بهترین و سریعترین ترفندهای بند آوردن سکسکه

خوشبختانه سکسکه مساله ای نیست که زندگی افراد را به خطر بیندازد و معمولا بعد از مدتی خودش متوقف می شود. با این وجود، بسته به اینکه در هنگام سکسکه  شرایط شما چگونه است ممکن است بخواهید هر چه سریعتر از شر سکسکه خلاص شوید بخصوص اگر قصد دارید سخنرانی مهمی انجام دهید و یا یک قرار مهم  دارید و سکسکه در آن زمان گریبان گیر شما شده است. دلیل اینکه سکسکه بین افراد مختلف متفاوت است وجود تعداد بالایی از محرک ها برای ایجاد سکسکه می باشد بنابراین شیوه های زیادی برای بند آوردن سکسکه وجود دارند که البته تمامی این روشها ممکن است بر روی یک فرد جواب ندهد.

سکسکه چیست؟

هنگامی که یک سری از عوامل محرک باعث شوند که دیافراگم (پرده عضلانی میان قفسه سینه و شکم) به طور ناگهانی و غیرارادی منقبض شود و در همان زمان حنجره نیز منقبض شود سکسکه ایجاد می شود. این دو عمل با یکدیگر سبب ایجاد صدای سکسکه می شوند و معمولا احساس اینکه سکسکه بعدی کی از راه می رسد غیرممکن است و خیلی ناگهانی  از راه می رسند. اکثر اوقات سکسکه بعد از مدتی خودش متوقف می شود  و شما می توانید بزودی به ادامه فعالیتهای نرمال خود بدون صدای مزاحم سکسکه بپردازید. با وجود این، سکسکه ممکن است در برخی موارد بیشتر از چند دقیقه طول بکشد و این زمانی است که سکسکه آزاردهنده می شود. بری مثال تصور کنید که این موضوع چقدر ازاردهنده بود اگر شغل شما به گونه ای بود  که هر روز باید سخنرانی می کردید و نمی توانستید از شر سکسکه خلاص شوید. سکسکه همچنین می تواند بر روی خواب و فعالیتهای روزانه شما تاثیر بگذارد. در نتیجه افراد زیادی به دنبال راه حلی برای بند آوردن سکسکه می باشند. به طور کلی می توان سکسکه را به سه گروه تقسیم بندی کرد:

کوتاه مدت: که ممکن است بین چند دقیقه تا ۴۸ ساعت طول بکشد.

مداوم: سکسکه ای که بیشتر از ۴۸ ساعت ولی کمتر از چند روز متوالی طول بکشد.

مقاوم: معمولا مدت زمان طولانی تری طول می کشد و می تواند نشانه ای باشد برای یکسری بیماری های دیگر

علت سکسکه

دلایل مختلفی برای ایجاد سکسکه وجود دارد. پزشکان معتقدند که سکسکه بر روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارند و معمولا عصب فرنیک و عصب واگ را درگیر می کنند. عصب واگ متصل به رفلکس سرفه می باشد و عصب فرنیک اطلاعات را به دیافراگم منتقل می کند.

سکسکه معمولا توسط یک سری عوامل ایجاد می شوند این عوامل عبارتند از:

  • خوردن سریع غذا
  • خوردن غذاهای تند
  • نوشیدنی های گازدار
  • الکل
  • احساسات شدید ناگهانی مثل ترس یا هیجان
  • تغییرات ناگهانی درجه حرارت
  • برخی داروها
  • بیماری های خاص

چگونه از ایجاد سکسکه جلوگیری کنیم؟

بهترین روش جلوگیری از سکسکه اجتناب کردن از عوامل به وجود آورنده سکسکه می باشد که می توانند باعث تحریک بیش از حد سیستم روده ای شوند. بنابراین از خوردن غذا با سرعت زیاد پرهیز کنید چرا که باعث می شود هوا با سرعت بالا وارد ریه ها شده و موجب سکسکه شود. همچنین از نوشیدن مقادیر زیاد الکل که می تواند سبب ایجاد سکسکه شود پرهیز کنید. همچنین اگر با خوردن نوشابه های گازدار دچار سکسکه می شوید از نوشیدن زیاد از حد آنها نیز جلوگیری کنید . غذاهای تند ممکن است برای سلامت شما مفید باشد و باعث کاهش وزن شما گردد اما چنانچه خوردن آنها باعث ایجاد سکسکه در شما می شود بهتر است میزان مصرف آن را کاهش دهید. اما اگر تا کنون به هر دلیلی درگیر سکسه های ناگهانی بودید چگونگی درمان آن را در ادامه بیابید.

راه های بند آوردن سکسکه :

طبق گفته های مجله گوارش بالینی برای درمان سکسکه ایجاد اختلال در ریتم سیستم تنفسی فرد و یا تحریک پشت گلو و مسیر تنفسی می تواند موثر واقع شود. بسیاری از روشهایی که در زیر برای توقف سکسکه به آنها اشاره می شود بر مبنای یک یا هردو این اصل می باشد: در شیوه تنفسی اختلالی ایجاد کنیم ( به عنوان مثال نفس خود را نگه داریم) و یا تحریک ماهیچه های گلو ( نوشیدن مایعات به شیوه ای که سر شما در زوایای مختلف قرار بگیرد)

برخی از روش های بند آوردن سکسکه

نوشیدن یک لیوان آب از طریق نی

این روش یکی از رایج ترین روشها برای راحت شدن از شر سکسکه می باشد. برای این کار به یک لیوان  آب و یک نی نیازمندیم. انگاه دو دست رامحکم درون گوشهاتون قرار بدهید. و مطمئن شوید که هیچگونه هوایی وارد گوش ها نمی شود و شروع کنید به قورت دادن آب. به نظر می رسد که این شیوه بر روی ماهیچه های گلو تاثیر می گذارد و باعث ایجاد اختلال در سکسکه می شود. یک پزشک از این روش به عنوان ” معجزه درمان ” برای سکسکه  نام می برد. این پزشک در شیوه درمانی خود از نی استفاده نکرد اما از بیمار خواست  در زمانی که آب را قورت می دهد انگشت های خود را در گوشش فرو کند . پزشک معالج معتقد بود که این شیوه درمانی اگر به طور صحیح اجرا شود بدون خطا خواهد بود.

سایر روشهای مرتبط به نوشیدن برای بند آوردن سکسکه

نوشیدن بدون استفاده از دست

روی یک صندلی بشینید و یک لیوان آب مقابل خود قرار دهید به سمت لیوان خم شوید و تا مقداری که می توانید بدون گرفتن یا لمس لیوان از آب بنوشید.

نوشیدن در حالت خمیده

یک لیوان را تا نیمه از آب پر کنید و سپس تا کمر خم شوید و مقداری از آن را قورت دهید. حالا بایستید و اگر سکسکه هنوز ادامه دارد این روش را دوباره امتحان کنید.

خوراکی شیرین بخورید

چنانچه روشهای قبلی و نوشیدن آب نتیجه نداد می توانید برای توقف سکسکه از خوراکیهای شیرین استفاده کنید.

یک قاشق شکر بخورید

یک قاشق شکر را قبل از بلعیدن  به مدت ۵ ثانیه در دهانتان نگه دارید. همچنین شما می توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید که مواد مغذی بیشتری دارد و برای سلامتی نیز مفیدتر است. شیرینی باعث تاثیر بر روی عصبهای دهانتان می گردد و سکسکه را کاهش می دهد. علاوه بر این به جای استفاده از شکر و عسل شما می توانید از  یک قاشق بزرگ از کره بادام زمینی  و یا شکلات فندقی استفاده کنید ( استفاده از نوتلا ممنوع است). آن ها را برای مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه در دهان خود نگه دارید و سپس به ارامی فرو دهید. تحقیقات پزشکی زیادی وجود دارند که از این ایده که خوراکیهای بسیار شیرین می توانند باعث توقف سکسکه شوند، پشتیبانی می کند. برای مثال در سال ۲۰۱۲ تحقیقی منتشر گردید که نشان داد مزه شیرین در دهان می تواند آستانه واکنش سرفه را افزایش دهد.

تنفس و بلع

ایجاد اختلال در الگوی تنفس روش دیگری هست که اکثر افراد برای توقف سکسکه به طور طبیعی از آن استفاده می کنند.

بلعیدن با دهان بسته

برای امتحان این روش ابتدا تا جایی که می توانید نفس بکشید هنگامی که دیگر نمی توانید تنفس کنید با دهان بسته استنشاقتان را نگه دارید و به بلعیدن ادامه بدهید تا زمانی که دیگه نتوانید این کار را انجام دهید در این زمان نفستان را به آرامی بیرون دهید.

بلعیدن با دهان باز

باز هم بلعیدن را امتحان کنید اما این بار با دهان باز. دهانتان را برای دو دقیقه باز نگه دارید و هر چند ثانیه ای مقداری آب قورت دهید در حالیکه دهانتان همچنان باز است. قورت دادن با دهان باز می تواند به واکنش سکسکه کمک کند و باعث توقف آن شود.

انبساط قفسه سینه

نفستان را به داخل فرو دهید تا زمانیکه دیگر قادر به نفس کشیدن نباشید. نفستان را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید. سپس تا اندازه ای که می توانید به آرامی نفستان را بیرون دهید. این کار را ۴ یا ۵ بار تکرار کنید.

شبیه سازی تنفس

روش دیگری که می تواند بر روی الگوی تنفستان اختلال ایجاد کند این است که یک نفس عمیق بکشید و سپس بینی را نگه دارید و دهانتان را ببندید و قفسه سینه را به شیوه ای که مثلا دارید به سرعت نفس می کشید تکان دهید.

بهترین و سریعترین ترفندهای بند آوردن سکسکه
بهترین و سریعترین ترفندهای بند آوردن سکسکه

آروغ زدن

آن قدر هوا قورت دهید تا شروع به آروغ زدن کنید.

سرفه

سعی کنید فواصل بین سکسکه ها را بشمارید و دفعه بعدی که خواستید سکسکه کنید درست در همان زمان سرفه کنید.

نگه داشتن نفس در حالیکه به انگشتان پا خیره شدید

تا حد ممکن به سرعت نفس بکشید. سپس چانه را به درون گردن فشار دهید و به انگشتان پا نگاه کنید. به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید. سپس به حالت نرمال برگردید و نفس بکشید.

دیگر روش های بند آوردن سکسکه

در زیر چند روش دیگر که معمولا باعث بند آوردن سکسکه شدند را با هم مرور می کنیم البته توجه داشته باشید که این روشها تنها روی برخی افراد جواب داده و ممکن است بر روی سایر افراد موثر نباشد.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب بنوشید (همچنین به یاد داشته باشید که سرکه سیب خواص درمانی بسیاری دارد و برای سلامت بسیار مفید است)

به سرعت یک لیوان آب گازدار بنوشید و یا سعی کنید که کاری کنید که باعث آروغ زدن شما شود.

به کمک یک خلال دندان سقف دهانتان را قلقلک دهید ( اینکار باعث تحریک عصب ها در دهانتان می گردد)

نکته مهم این است که سکسکه به ندرت برای مدت طولانی طول می کشد و معمولا به طور خودبخودی متوقف می شود.

چنانچه سکسکه بیشتر از ۴۸ ساعت به طول انجامید بهتر است پزشک خود را ملاقات کنید. سکسکه مقاوم می تواند نشانه ای از دیگر  بیماری های  نهفته تهدید کننده سلامت انسان باشد. به عنوان مثال سکسکه مداوم می تواند به عنوان یکی از علایم اولیه بیماریهای کلیه در نظر گرفته شود. چنانچه تمامی راه های ممکن برای توقف سکسکه را امتحان کرده اید و نتیجه ای نگرفته اید، گاز گرفتن یک لیمو شیرین را نیز امتحان کنید این روش یکی از مرسوم ترین شیوه های بند آوردن سکسکه به شمار می آید.