ترک های پوست و روش های درمان آن

ترک های پوست نشانه های کشیدگی پوست هستند که عموما به صورت نواری از خطوط موازی بر روی پوست شما ظاهر می شوند. این خطوط، رنگ و بافت های مختلفی دارند. شکل ظاهری آن ها از پوست طبیعی تا پوست بنفش مایل به صورتی روشن و خاکستری روشن متفاوت است. هنگامی که شما ترک های پوست را با انگشتان خود لمس می کنید ممکن است احساس کنید فرو رفتگی در این ترک ها ایجاد شده است. گاهی اوقات ترک های پوست ایجاد شده بر اثر کشش پوست، دردناک و خارش دار است.

این خطوط معمولا در طول یا پس از بارداری یا پس از یک تغییر ناگهانی در وزن ایجاد می شود. گاهی اوقات نوجوانانی که در یک بازه زمانی و به سرعت رشد می کنند نیز این ترک های پوست را دارند. این نشانه های کشیدگی پوست خطرناک نیستند و اغلب در طول زمان از بین می روند. ترک های پوست ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما مناطقی مانند روی معده، سینه، بازو، ران و باسن شایع ترین مکان ها برای ایجاد این خطوط هستند.

چه کسانی در معرض ایجاد ترک های پوست هستند؟

موارد زیر می تواند احتمال ابتلا به کشیدگی پوست و ایجاد ترک بر روی آن را بیشتر کند.

  • زن بودن
  • زرد پوست بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی
  • بارداری
  • داشتن سابقه زایمان های زیاد و یا چند قلویی زایی
  • اضافه وزن
  • افزایش و یا کاهش شدید و ناگهانی وزن
  • مصرف داروهای کورتیکواستروئید

علت ایجاد ترک های پوست چیست؟

ترک های پوست نتیجه کشش آن و افزایش کورتیزون در سیستم بدن است. کورتیزون هورمونی است که به طور طبیعی توسط غدد آدرنال تولید می شود. با این حال، داشتن بیش از حد این هورمون در بدن باعث می شود که پوست، قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

این نشانه های کشیدگی در شرایط خاص معمول عبارتند از:

  • اکثر زنان باردار به دلیل رشد رحمشان در طول دوران بارداری ترک های پوست را تجربه می کنند. رشد رحم در این بازه زمانی موجب کشش پوست می شود.
  • اکثر افرادی که اضافه وزن پیدا می کنند یا نوجوانانی که رشد بدنشان سریع است با این مشکل رو به رو هستند.
  • کرم ها، لوسیون ها و قرص های کورتیکواستروئیدی می توانند با کاهش توانایی پوست برای کشش، علائمی مانند ترک های پوست ایجاد کنند.
  • سندرم کوشینگ، سندرم مارفان، سندرم اهلرز-دانلوس و سایر اختلالات غده آدرنال می تواند علائم کشش پوست را با افزایش مقدار کورتیزون در بدن شما ایجاد کنند.

درمان ترک های پوست

ترک های پوست معمولا به مرور زمان از بین می روند اما اگر نمی خواهید زمان زیادی را منتظر بمانید، روش هایی وجود دارد که می تواند این ترک ها را کمی کمرنگ تر کند. در عین حال باید بدانید که هیچ درمانی قطعی برای این عارضه پوستی وجود ندارد. برخی از راه های که می تواند ظاهر این علائم را بهتر کنند عبارتند از:

  • کرم تریتینوئین، با بازگرداندن کلاژن که یک پروتئین فیبری است، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. بهترین زمان استفاده از این کرم بر روی ترک های پوست زمانی است که این ترک ها هنوز صورتی و یا قرمز هستند. این کرم ممکن است باعث تحریک پوست شوند. زنان باردار نیز نمی توانند از این کرم استفاده کنند.
  • لیزر درمانی می تواند  رشد کلاژن و الاستین را تحریک کند. این درمان نیز بهتر است در مورد ترک های پوستی تازه مورد استفاده قرار گیرد. دقت داشته باشید که افرادی که پوستشان تیره است ممکن است بعد از استفاده از این روش، پوستشان تغییر رنگ دهد.
  • فتوترمولیز نیز شبیه به لیزر درمانی است. با این تفاوت که این روش برای درمان بخش های کوچک پوست مورد استفاده قرار می گرد.
  • پلینک مکانیکی نیز با برداشتن لایه ای از پوست باعث می شود پوست جدید بدون ترک رشد کند. این روش ظاهر ترک های پوست را بهبود می دهد.
  • لیزر رادیواکتیو باعث تحریک رنگ پوست (ملانین) شده و تولید آن را در بدن افزایش می دهد.

روغن های مفید برای درمان ترک های پوست

روغن های گیاهی و طبیعی یک راه حل عالی برای درمان ترک های پوستی است. این روغن ها با باز گرداندن رطوبت به پوست، به بازسازی آن کمک می کنند. با توجه به ماهیت قدرتمند این روغن ها، باید آن ها را قبل از استفاده، با روغن حامل ترکیب کنید. در زیر لیستی از اسانس ها و روغن های موثر برای بهبود ترک های پوست را به شما ارائه کرده ایم:

ترک های پوست و روش های درمان آن
ترک های پوست و روش های درمان آن

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یا همان روغن سنبل یکی از مواد اولیه در تمام محصولات مراقبت از پوست است. این روغن می تواند ظاهر ترک های پوست را بهبود دهد.

روغن هلیکروسوم

اسانس این میوه، خواص درمانی بسیاری برای آرامش پوست پس از کشیدگی و آسیب دیدگی دارد. این روغن، ضد التهاب و قابض است که کمک می کند تا گردش خون در زیر پوست افزایش یافته و پوست را قادر به بازسازی خود می کند. به این صورت ترک های پوست کم کم محو می شوند.

روغن شکوفه پرتقال

این اسانس مرکبات، از شکوفه های نارنجی استخراج شده و بوی شیرینی دارد. روغن شکوفه پرتقال احیا کننده پوست است و خواص بازسازی ناشی از افتادگی پوست را نیز دارد. استفاده منظم از این روغن انرژی زا، از رشد ترک های پوستی جلوگیری می کند. اسانس و روغن شکوفه پرتقال در محو کردن علائم کشش پوست موثر است.

روغن مریم گلی

روغن مریم گلی برای زنان باردار بی خطر است. این روغن ضد التهاب، باعث تحریک گردش خون شده و به پوست در ترمیم خود کمک می کند. برای استفاده از این روغن دو روش وجود دارد:

  • چند قطره روغن مریم گلی را به وان حمام اضافه کرده و چند دقیقه در وان بخوابید.
  • چند قطره از روغن را بر روی پوست ماساژ دهید.

روغن نعناع هندی

مثل مریم گلی، روغن نعناع هندی دارای عطر و بوی خاکی منحصر به فردی است. این روغن ترمیم پوست را تشویق می کند، موجب بازیابی سریع پوست شده و از ایجاد زخم جلوگیری می کند. اسانس این گیاه باعث رشد سلول های جدید و سالم پوست شده همچنین رطوبت پوست را نیز افزایش می دهد.

روغن کندر

اسانس کندر راه فوق العاده ای برای درمان زخم و محو شدن جای آن است. این روغن از کشش بیشتر پوست جلوگیری کرده و بافت آسیب دیده را نیز التیام می دهد. استفاده مداوم از این روغن نه تنها ترک های پوست را محو می کند بلکه از تشکیل مجدد آن ها جلوگیری می کند.

روغن گل شمعدانی

اسانس گل شمعدانی شیرین است و با توجه به خواص درمانی آن، در تهیه محصولات زیبایی، به خصوص کرم های پوست، مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن کمک می کند تا تولید کلاژن افزایش یافته و خاصیت الاستیکی پوست زیاد شود. این روغن در پیشگیری و درمان علائم کشش پوست نیز مفید است.

روغن گل یاس

این اسانس بسیاری از بیماری های پوستی، مانند خشکی، زخم و چربی پوست را بهبود می دهد. روغن گل یاس در حالی که پوست را با خواص درمانی خود تغذیه می کند، باعث افزایش قابلیت ارتجاعی آن می شود. این روغن هم در درمان و هم در جلوگیری از ایجاد ترک های پوست موثر است.

روغن مر (درخت مرمکی)

اسانس مر، خواص قابض دارد. این به این معنی است پوست و جریان سالم خون را به شکل طبیعی نگه می دارد. این روغن گرم با عطر خاکی خود، پوست را جوان کرده و از رشد بیشتر ترک های پوستی جلوگیری می کند. بهترین حالت استفاده از این روغن  ترکیب آن با دیگر روغن ها مانند اسطوخودوس، کندر و صندل است. این روغن را نباید در دوران بارداری استفاده کنید.

درمان های دیگر

اگر می خواهید روند بهبود ترک های پوست را تسریع بخشید روش هاتی طبیعی دیگری نیز برای این کار وجود دارد. در ادامه این روش ها را به شما معرفی می کنیم:

مصرف ویتامین E

این ویتامین با افزایش قابلیت ارتجاعی پوست، از شکل گیری بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری می کند. زنان بارداری که می خواهند ترک های پوستشان کمتر شود بهتر است از مواد غذایی استفاده کنند که حاوی میزان زیادی ویتامین E است.

روغن هسته انگور

این روغن برای بازگرداندن پوست به حالت اولیه و تولید سلول های جدید و سالم پوست، مفید است. این آنتی اکسیدان قوی کمک می کند تا از آسیب های محیطی به پوست جلوگیری شود. روغن دانه انگور پوست را مرطوب کرده و از شکل گیری ترک های پوست به این شیوه جلوگیری می کند.

روغن گل رز

این روغن غنی از اسیدهای چرب است. به همین دلیل پوست را با ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها خود تغذیه می کند. روغن گل رز سرشار از ویتامین A است. این ویتامین از پیری پوست جلوگیری می کند. استفاده منظم از روغن گل رز بر روی مناطق آسیب پذیر پوست، علائم کشش ایجاد شده را کمتر می کند. این روغن یک راه عالی برای پیشگیری از ایجاد ترک های پوست است.

روغن کرچک

روغن کرچک در بسیاری از نقاط جهان جهت سلامت و زیبایی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. ماده فعال در روغن کرچک به نام ریسینلیدیک اسید، یک اسید چرب است که پوست را مرطوب کرده و در عین حال از تغییر رنگ آن جلوگیری می کند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی کاربرد دارد. این روغن درست مثل کلاژن عمل می کند. این روغن نه تنها دارای یک ساختار مولکولی شبیه غدد چربی است، بلکه رطوبت پوست را حفظ کرده و آن را متعادل می کند. روغن جوجوبا سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است به همین دلیل از شکل گیری ترک بر روی پوست جلوگیری می کند.

نکات مهم

  • همیشه قبل از استفاده از هر روغنی با پزشک خود مشورت کنید.
  • زنان باردار به خصوص در سه ماهه اول بارداری نباید از این روغن ها استفاده کنند.
  • به دلیل غلظت بالای این روغن ها، باید آن ها را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید.