کیست هیداتیک بیماری مشترک انسان و سگ

برخی از بیماری ها بین انسان و حیوان هایی مانند سگ، اسب، گاو، گوسفند، بز و … مشترک است. یکی از بیماری ها مشترک بین انسان و سگ ها کیست هیداتیک است که در این مطلب با عملکرد و نحوه انتقال آن بیشتر آشنا خواهید شد.

کیست هیداتیک

کیست هیداتیک نام انگلی است که بیش از همه در بدن سگ وجود داشته و به طول حدودا ۵ میلیمتر به دیواره روده چسبیده و زندگی می کند. بند های انتهایی بدن این انگلی حاوی ۱۰۰۰ تخم است که هر چهارده روز یک بار از بدن کرم خارج شده و با مدفوع سگ دفع می شود.

کیست هیداتیک بیماری مشترک انسان و سگ
کیست هیداتیک

اگر این تخم ها به هر طریق وارد بدن انسان شوند در بدن انسان تبدیل به نوزاد انگل شده  و از طریق مخاط روده خود را به سیاهرگ روده رسانده و از آن جا خود را به کبد می رساند و گاهی نیز این انگل به سمت سایر اندام ها مثل ریه، چشم و مغز حرکت می کند. پس از رسیدن انگل به عضو مورد نظر، تشکیل کیست هیداتیک می دهد. خطرناک ترین نوع کیست هیداتیک کیستی است که داخل جمجمه ایجاد می شود.

راه های انتقال انگل کیست هیداتیک

  • گاهی اوقات سگ ها در زمان مورد نظر به داخل سبزی کاری ها وارد شده و در آنجا مدفوع می کنند این یکی از راه های انتقال این انگل به انسان است پس بهتر است قبل از مصرف سبزی ها آنها را کاملا گند زذایی کرده و ضد عفونی کنیم.
  • یکی دیگر از را های انتقال کیست هیداتیک نگهداری از سگ های خانگی است. کسانی که از سگ خانگی نگهداری می کنند لازم است هر ۴۵ روز یک بار داروهای ضد کرم به سگ خود بدهند.
  • گاهی نیز حشراتی که بر روی مدفوع سگ می نشینند راه انتقال انگل کیست هیداتیک است. باید مراقب بود حشرات بر روی غذاها ننشینند.
  • دوری از سگ ها ولگرد و جمع آوری آن ها نیز می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.