کنید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک درمان طبیعی بسیار عالی برای کهیر است محققان توصیه می کنند برای کاهش خارش از حمام آب سرد به همراه بلغور جو دوسر استفاده شود این روش توسط تحقیقات علمی آزمایش و تایید شده است. بلغور جو دوسر به عنوان یک عامل ضد التهابی محافظ عمل کرده و از پوست محافظت و منجر به کاهش خارش می شود.

برای استفاده از بلغور جو دوسر جهت جلوگیری از خارش ناشی از کهیر اقدامات زیر را انجام دهید.

  • ۲ فنجان بلغور جو دوسر را داخل یک جوراب تمیز بریزید.
  • جوراب را به شیر آب حمام ببنید و آب را باز کنید به طوری که مطمئن شوید آب هنگام عبور به جوها برخورد می کند.
  • هر از چندگاهی جو ها را فشار دهید تا عصاره آن ها خارج شده و داخل وان ریخته شود.
  • سپس در وان پر از آن جو دراز کشیده و اجازه دهید عصاره تاثیر خود را بر روی پوست بگذارد.
  • دقت کنید که هنگام خارج شدن از حمام زمین نخورید چون بلغور جو دو سر سطح حمام را بسیار لغزنده می کند.
  • برای تسکین و حتی بهتر شدن خارش ناشی از کهیر، شما می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را با روغن حامل مخلوط کرده و به وان اضافه کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان خانگی طبیعی برای خلاص شدن از خارش ناشی از کهیر است. اضافه کردن جوش شیرین به وان حمام نیز به تسکین خارش پوست کمک می کند. شما باید در حدود ۱ فنجان جوش شیرین را به وان حمام حاوی آب اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در وان قرار بگیرید. همچنین مخلوط آب به اندازه کافی با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین خمیر صافی را به دست می دهد که می توان از آن برای از بین بردن خارش بهره برد.

سرکه سیب

یکی از کاربردهای بسیار سرکه سیب کاهش خارش پوست است. مقدار مساوی از سرکه سیب فرآوری نشده خام را با آب مخلوط کرده و سپس آن را با استفاده از یک تکه پنبه به مناطق آسیب دیده بمالید.

کمپرس سرد برای درمان کهیر

کمپرس سرد خارش ناشی از کهیر را به سرعت تسکین می دهد. تکه های یخ را در یک کیسه قرار داده و سپس آن را در یک حوله بپیچید. و حوله را به مدت ده دقیقه بر روی محل آسیب دیده بگذارید دقت کنید که هرگز یخ را به طور مستقیم بر روی پوست نگذارید.

چگونه از ایجاد کهیر جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کهیر مهم است که مطمئن شوید که چه چیز باعث شروع علائم آن در بدنتان می شود. با تهیه یک لیست از مواد غذایی ایجاد کننده کهیر قادر خواهید بود به طور چشم گیری از ایجاد آن جلوگیری کنید. برخی از غذاهای رایج که منجر به کهیر می شود عبارتند از ماهی، صدف، گوجه فرنگی، آناناس، توت فرنگی، آجیل، شکلات، الکل و کافئین.

از آنجا که انواع مختلف داروها می توانند باعث ایجاد کهیر شوند، شما باید قبل از تجویز هر دارویی توسط پزشک از این موضوع مطلع شوید.

استرس هم یک دلیل دیگر برای ظهور کهیر است. اگر علت ابتلای شما به کهیر استرس است باید گام های مثبت برای کاهش استرس در زندگی بردارید. برخی از افراد مبتلا برای کاهش استرس خود از روش هایی مانند  آروماتراپی، ورزش، مدیتیشن و یا تکنیک های تنفس عمیق استفاده می کنند.