تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در ایران

چند نفر در کل جهان با عفونت HIV مثبت زندگی می کنند؟ این آمار در ایرن چقدر است؟ طبق آخرین آمار های رسمی، تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در ایران به شرح زیر می باشد. البته این آمار با توجه به عوامل مختلفی مثل اطلاع رسانی می تواند به یکباره از سالی به سال بعد تغییر چشمگیری داشته باشد. همان طور که در ایران قبل از سال ۹۰ طبق آمارهای غیر رسمی تعداد افراد مبتلا به ایدز ۴۵۰۰ نفر گزارش شده است و پس از سال ۹۰ با اطلاع رسانی آمار به شدت افزایش یافت. البته مسئولین بر این باورند آمار واقعی و دقیق افراد مبتلا بیش از ۱۰۰ هزار نفر است.

در سال ۲۰۱۳، تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در جهان بین ۳۳٫۲ تا ۳۷٫۲ و با متوسط ۳۵ میلیون نفر گزارش شده است. این آمار در مقایسه با سال ۲۰۰۱ که متوسط مبتلایان ۲۹٫۸ یعنی بین ۲۸٫۱ تا ۳۱٫۹ میلیون نفر بودند، افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد علی رغم پیشرفت های قابل توجهی که از سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ در زمینه دسترسی به ضد ویروسی، که به کاهش تعداد افراد در حال مرگ با علت ایدز، کمک می کند انتقال اچ آی وی و شیوع آن همچنان ادامه دارد.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا هنوز هم تعداد زیادی از مبتلایان به این ویروس را به خود اختصاص داده اند. اگرچه میزان عفونت های جدید اچ آی وی کاهش یافته است اما تعداد کل افراد مبتلا به HIV همچنان رو به افزایش است. در ادامه با توجه به آمارهای رسمی اعلام شده، تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در ایران و همسایگان آن را بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ خواهید دید. البته آمارهای ذکر شده بدون در نظر گرفتن افرادی است که از بیماری خود اطلاع نداشته و یا به هر علت دیگری به مراکز جمع آوری اطلاعات افراد مبتلا، مراجعه نکرده اند.

تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در ایران
تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در ایران

تعداد افراد مبتلا به HIV مثبت در ایران و چند کشور  همسایه

جمعیت کل کشور در سال ۲۰۱۳

متوسط تعداد افراد مبتلا به ویروس HIV به گزارش سازمان بهداشت جهانی

نام کشور

 سال ۲۰۰۱

سال ۲۰۰۵

سال ۲۰۰۹

سال ۲۰۱۳

افغانستان ۳۰۵۵۰۰۰۰ نفر ۱۷۰۰ ۲۵۰۰ ۳۴۰۰ ۴۵۰۰
پاکستان ۱۸۲۱۰۰۰۰۰ نفر ۵۹۰۰ ۱۴۰۰۰ ۳۲۰۰۰ ۶۸۰۰۰
آذربایجان ۹۷۱۴۰۰۰ نفر ۹۲۰۰ ۶۹۰۰ ۴۷۰۰ ۲۲۰۰
ارمنستان ۲۹۷۷۰۰۰ نفر ۱۵۰۰ ۲۲۰۰ ۲۸۰۰ ۳۷۰۰
ایران ۷۷۴۵۰۰۰۰ نفر ۲۱۰۰۰ ۴۳۰۰۰ ۵۹۰۰۰ ۷۰۰۰۰