آیا از تاثیر معنویت بر روی سلامت خانواده مطلع هستید؟ مطالعات پزشکی اخیر نشان می دهد که افراد مذهبی کمتر در معرض رفتارهای خود مخرب مانند خودکشی، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و الکل هستند. این افراد استرس کمتر و رضایت مندی بیشتری از زندگی دارند.

بسیاری از تحقیقات که ارتباط معنویت بر روی سلامت فیزیکی را مورد سنجش قرار می دهد بر روی افراد مسن انجام شده است اما ما در ادامه یک نگاه اجمالی به این ارتباط در تمام سنین داریم. در تحقیقات دیگر مشخص شده است که معنویت می تواند منجر به کاهش افسردگی، بهبود فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

تاثیر معنویت بر روی سلامت فیزیکی

مطالعات نشان می دهد که دین و ایمان می تواند به ارتقاء سطح سلامت و مبارزه با بیماری ها از طریق راه های زیر کمک کند:

  • ارائه حمایت های اجتماعی، مانند گروه های کمک رسانی دینی
  • بهبود مهارت های مقابله از طریق دعا

اگر چه تحقیقات بر روی کودکان انجام نشده است اما مطالعات بسیاری بر روی اثرات مثبت معنویت بر روی بزرگسالان متمرکز بوده است.

تحقیقات مهم در مورد تاثیر معنویت بر روی سلامت فیزیکی

  • یک مطالعه ۷ ساله نشان داد که پیروی از مذهب با ناتوانی جسمی کمتر و افسردگی کمتری همراه بود و نرخ مرگ و میر قبل از ایام عزاداری مهم، کمتر از حد انتظار بود.
  • افراد مسن که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می کنند سیستم ایمنی سالم تری از کسانی دارند که در این مراسم حضور ندارند. این افراد همچنین به احتمال کمتری به فشار خون مداوم مبتلا می شوند.
  • بیمارانی که با قدرت مذهبی بیشتری تحت عمل جراحی قلب باز قرار می گیرند سه برابر بیشتر از کسانی که هیچ ارتباطی مذهبی ندارند امید به زنده ماندن دارند.
تاثیر معنویت بر روی سلامت
تاثیر معنویت بر روی سلامت

تاثیر معنویت بر روی سلامت روان

اعتقادات مذهبی و معنوی، بخش مهمی از شادی زندگی و تحمل رویارویی با سختی ها است. ایمان می تواند مردم را هدفمند کرده و دستورالعمل صحیح در زندگی آن ها ایجاد کند. هنگامی که خانواده ای در شرایط سخت، مثل بیماری یکی از اعضای خانواده قرار دارد باورها و اعمال مذهبی می تواند به مبارزه با احساس درماندگی، بازگرداندن معنای زندگی و توان کنترل شرایط کمک کند. برای برخی از خانواده ها، معنویت می تواند یک منبع قدرتمند و مهمی از قدرت باشد.

تحقیقات مهم در مورد تاثیر معنویت بر روی سلامت روان

مطالعات پزشکی تایید کرده اند که معنویت می تواند یک اثر عمیقی بر حالات ذهنی داشته باشد.

  • در یک مطالعه از مردان که در بیمارستان بستری شده اند نشان داد، نزدیک به نیمی از آنها از دین به عنوان راه مفید برای مقابله با بیماری خود استفاده می کنند.
  • مطالعه دیگری نیز مشخص کرد که بیماران مذهبی تر با در بازیابی و بهبود برخی از اختلالات سرعت بیشتری دارند
  • مطالعه سوم نیز نشان داد که سطوح بالایی از امید و خوش بینی و عوامل کلیدی در مبارزه با افسردگی، در میان کسانی که به شدت مذهبی بوده اند وجود دارد.