تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله

کودکان نو پا در سنین بین ۱ الی ۲ سال در حال به دست آوردن عادت غذایی خود هستند. کار شما در این سن این است که طعم و بافت جدید را به آن ها معرفی کنید. از طرفی کودکان شکم های کوچکی دارند، پس لازم است برای تغذیه آن ها فکری بیندیشید و خوردن شیرینی و غذاهایی که ارزش غذایی کمی دارند را محدود کنید. نکته دیگری که باید یاد آور شویم این است که کودک نو پا بین ۱۵ تا ۱۸ ماهه ابتدا غذاها را با انگشتان بررسی می کنند. پس کودک زمان زیادی نیاز دارد که مهارت غذا خوردن را بیاموزد. علاوه بر نوع غذا و شیوه غذا خوردن نوزاد، تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله بسیار مهم است زیرا همانطور که گفته شد در این سن نوزادان در حال شکل دهی به ذائقه و رژیم غذایی مخصوص به خود هستند. در ادامه موضوعات مهمی پیرامون تغذیه نوزادان را مطرح خواهیم کرد.

چند نکته مهم در مورد تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله

نقش شیر در تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله

شیر بخش مهمی از رژیم غذایی یک کودک نو پا است دلیل آن نیز فراهم آوردن کلسیم و ویتامین D است، که کمک به ساخت استخوان های قوی می کند. بیشتر بچه ها در سنین زیر ۲ سال باید شیر کامل بنوشند. اگر یک کودک نو پا در معرض خطر اضافه وزن و یا دارای یک سابقه خانوادگی از چاقی، کلسترول بالا و یا مشکلات قلبی باشد استثنا داشته و پزشکان توصیه می کنند این کودکان شیری را مصرف کنند که چربی آن بیش از ۲% نباشد. هنگامی که کودک شما وارد ۲ سالگی می شود می توانید از شیر کم چرب یا بدون چربی برای تغذیه او استفاده کنید.

بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی بهترین زمان برای کودک است که یاد بگیرد شیر را با فنجان بنوشد. شما می توانید به تدریج خوردن شیشه را کم کنید و مصرف غذا را بیشتر کنید. بعضی از بچه ها شیر گاو دوست ندارد زیرا طعم شیر گاو بسیار متفاوت از شیر مادر و شیر خشک است. برای این کودکان شما می توانید شیر خود را با شیر کامل گاو مخلوط کرده و برای تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله مورد استفاده قرار دهید. این کار را به آهستگی و به تدریج انجام داده تا کودک به طعم شیر گاو عادت کرده و کم کم حجم شیر مخلوط ۱۰۰ % از شیر گاو تشکیل شود.

تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله
تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله

آهن در رژیم غذایی

مهم است که مراقب کمبود آهن در بدن کودکان بعد از یک سالگی باشید. کمبود این ماده می تواند به رشد جسمی، روانی و رفتاری کودک صدمه وارد کرده و حتی به کم خونی منجر شود. برای کمک به جلوگیری از فقر آهن به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف شیر کامل او را بعد از یک سالگی به ۴۸۰ الی ۷۲۰ میلی لیتر در روز برسانید.
  • مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و غذاهای غنی شده با آهن را در رژیم غذایی کودک افزایش دهید.
  • غلات غنی شده با آهن را تا زمانی که کودک به سن ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نرسیده ادامه دهید.

آلرژی و ممنوعیت در مصرف برخی از مواد غذایی

درست است که تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله باید به گونه باشد که کودک به درستی رشد کند اما مصرف برخی از غذاهای جدید می تواند واکنش های آلرژیک برای او به همراه داشته باشد. آگاه باشید که کودکانی که در خانواده هایی با سابقه بیماری های آلرژیک به دنیا می آیند بیشتر در معرض حساسیت های غذایی قرار دارند. این کودکان ممکن است بیماری هایی مانند آلرژی غذایی، اگزما یا آسم را تجربه کنند. غذاهایی که می تواند خطر خفگی را در این سن فراهم کند عبارتند از ذرت بو داده، آب نبات سفت، هات داگ، سبزیجات خام، میوه های سفت، انگور، کشمش و آجیل.

کودکان باید در طول روز چه میزان غذا مصرف کنند؟

کودک باید سه وعده کامل و دو یا سه میان وعده سالم در روز مصرف کند. اما در نظر داشته باشید که کودکان به طور طبیعی از مصرف این میزان غذا در طول روز اجتناب می کنند. چیزی که مهم است این است که شما باید به کودک اجازه دهید نشانه های داخلی بدن خود در زمان گرسنگی را درک کند.

حفظ یک برنامه منظم غذایی و میان وعده می تواند به شما در شیوه تغذیه کودکان ۱ الی ۲ ساله کمک کند. پس همیشه در ذهنتان فهرستی از مواد غذایی یا غذاهای مفیدی که مورد علاقه کودکتان است را داشته باشید.