حساسیت به تخم مرغ چیست و چه علائمی دارد؟

تخم مرغ به خودی خود بسیار ماده خوبی است. اما برخی افراد به خوردن آن حساسیت دارند و بدنشان در مقابل خوردن آن واکنش نشان می دهد. هنگامی که کسی حساسیت به تخم مرغ دارد سیستم ایمنی بدن او به پروتئین واکنش تندی نشان می دهد. در واقع بدن این افراد به پروتئین حساسیت دارند و زمانی که پروتئین تخم مرغ وارد بدنشان می شود بدن تصور می کند که این پروتئین مهاجمان مضر هستند.

سیستم ایمنی بدن در پاسخ به این موضوع با ایجاد آنتی بادی مخصوصی که برای آن ماده غذایی طراحی شده به مهاجم حمله می کند. این آنتی بادی ها به نام ایمونوگلوبولین شناخته می شوند و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خاص ( همان هیستامین ها ) به بدن می شوند.

بنابراین، هنگامی که یک کودک حساسیت به تخم مرغ دارد سیستم ایمنی بدنش ارتشی از مواد شیمیایی برای محافظت از بدن آزاد می کند. انتشار این مواد شیمیایی می توانند سیستم تنفسی، دستگاه گوارش، پوست و سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بروز علائم آلرژی مانند خس خس سینه، تهوع، سردرد، درد معده، کهیر و خارش می شود.

بسیاری از افرادی که حساسیت به تخم مرغ دارند بیشتر با خوردن سفیده تخم مرغ این حالت ها را تجربه می کنند این در حالی است که برخی می توانند پروتئین موجود در زرده تخم مرغ را تحمل کند.

حساسیت به تخم مرغ چیست و چه علائمی دارد؟
حساسیت به تخم مرغ

علائم حساسیت به تخم مرغ

حساسیت به تخم مرغ مانند بسیاری از واکنش های آلرژی غذایی معمولا در عرض چند دقیقه پس از خوردن اتفاق می افتد. این واکنش ها معمولا ظرف مدت یک روز بر سه سیستم بدن تاثیر می گذارد. این سه سیستم عبارتند از:

  • پوست: در قالب قرمزی، بثورات پر از کهیر، اگزما یا قرمزی و تورم اطراف دهان خود را نشان می دهد.
  • دستگاه گوارش: در قالب گرفتگی شکم، اسهال، تهوع یا استفراغ خود را نشان می دهد.
  • دستگاه تنفسی: در قالب آبریزش بینی، خارش، ترشح اشک، عطسه، تحریک آسم با سرفه و خس خس سینه خود را نشان می دهد.