عواملی که ریسک بیماری شانه منجمد را افزایش می دهند

شانه منجمد Frozen Shoulder بیماری است که بر روی رباط مفصل شانه که در یک کیسه به نام کپسول شانه مفصلی احاطه شده، تاثیر می گذارد. شانه، مثل مفصل ران، به شکل یک توپ است که اجازه می دهد تا دست بتواند طیف وسیعی از حرکات را انجام دهد. تورم این کپسول به شکل بافت اسکار باعث سفت شدن شانه شده در نتیجه موجب درد و محدود شدن حرکت شانه می شود.

علائم و نشانه های بیماری شانه منجمد

شانه منجمد معمولا به تدریج در طی یک دوره چند ماهه اتفاق می افتد. در ابتدا درد کمی داشته و به تدریج دردناک و غیر قابل تحمل می شود. این مشکل معمولا در سه مرحله مجزا نشانه هایش را بروز می دهد.

شانه سفت و دردناک: اکثر مردم در ابتدای ابتلا متوجه خواهند شد که به طور فزاینده ای شانه هایشان سفت شده است. با این سفت شدن، شانه با هر حرکتی برای انجام کارهای روزمره دچار درد می شود این درد که اغلب در شب بسیار بدتر شده و باعث ایجاد بی خوابی و افزایش سطح استرس می شود حدودا می تواند تا ۹ ماه ادامه داشته باشد.

شانه یخ زده: سفتی شانه افزایش می یابد و طیف وسیعی از حرکات آن به شدت محدود می شوند. برخی از افراد مبتلا متوجه خواهند شد که سطح درد کمی کمتر شده و برخی دیگر نیز کاهشی در شدت درد حس نمی کنند. این مرحله می تواند تا ۱۲ ماه طول بکشد.

گرم شدن: در این مرحله شانه به منظور بهبود شروع به آرام شدن می کند. سطح درد رو به کاهش است، اما گاهی اوقات، این درد شعله ور می شود. بهترین حالت این است که این مرحله حدود ۵ ماه به طول انجامد اما در برخی از موارد می تواند تا یک سال نیز ادامه داشته باشد.

در بدترین مراحل پیشرفت بیماری، ممکن است فرد حتی نتواند کارهای روزمره مثل پخت و پز و یا لباس پوشیدن را انجام دهد.

عواملی که ریسک بیماری شانه منجمد را افزایش می دهند
بیماری شانه منجمد

عوامل خطر در ایجاد بیماری

  • هیچ کس واقعا نمی داند چه چیز باعث ابتلا به بیماری شانه منجمد می شود اما پزشکان معتقدند که داشتن آسیب یا جراحی بر روی شانه آسیب دیده می تواند یکی از علل ایجاد آن باشد.
  • بیماران دیابتی و یا افراد مبتلا به یکی از بیماری مزمن قلبی نیز احتمال ابتلا به شانه منجمد را دارند.
  • سابقه سکته مغزی نیز یک عامل خطر است.
  • دیگر بیماری های مزمن نیز ممکن است به ابتلا کمک کنند بیماری هایی مانند تیروئید پر کار
  • افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.
  • زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند به خصوص بعد از یائسگی.