بیماری های دریچه های قلب

هر زمان که قلب می تپد، خون از قلب شما جریان پیدا می کند. در واقع، قلب هر ساعت حدود ۱۰۰ گالن (۳۷۹ لیتر) خون در سراسر بدن پخش می کند. وظیفه اصلی قلب پمپ کردن خون است و دریچه های قلب نقش کلیدی در این جریان خون یک طرفه، با باز و بسته شدن با هر ضربان، بازی می کنند. تغییرات فشار در پشت و جلو دریچه قلب به آنها اجازه می دهد تا زبانه های خود را مانند “درب” و فقط  در زمان مناسب باز کرده، و سپس آن ها را برای جلوگیری از جریان برگشتی خون، ببندد.

انواع بیماری های دریچه های قلب

نارسایی یا تنگی دو نوع از مشکلاتی هستند که می توانند جریان خون هر دریچه را مختل کنند.

نارسایی یا عدم کفایت زمانی اتفاق می افتد که یک زبانه در جا و زمان مناسب حرکت نکرده و موجب شود تا خون به عقب باز گردد. اگر جریان خون بیش از حد رو به عقب بازگردد، تنها مقدار کمی از آن می تواند به ارگان های دیگر بدن وارد شود. این عارضه موجب می شود قلب شما سخت تر کار کند. همین موضوع باعث می شود با گذشت زمان قلب بزرگ شده ( گشاد شده) و کمتر قادر به پمپ خون به سراسر بدن شود.

تنگی دریچه های قلب زمانی اتفاق می افتد که دریچه به اندازه کافی باز نشده و تنها مقدار کمی از خون می تواند از طریق آن ها جریان یابد. از آن جا که در این بیماری نیز قلب سریع تر کار می کند، نتایج تنگی دریچه های قلب ضخیم شدن قلب، سفت شدن قلب و یا ترکیبی از هر دو است.

چه چیزی باعث ابتلا به بیماری های دریچه های قلب می شود؟

قبل از این که پزشکان شروع به تجویز  آنتی بیوتیک برای بیماران خود کنند، تب روماتیسمی بزرگترین علت بیماری های دریچه های قلب بود. امروزه، علت بیماری دریچه های قلب به احتمال زیاد به یکی از موارد زیر مرتبط است:

  • تضعیف بافت دریچه ناشی از تغییرات انرژی در بدن: این انحطاط myxomatous نامیده می شود. این اختلال اغلب در افراد مسن و در دریچه میترال رخ می دهد.
  • افزایش تجمع کلسیم در دریچه آئورت یا میترال: که باعث می شود دریچه ضخیم شود این انحطاط calcific نامیده می شود.
  • شکل نامنظم دریچه آئورت یا تنگی دریچه میترال: این مشکل معمولا یک نقص مادرزادی است.
  • استفاده از برخی داروهای ضد چاقی
  • عفونت در پوشش دیوار قلب و دریچه ها (اندوکارد): این اختلال اندوکاردیت عفونی نامیده می شود.
  • بیماری عروق کرونر قلبی
  • حمله قلبی

علائم بیماری های دریچه های قلب چه هستند؟

علائم به نوع و شدت بیماری دریچه بستگی دارد. برخی از بیماران بدون علامت می باشند. و در برخی موارد بیماری دریچه های قلب ممکن است عوارضی داشته باشد که تا چندین سال ادامه پیدا کنند. در این حالت، بیماران ممکن است نارسایی احتقانی قلب را تجربه کنند. همچنین، بیماری دریچه های قلب ممکن است به بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و لخته شدن خون منجر شود.

بیماری دریچه های قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

به احتمال زیاد دکتر شما می تواند با گوش دادن به ضربان قلب، بیماری را تشخیص دهد. دیگر تست های تشخیصی شامل موارد زیر است:

  • اشعه ایکس از قفسه سینه، که قادر است در شرایطی که قلب بزرگ شده باشد آن را نشان دهد.
  • اکوکاردیوگرافی، که می تواند یک عکس از ضخامت دیواره قلب، شکل، عملکرد و اندازه روزنه دریچه ها تولید کند. اکوکاردیوگرافی داپلر (سونوگرافی) می تواند برای پیدا کردن شدت تنگی و یا جریان برگشتی خون (نارسایی) استفاده شود.
  • الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب یا ECG) را می توان برای پیدا کردن بطن و یا دهلیز بزرگ استفاده کرد. این آزمون همچنین می تواند علت ضربان قلب نامنظم (آریتمی) را تعیین کند.
  • آنژیوگرافی کرونر بخشی از کاتتریزاسیون قلبی است. این آزمایش اجازه می دهد پزشکان پمپاژ قلب را مشاهده کنند. آنژیوگرافی همچنین در شناسایی تنگی یا نارسایی دریچه کمک کننده است. این آزمون نیز کمک می کند تا پزشکان تصمیم بگیرید که شما نیاز به عمل جراحی دارید یا خیر. این تست در تشخیص بیماری عروق کرونر نیز استفاده می شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (MRI) می تواند یک عکس ۳ بعدی از قلب و دریچه های آن تهیه کند.
بیماری های دریچه های قلب
بیماری های دریچه های قلب

بیماری دریچه های قلب چگونه درمان می شود؟

افرادی که حداقل علائم را دارند یا هیچ علامتی در آن ها مشاهده نمی شود، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشند. برخی دیگر نیز با دارو درمانی کنترل شده و علائمشان کاهش می یابد. اما دسته سوم بیمارانی هستند که شرایط بدی دارند. برای این افراد دو روش مداخله از راه پوست و یا عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

تغییر در شیوه زندگی

برای جلوگیری از عوارض ناشی از بیماری دریچه های قلب داشتن شیوه زندگی سالم می تواند عوامل خطر را به حداقل رسانده و کنترل بیماری را به دست شما بسپارد. یک قدم دیگر این است که اگر به تب روماتیسمی یا یک عفونت باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شده اید، سریعا اقدام به درمان کنید. عفونت های گلو باید زود تشخیص داده شوند، و باید همه دارو هایی که دکتر به شما می دهد را برای جلوگیری از بازگشت عفونت، مصرف کنید.

اگر مبتلا به بیماری دریچه های قلب هستید، باید هنگام مراجعه به دندانپزشک، این موضوع را به او اطلاع دهید. در این حالت ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک قبل از انجام خدمات دندانپزشکی داشته باشید. ابتلا به این بیماری ها خطر ابتلا به عفونت پوشش داخلی قلب را افزایش می دهد. این عفونت به نام اندوکاردیت عفونی شناخته می شود. پس استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است برایتان ضروری باشد.

داروها

داروها برای کاهش درد و نشانه ها، کاهش حجم کار قلب و تنظیم ریتم قلب به کار می آیند. داروهای زیر اغلب در این شرایط تجویز می شوند.

  • دیژیتال: باعث کاهش حجم کار قلب و برخی از علائم بیماری دریچه های قلب می شود.
  • دیورتیک: می تواند نمک و سطح مایعات در بدن را کاهش دهد. دیورتیک همچنین تورم و حجم کار قلب را کاهش می دهد.
  • درمان ضد پلاکتی: برای جلوگیری از شکل گیری لخته خون استفاده می شود.
  • داروهای ضد انعقاد: برای جلوگیری از لخته شدن خون، به خصوص در بیمارانی که عمل جراحی دریچه های قلب داشته و یک دریچه ساخته شده از مواد مصنوعی را جایگزین کرده اند.
  • مسدود کننده های بتا: موجب کنترل ضربان قلب شده و فشار خون را کاهش می دهد.
  • مسدود کننده های کانال کلسیم: این داروها انقباضات بافت های عضلانی قلب را تحت تاثیر قرار می دهند و فشار خون و حجم کار قلب را کاهش می دهد. مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است نیاز به عمل جراحی دریچه های قلب را از بین ببرند.

مداخله از راه پوست

بالون روشی است که معمولا برای باز کردن تنگی دریچه تریکوسپید، دریچه های ریوی، دریچه میترال و به ندرت دریچه آئورت استفاده می شود. این روش همانند روش آنژیوپلاستی با بالون در رگ ها، کار می کند. در آنژیوپلاستی، همراه با بالون، یک کاتتر (فنر) به رگ وارد شده و گرفتگی و تنگی رگ ها را با فشار بالون و قدرت فنر باز می کند. پس از باز شدن فنر، بالون از رگ خارج می شود.

عمل جراحی

جراحی تهاجمی ترین گزینه برای درمان بیماری دریچه های قلب است. در طول عمل جراحی، ممکن است دریچه اصلاح یا با درچه مصنوعی جایگزین شود.

  • در فرآیند اصلاح، دریچه تنگ با از بین بردن رسوب کلسیم و تقویت آن درمان می شود. این روش همچنین ممکن است برای درمان نقص مادرزادی و نقص دریچه میترال استفاده شود.
  • جایگزینی برای بیمارانی استفاده می شود که اصلاح دریچه در آن ها امکان پذیر نیست. در این روش دریچه معیوب برداشته شده با دریچه مصنوعی مکانیکی (ساخته شده از مواد مانند پلاستیک، کربن یا فلز) و یا بیولوژیکی (ساخته شده از بافت انسانی یا حیوانی) جایگزین می شود. دریچه های مکانیکی خطر لخته شدن خون در دریچه جدید را افزایش می دهند. بیماران دارای دریچه مکانیکی قلب نیاز به داروهای رقیق کننده خون برای بقیه زندگی خود دارند. جراحی دریچه، معمولا یک روش جراحی قلب باز است. این به این معنی است که جراحان برای جلوگیری از توقف عملکرد قلب و ریه ها، از یک ماشین قلب و ریه، برای یک زمان کوتاه در حین عمل جراحی استفاده می کنند.