دیابت نوع ۲ در کودکان

دیابت یا مرض قند یک بیماری است که با افسانه، تصورات غلط و نیمه حقیقی در هم آمیخته است. بسیاری از افراد باور دارند که این بیماری فقط گریبانگیر کودکان می شود، یا تنها درمان آن، تزریق انسولین است. اما هیچ یک از این باور ها حقیقت ندارند. اکثر غریب اتفاق مبتلایان به دیابت، میانسالان یا مسن تر ها هستند. اغلب آنها انسولین تزریق نمی کنند، بلکه با تغییرات در رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی معالجه می شوند. در مورد بعضی ها ممکن است داروهای خوراکی هم تجویز شود.
برخی از ما آگاهی نادرستی داریم و تصور می کنیم که دیابت به طریقی با قند ارتباط دارد و ممکن است فکر کنیم که به خاطر خوردن شیرینی زیاد به وجود می آید. این فقط نیمی از واقعیت است. مشخصه این اختلال پیچیده و رازآلود، میزان غیر عادی و بالای قند در خون است؛ اما مطمئناً کسی نمی تواند با زیاد خوردن آبنات، شیرینی و خوراکی های شکر دار به آن مبتلا شود. شاید بزرگترین سوءتفاهم، این باور باشد که فقط یک نوع دیابت وجود دارد. در واقع دو نوع مرض قند وجود دارد که گروه های کاملا متفاوتی را مبتلا می سازند و الگوی علایم و عوارض و همچنین درمان کاملا متفاوتی دارند.
اما پیش از آنکه بتوانیم اختلاف بین این دو نوع دیابت را ( که با عنوان دیابت وابسته به انسولین و دیابت غیر وابسته به انسولین شناخته می شوند) درک کنیم، باید اطلاعات بیشتری درباره عامل مشترک آن ها که بر اساس نامشان انسولین است، کسب کنیم.

تعریف ساده دیابت

دیابت در نتیجه عدم تولید انسولین در بدن و یا عدمعملکرد صحیح انسولین در بدن بروز میکند.

به طور کلی دیابت

  • دیابت نوعی وضعیت مزمن است که با افزایش غیر طبیعی قند خون (گلوکز)در خون در ارتباط می باشد.
  • انسولین توسط غده پانکراس (لوزالمعده) ترشح میشود،موجب کاهش سطح میزان قند خون می شود.
  • فقدان یا ناکافی بودن تولید انسولین موجب بروز دیابت می شود.
  • دو نوع دیابت وجود دارد که نوع ۱(وابسته به انسولین) و نوع ۲(غیر وابسته به انسولین) نامیده می شوند.
  • علایم دیابت شامل افزایش خروجی ادرار، تشنگی،و گرسنگی ونیز خستگی می باشد.
  • دیابت با انجام تست قند خون (گلوکز) تشخیص داده میشود.
  • مهمترین مشکلات این بیماری هم شامل دیابت حاد و هم مزمن میشود.

دیابت حاد

میزان قند خون به مقدار خطرناکی بالا می رود، ممکن است در اثر مصرف دارو (انسولین) قند خون به میزان غیر طبیعی کاهش یابد.

دیابت مزمن

با افزایش قند خون در زمان های طولانی بیماری رگ های خونی (هم کوچک و هم بزرگ) به وجود می آید که ممکن است باعث آسیب چشم، کلیه، اعصاب و قلب شود.

درمان دیابت

درمان دیابت بستگی به نوع و شدت آن دارد. دیابت نوع ۱ با مصرف انسولین، ورزش و رژیم غذایی مخصوص افراد دیابتی، درمان می شود. در صورتی که این اقدامات قادر به کنترل میزان بالای قند خون نباشد، از دارو های خوراکی استفاده میشود. چنانچه دارو های خوراکی نیز بی تاثیر باشند، مصرف انسولین مورد توجه قرار می گیرد.
دیابت ملیتوس (mellitus)، گروه های از بیماری های متابولیکی هستند که ویژگی آن ها میزان بالای قند (گلوکز) خون می باشد، که علت بروز آن ها نقص در ترشح یا عملکرد انسلین یا هر دو می باشد. این بیماری را یونانیان نامگذاری کردند؛ دیابت در زبان یونانی به معنای تخلیه کردن و ملیتوس به معنای شیرین همچون عسل و در اینجا نشانه گلوکز موجود در ادرار است. ملیتوس دیابت، که معمولاٌ دیابت گفته می شود در گذشته ابتدا به عنوان نوعی بیماری که علایم آن ادرار شیرین و کاهش شدید توده ماهیچه بود، شناخته شد. افزایش میزان قند خون (هایپر گلیسمی) باعث نفوذ گلوکز به داخل ادرار می شود، به همین دلیل آن را در اصطلاح ادرار شیرین می نامند. میزان گلوکز به طور طبیعی تحت کنترل شدید انسولین قرار دارد، که نوعی هورمون است که توسط غده لوزالمعده تولید می شود.