تغییرات جنسی در زنان و مردان مسن

روند پیری باعث تغییراتی در بدن می شود که می تواند توانایی انجام و یا لذت بردن از فعالیت جنسی را کاهش دهد. در این راهنما می خواهیم به عمده ترین تغییرات جنسی در زنان و مردان مسن اشاره کرده و در برخی موارد به راه های درمان و غلبه بر این مشکلات اشاره کنیم.

تغییرات جنسی در زنان

تغییرات جنسی در زنان و مردان مسن
تغییرات جنسی

بالا رفتن سن زنان ممکن است به تغییرات جنسی در آنها منجر شود. این در حالی است که برخی از زنان به دلیل ورود به دوران یائسگی می توانند یک رابطه جنسی آزادانه بدون نگرانی از بارداری داشته باشند. برخی از زنان ممکن است تغییر در ظاهر خود، از قبیل پیدایش چین و چروک و یا موهای خاکستری که با وجود آن ها حس می کنند جذابیت کمتری دارند را عاملی برای عدم تمایل به رابطه جنسی معرفی کنند. علاوه بر این، تغییرات فیزیکی مانند خشک و نازک شدن دیواره واژن می تواند در زنان ایجاد مشکلات جنسی کند. در این حالت نزدیکی می تواند دردناک بوده و حتی با خونریزی همراه شود. برای درمان خشکی واژن دارو هایی تجویز می شود که می تواند ترشحات دیواره آن را بیشتر کرده و رابطه جنسی را لذت بخش کند. اما برای درمان مشکلات روانی مانند احساس پیری و احساس عدم جذابیت بهتر است تحت مراقبت یک مشاور قرار گیرند.

تغییرات جنسی در مردان

تغییرات جنسی در زنان و مردان مسن
تغییرات جنسی

مردان نیز با بالا رفتن سن تغییرات جنسی را در خود احساس خواهند کرد. به عنوان مثال با بالا رفتن سن در مردان ممکن است زمان بیشتری برای ایجاد حالت نعوظ در آنها نیاز باشد. در این حالت باید از روش های مختلفی برای درمان استفاده کرد موثرترین روشی که می تواند زمان نعوظ را در مردان مسن کاهش دهد، عشقبازی بیشتر قبل از شروع رابطه جنسی است. گاهی نیز علت عدم نعوظ در این مردان فاصله زمانی کمی است که بین انزال قبلی و نعوظ بعدی وجود دارد. معمولا نعوظ بعد از انزال به سختی انجام می گیرد.

اختلال در نعوظ (ED)، و یا از دست دادن توانایی حفظ نعوظ حدودا در ۶۵ درصد از مردان بالای ۶۵ سال رخ می دهد. مردانی که به بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا دیابت مبتلا هستند به دلیل مصرف دارو می توانند در خطری بیشتری برای تغییرات جنسی باشند. زیرا برخی از داروها عوارضی نظیر کاهش میل جنسی را در بر دارند.