تغییرات بدن مادر در هفته اول بارداری

برای بسیاری از زنان، به ویژه برای کسانی که در حال برنامه ریزی برای بارداری نیست، هفته اول بارداری بدون این که حتی از حاملگی خود خبر داشته باشند می گذرد. حتی هفته دوم نیز ممکن است برای آن ها غیرقابل تشخیص باشد. بسیاری از زنان تغییر در سیکل ماهانه را نشانه تغییرات هورمونی یا تغییر فصل می دانند و شاید تا چندین روز پس از این تغییر نیز متوجه بارداری خود نشوند. معمولا تغییرات بدن مادر در هفته اول بارداری بسیار خفیف است اما شما باید با دیدن نشانه هایی مانند خستگی، از دست دادن علاقه به چیزهایی، نوسانات خلقی و نیاز به ادرار کردن به صورت مکرر مشکوک به باداری شوید.

چرخه قاعدگی حدود ۲۸ روز طول می کشد، اگر چه این مدت می تواند از ۲۴ روز تا ۳۵ روز نیز متغییر باشد اما معمولا ۲۸ روز طول می کشد تا تخمک آزاد شده از تخمدان ها خود را به لوله های فالوپ، برای لقاح با اسپرم ها برساند. این سفر تخمک ها را لانه گزینی نیز می گویند. برخی از افراد بر این باورند که یک زن در طول هفته بارداری واقعا باردار نیست. این باور از آنجا ناشی می شود که لقاخ در هفته دوم بارداری انجام می شود به همین خاطر اکثرا تشخیص بارداری در هفته اول دشوار است.

تغییرات بدن مادر در هفته اول بارداری
تغییرات بدن مادر در هفته اول بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته اول بارداری

هیچ تغییرات فیزیکی قابل توجه در طول هفته اول بارداری در بدن زنان مشاهده نمی شود، اگر چه در همین زمان بسیاری از تغییرات داخلی در حال اتفاق افتادن هستند. شایع ترین تغییرات بدن مادر در هفته اول بارداری عبارتند از مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست، حساس شدن سینه ها، خستگی، نوسانات خلقی، تهوع صبحگاهی و تغییرات هورمونی.

این علائم از زنی به زن دیگر متفاوت است، و بسیاری از زنان این تغییرات را تا بعد از هفته دوم نیز احساس نمی کنند. پزشکان معتقدند که اگر مادر در هفته اول بارداری رفتارهای پر خطری مثل کشیدن سیگار یا خوردن مشروب را از خود نشان دهد، به احتمال زیاد این رفتارها نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر روی جنین داشته باشد.