تاثیر استرس بر روی عملکرد مغز چیست؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که اگر مغز شما خسته باشد سایر اندام ها نیز به درستی کار نکرده زیرا خستگی ذهنی و جسمی کاملا به هم متصل هستند. یکی از عواملی که موجب ایجاد خستگی ذهنی می شود استرس است. ما در ادامه به بررسی تاثیر استرس بر روی عملکرد مغز پرداخته و به شما خواهیم گفت استرس با مغز شما چه می کند.

تاثیر استرس بر روی عملکرد مغز

استرس باعث اختلال در حافظه می شود

استرس در بخشی از مغز شما که با حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و پردازش های آن ارتباط دارد، تاثیر می گذارد. پردازش حافظه عملکردی است که مغز برای تصمیم گیری، به جمع آوری اطلاعات متعدد که در مغز از یکدیگر جدا نگهداری می شود نیاز دارد. در واقع مغز در این فرآیند تکه های حافظه را از بخش ها متعدد جمع آوری کرده و برای نتیجه گیری و تصمیم گیری مورد پردازش قرار می دهد.

فرآیند تفکر، درک و ارزیابی مغز نیازمند قدرت پردازش است. این فرآیند دقیقا شبیه به پردازش کامپیوتری است. استرس بیشتر در پس زمینه این عملکرد پنهان است و سرعت پردازش را کمتر می کند. اگر پردازش حافظه شما دچار اختلال شده است. علت آن را در استرس بیابید. استرس به این شکل می تواند حتی ساده ترین وظایف را برای شما دشوار کند.

استرس تمرکز را کاهش می دهد

سطح بالایی از استرس تاثیر منفی بر جنبه های شناختی و ادراکات انسان، از جمله تمرکز ذهنی دارد. دو نوع توجه وجود دارد داخلی و خارجی. وقتی که دچار استرس هستید، منابعی بیشتری از مغز شما در خلال تمرکز داخلی مشغول هستند. بنابراین شما منابع کمتری برای تمرکز خارجی دارید. به این ترتیب استرس بر روی تمرکزتان نیز موثر است.

تاثیر استرس بر روی عملکرد مغز چیست؟
تاثیر استرس بر روی عملکرد مغز

استرس علت اختلال در هماهنگی حرکتی است

از نظر علمی نشان داده شده است که استرس مختل کننده کنترل حرکتی و هماهنگی در بدن است. دلیل آن نیز پردازش اطلاعات متداخل در مخچه است. مخچه وظیفه پردازش اطلاعات را به عهده دارد و تعادل و هماهنگی را در بدن ایجاد می کند. استرس می تواند در مخچه پردازش این اطلاعات را با ورود اطلاعات متداخل دچار مشکل کند.

استرس باعث کوری موقت می شود

استرس با طیفی وسیعی از مشکلات بینایی از پریدن چشم گرفته تا کوری موقت ارتباط دارد. از آنجا که چشم ارتباط نزدیکی با مغز دارد افزایش سطح کورتیزول اثرات منفی بر آنچه می بینید و پردازش می کنید می گذارد. استرس مزمن، سطح آدرنالین را بالا می برد این ماده به طور بالقوه باعث فشار در چشم و تحریف و یا تاری دید می شود. هنگامی که استرس دارید مردمک چشم گشاد شده و عضلات اطراف صورت سفت می شود، این باعث می شود رگ های خونی چشم را بیشتر تغدیه کرده و پس از آن به فشار چشم، سردرد و کاهش محدوده دید کمک می کند.