چطور کودک ۱ الی ۲ ساله را تشویق به صحبت کردن کنیم؟

یکی از مهارت های اکتسابی کودکان صحبت کردن است. برای صحبت کردن بهتر آنها چه کنیم؟ چطور کودکان را تشویق به صحبت کردن و برقراری ارتباط کنیم؟

روش های تشویق به صحبت کردن و برقراری ارتباط در کودکان

اولین نکته ای که باید به عنوان یک راهنما رعایت کنید این است که از کلمات کودکانه استفاده نکنید استفاده از نام صحیح برای افراد، مکان ها و سایر چیز ها می تواند نقش مهمی در صحبت کردن کودکان داشته باشد.

آهسته و واضح با کودکانتان صحبت کنید. آن ها تازه می خواهند زبان را یاد بگیرند. خودتان را جای آن ها بگذارید.

کودک شما ۱ سال دارد. هنوز هم ممکن است حرکات بهترین راه برای برقراری ارتباط با او باشد. حرکاتی مانند اشاره به تصاویر و یا چیزی که او می خواهد در یادگیری او موثر است. بعد از سال اول زندگی کودک، این حرکات از اشاره های ساده به حرکات حرفه ای تر تبدیل می شود.

حرکات بخش مهمی از رشد زبانی کودک است. ایجاد ارتباط بین حرکات و زبان می تواند در تفهیم عبارات بیان شده توسط زبان موثر باشد. مثلا وقتی کودک شما اشاره به یخچال می کند از او بپرسید آب می خواهی؟ سپس منتظر جواب بمانید. اگر پاسخ نداد از او بپرسید آیا شیر می خواهی؟ چنین رفتاری بچه ها را به پاسخ و شرکت در گفتگو تشویق می کند.

چطور کودک ۱ الی ۲ ساله را تشویق به صحبت کردن کنیم؟
تشویق به صحبت کردن

کودک شما احتمالا از بازی با تصاویر لذت می برد. ابزارها و کتاب هایی که کلماتی مانند اجزای بدن، تصاویر و یا اشیاء را آموزش می دهد می تواند در تقویت مهارت گفتاری کودک موثر باشد.

واژگان در فرزند شما به سرعت رشد خواهد کرد، اما به احتمال زیاد تلفظ به همان سرعت پیشرفت نمی کند به طوری که تنها نیمی از واژه های ادا شده توسط کودک ۲ ساله قابل فهم است. پس از سال دوم به بعد شما باید بر روی تلفظ ها کار کنید.

چه زمانی باید نگران صحبت کردن کودکمان باشیم؟

اکثر کودکان بعد از ۲ سالگی نقاط عطف زبانی زیر را تجربه می کنند:

  • بین ۱۵ الی ۱۸ ماهگی چند کلمه را یاد می گیرند
  • در ۱۸ ماهگی می توانند به افراد آشنا، اشیاء و برخی از قسمت های بدن اشاره کنند
  • در ۲ سالگی حدود ۵۰ کلمه یا بیشتر می داند
  • در پایان دو سالگی می تواند دو کلمه را ترکیب کرده و جمله بسازد
  • دستورات دو مرحله ای را می تواند انجام دهد

برخی از والدین نگران هستند که اگر کودک نو پا آن ها قادر به سخن گفتن نیست احتمال ابتلا به اوتیسم در او زیاد است. گاهی اوقات کودکان مبتلا به اوتیسم قادر به صحبت کردن هستند اما در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی ضعیف هستند یا این مهارت ها در آن ها با تاخیر یاد گفته می شود. یکی دیگر از نشانه های اوتیسم الگوهای رفتاری محدود است. در هر حال اگر کودک شما نمی تواند صحبت کند باید حتما پیگیر شود شاید دلیل این عدم توانایی، اختلال در شنوایی او است.