ترک خوردن لب ها عارضه است که بر اثر کمبود رطوبت ایجاد می شود. عموما دو عامل اصلی برای جلوگیری از ترک خوردگی لبا ها لازم است. ابتدا ماده ای که رطوبت را بر روی لب ایجاد کند و ماده ای که بتواند رطوبت را درون لب حفظ کند. با فرارسیدن فصل سرما یکی از عارضه های شایع بین مردن ترک خوردن لب ها می باشد. ترک خوردن لب ها در این فصل به دلیل تر کردن آن ها است. افرادی که لب خود را زبان زده و تر می کنند آن ها را بیشتر مستعد به خشکی می کنند. زیرا رطوبت ایجاد شده با بزاق دهان، در معرض باد و هوای سرد بیشتر باعث از دست رفتن رطوبت پوست لب ها می شود.

علاوه بر این، در هوای خشک اتاقی که با شوفاژ و یا بخاری گرم می شود نیز تر کردن لب ها با زبان می تواند باعث از دست رفتن رطوبت پوست شود. این یک دور تسلسل است به طوری که لب ها مدام خشک شده و شما مدام آن را با بزاق تر می کنید و دور بعد لب ها خشک تر می شوند. نور خورشید نیز عامل دیگری است که ترک خوردن لب ها را تشدید می کند.

از دیگر علل شایع ترک خوردن لب ها حساسیت به مواد آرایشی است که روی آن استفاده می شود.

جالب است بدانید که گاهی فرم دهان باعث ایجاد ترک خوردگی در دهان می شود. فرم دهان برخی از افراد از گوشه ها افتادگی دارد. این موضوع باعث می شود که بزاق دهان دائما در گوشه لب ها تجمع کرده و دقیقا همان کاری را با گوشه لب انجام دهد که با بزاق زدن در سرما انجام می شود.

پس در مجموع می توان گفت علل ترک خوردن لب ها به شرح زیر می باشد:

  • عدم رطوبت کافی
  • خیس کردن لب ها با بزاق
  • آفتاب سوختگی
  • واکنش آلرژیک
  • فرم لب ها
ترک خوردن لب ها و راهکارهای خانگی برای پیشگیری و درمان آن
ترک خوردن لب ها و راهکارهای خانگی برای پیشگیری و درمان آن

درمان ترک خوردن لب ها

نگران نباشید. خوشبختانه این عارضه قابل درمان است و اگر خیلی شدید نباشد درمان های ساده ای هم دارد. برای از بین بردن و یا پیشگیری از ایجاد ترک خوردگی لب ها اقدامات زیر را انجام دهید:

استفاده از آب نمک

یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب سرد خیس کنید. سپس پارچه ای نرم را در آن خیسانده و شب ها قبل از خواب پارچه را چند دقیقه بر روی لب ها بگذارید. این کار باعث می شود نمک موجود در آب وارد پوست شده و رطوبت را درون آن نگه دارد. معمولا این درمان آخرین درمانی است که استفاده می شود.

به دام انداختن رطوبت

پس از استفاده از روش بالا در حالی که لب ها هنوز تر هستند برای آن که رطوبت ایجاد شده بر روی پوست بماند، یک لایه ضخیم وازلین و یا لانولین بر روی لب ها بمالید.

مصرف کورتیزون

اگر استفاده از وزلین در روش بالا پس از یک هفته جواب نداد، می توانید بعد از آب نمک و قبل از مالیدن وازلین، مقداری پماد ۱ درصد هیروکروتیزون به پوست مالیده و سپس روی لب ها وازلین بمالید. این درمان را تا دو هفته ادامه دهید.

زبان زدن به لب ها را متوقف کنید

همانطور که گفتیم اولین عامل خشکی پوست لب، زبان زدن به آن است پس این کار را به خاطر لب هایتان ترک کنید.

تعویض رژلب

یکی از عوامل اصلی ترک خوردن لب ها ماتیک و یا نوع رژلب است که استفاده می کنید. اگر فکر می کنید رژلبی که تاه خریده اید عامل خشکی لبهایتان است بهتر است آن را تعویض کنید. برای انجام تست آلرژی در این زمینه بهتر است مقداری رژ را بر روی قسمت داخلی بازوها بمالید و با یک چسب روی آن را بپوشانید. اگر بعد از ۴۸ ساعت متوجه علائمی مانند خارش شدید یعنی شما به یکی از مواد تشکیل دهنده رژلبتان حساسیت دارید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از تاثیرات آفتاب بر روی لب ها قبل از خرید رژلب دقت کنید. برخی رژ ها حاوی مواد ضد آفتاب هستند پس بهتر است از این نوع رژ لب ها استفاده کنید.