تاثیر عصاره هسته انگور بر روی سلول های سرطانی

سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ در ایالات متحده و سوم فرم شایع سرطان در مردان و زنان است. جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی از جمله درمان های اصلی برای سرطان است که اکثر پزشکان از آن ها برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ استفاده می کنند. در مطالعه ای که در مجله Technologies in Carcinogenesis and Cancer Chemoprevention منتشر شده بیان شده است که استفاده از شیمی درمانی برای درمان سرطان روده بزرگ باعث می شود بیماران به درمان مقاوم شوند. به این موضوع، مقاومت شیمی درمانی گفته می شود. مقاومت شیمی درمانی در بسیاری از سرطان ها رخ می دهد. این رویداد به ویژه در درمان سرطان کولورکتال شایع است. هنگامی که سلول های سرطانی به شیمی درمانی ایمن می شوند، پزشکان به طور معمول روش درمانی دیگری را انتخاب می کنند. این مطالعه نشان می دهد که تاثیر عصاره هسته انگور قادر است سلول های سرطانی کولورکتال را حتی زمانی که سلول های سرطانی به شیمی درمانی ایمن شده اند، مورد هدف قرار دهد. نتایج این تحقیق برای بیمارانی که شیمی درمانی، در درمان آن ها موفق نبوده است، امیدوار کننده می باشد.

عصاره هسته انگور مزایای درمانی زیر را برای درمان بیماران سرطانی به همراه دارد:

از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
از گسترش سرطان و تومورها جلوگیری می کند.
سلول های سرطانی را از بین می برد.

تاثیر عصاره دانه انگور بر روی جلوگیری از سرطان

مراحل مختلفی در توسعه سرطان وجود دارد. یکی از این مراحل مرحله تشکیل تومور نام دارد. ترکیباتی که باعث سرطان می شوند، ترکیبات سرطان زا نامیده می شود. عصاره هسته انگور حاوی مواد تشکیل دهنده فعال به نام procyanidins است. این ترکیبات از تشکیل تومورهای سرطانی جدید جلوگیری می کند. جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی به خصوص در سرطان های تهاجمی مانند سرطان روده بزرگ مهم است زیرا اگر درمان تنها بر روی سرطان باشد و از تشکیل تومورهای جدید جلوگیری نشود، همیشه تومور جدیدی برای رشد وجود خواهد داشت. بنابراین بدون این اقدام شما بازنده این نبرد خواهید بود. در یک مطالعه که در مجله Carcinogenesis منتشر شده است، بیان شده است که ترکیبات procyanidins استخراج شده از عصاره هسته انگور به دلیل دارای بودن آنتی اکسیدان فراوان، حاوی خواص  ضد تومور بالایی است.

رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو یکی از علل ایجاد سرطان است. آسیب اکسیداتیو می تواند بر روی DNA سلولی تاثیر گذاشته و به آن صدمه وارد کند. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن ترکیبات اکسیداتیو مانند گونه های اکسیژن فعال و رادیکال های آزاد، می توانند نقشی حیاتی در جلوگیری از سرطان داشته باشند. عصاره هسته انگور یک آنتی اکسیدان قوی است و به همین دلیل ممکن است در وهله اول برای جلوگیری از شکل گیری تومورهای جدید کمک کننده باشد.

تاثیر عصاره هسته انگور بر روی فرآیند آنژیوژنز (رگزایی)

یکی از عواملی که موجب می شود سرطان بتواند زنده بماند، تغذیه شدن سلول هایی سرطانی است. تغذیه سلول های سرطانی با خون رسانی به آن ها انجام می شود. این فرآیند توسط جریان خونی انجام می شود که با نام آنژیوژنز شناخته می شود. آنژیوژنز نه تنها جریان خون مورد نیاز تومور را فراهم می کند بلکه از گسترش سرطان نیز حمایت و پشتیانی می کند.

برای زنده ماندن و رشد سلول، نیاز است که مواد مغذی برای حمایت از عملکرد سلولی به آن برسد. به همین خاطر در تومورهای بزرگتر، به تشکیل عروق خونی جدید، برای ادامه تغذیه تومور نیاز می باشد. بنابراین ترکیباتی که بتوانند از ایجاد عروق خونی جدید جلوگیری کنند، در درمان سرطان بسیار مفید می باشند.

با توجه به مطالعه ای که در مجله بین المللی Cancer منتشر شده است، محققان نشان دادند که ترکیبات موجود در عصاره هسته انگور، خواص ضد رگ زایی دارد. در اصل، عصاره دانه انگور مانع از ایجاد عروق خونی جدید، برای کمک به رساندن سوخت، جهت رشد تومور، می شود.

تاثیر عصاره هسته انگور بر روی سلول های سرطانی
تاثیر عصاره هسته انگور بر روی سلول های سرطانی

عصاره دانه انگور و فرآیند آپوپتوز

آپوپتوز یک اصطلاح پزشکی فانتزی برای مرگ سلولی برنامه ریزی شده است. در بدن ما به گونه ای برنامه ریزی شده است که هر سلول در زمان خاصی خودکشی می کند. در این میان سلول های سرطانی از سلول های عادی متفاوت هستند. در واقع درون این نوع از سلول ها چیزی وجود دارد که در فرآیند آن ها تداخل ایجاد می کند. بنابراین سلول های سرطانی مانند سلول های عادی زندگی نمی کنند و همین مکانیزم است که اجازه می دهد تا تومور رشد کند. عصاره هسته انگور توانایی آن را دارد که سلول های سرطانی کولورکتال و القاء آپوپتوز را تحت تاثیر قرار دهد. این به این معنی است که عصاره هسته انگور باعث خودکشی سلول های سرطانی می شود. این در حالی است که برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند علاوه بر نابودی سلول های سرطانی موجب از بین رفتن سلول های سالم نیز شوند. نتیجه این اقدامات نشان می دهد که عصاره هسته انگور کاربردی بهتر و مناسب تر از داروهای شیمی درمانی دارد.

عصاره هسته انگور و مراحل پیشرفته سرطان کولورکتال

پزشکان معتقدند که هر چه سرطان روده بزرگ پیشرفته تر باشد، شانس درمان توسط شیمی درمانی کمتر خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که عصاره هسته انگور می تواند حتی در مراحل پیشرفته سرطان موجب بهبود بیماران شود. دانشمندان در تحقیقات منتشر شده در Technologies in Carcinogenesis and Cancer Chemoprevention به این نتیجه رسیده اند که عصاره هسته انگور نه تنها می تواند بر روی سلول های سرطانی کولورکتال تاثیر بگذارد بلکه در نوع پیشرفته این سرطان، برای از بین بردن سلول های سرطانی، از داروهایی شیمایی موفق تر عمل کرده است.

عصاره هسته انگور و انواع دیگر سرطان

توانایی عصاره دانه انگور برای کمک به پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ کاملا اثبات شده است. اما خواص این ماده مفید تنها در درمان این نوع خاصی از سرطان موثر نبوده است، بلکه دانشمندان طی تحقیقات مختلف به نتایج زیر دست یافته اند. این نتایج نشان می دهد که عصاره هسته انگور قادر است بر روی سایر سرطان ها نیز نتایج موفقیت آمیزی داشته باشد.

  • عصاره هسته انگور مانع رشد تومور در سرطان پروستات می شود.
  • عصاره هسته انگور ممکن است نقشی مهم در سرطان پستان بازی کند.
  • عصاره هسته انگور قادر است سلولی سرطان لوسمی (سرطان خون) را از بین ببرد.
  • عصاره هسته انگور نقش مهمی در کاهش گسترش سرطان دهان ایفا می کند.

متاسفانه همه ما در زمان بیماری انتظار داریم پزشکان بتوانند پاسخ مناسبی به ما داده و در درمان بیماری ما بیشترین نقش را داشته باشند. این در حالی است که مادر طبیعت، گیاهان و عصاره های گیاهی شگفت انگیزی را در اختیار ما قرار داده که می توانند موثر تر از برخی داروهای شیمایی عمل کنند. به عنوان مثال، عصاره هسته انگور حاوی سطوح خاصی از پروآنتوسیانیدین (آنتی اکسیدان قوی) است و می تواند ما را در برابر بیماری ها، مقاوم کند.