حقایقی در مورد آستیگماتیسم

آستیگماتیسم یک نوع رایج از عیب انکساری چشم است. این یک بیماری است که در آن نور همواره بر روی شبکیه چشم، که بافت حساس به نور است و در پشت چشم قرار دارد، متمرکز نیست. عیوب انکساری باعث تاری دید شده و از جمله شایع ترین دلایل مراجعه افراد به چشم پزشک است. انواع دیگر از عیوب انکساری عبارتند از:

دوربینی
نزدیک بینی

شکست نور چیست؟

شکست نور به معنی خم شدن نور است. در واقع این پدیده یک پدیده اپتیکی است که در آن نور به جهت وارد شدن از محیطی به محیط دیگر، به دلیل تغییر سرعت، دچار تغییر مسیر می شود. بینایی زمانی رخ می دهد که اشعه های نور بازتابی، دچار شکست شده و از طریق قرنیه به عدسی منتقل می شود. نور پس از آن بر روی شبکیه متمرکز می شود. شبکیه اشعه نور را به پیام هایی تبدیل می کند که از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده می شود. مغز این پیام ها را به تصاویری که ما می بینیم تفسیر می کند. تصویر زیر به شما کمک می کند تا اولا ساختار چشم را بشناسید و ثانیا با عملکرد چشم مبتلا به آستیگمات بیشتر آشنا شوید. کافی است بر روی تصوری کلیک کرده و اجزاه دهید تا پروسه بارگذاری کامل شود سپس می توانید با نگه داشتن کلیک و تکان دادن همزمان موس توصری را سه بعدی کرده و تمام زوایای آن را مشاهده کنید.

علل و عوامل خطر آستیگماتیسم

چگونه آستیگماتیسم رخ می دهد؟

آستیگماتیسم هنگامی رخ می دهد که نور شکسته شده به بخش های متفاوتی از قرنیه برخورد کرده و از کره چشم عبور می کند. همان طور که در تصوری زیر مشاهده می کنید، قرنیه چشم سالم مانند توپ فوتبال است، با همان درجه از گردی. در واقع قرنیه سالم منحنی ثابتی دارد. چشم مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه اش بیشتر شبیه به یک توپ بیس بال است. این قرنیه خمیدگی تندتر دارد یا در بخش هایی گرد تر از قرنیه سالم است. این می تواند باعث شود تصاویر به نظر تار و کشیده برسد.

حقایقی در مورد آستیگماتیسم
حقایقی در مورد آستیگماتیسم

چه افرادی در خطر ابتلا به آستیگماتیسم قرار دارند؟

آستیگماتیسم می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از بیماران مبتلا به آستیگماتیسم خفیف هستند به طوری که تغییر زیادی را در دید خود احساس نمی کنند. اما برخی دیگر تاری و کشیدگی زیادی در اجسامی که می بینند احساس می کنند. مهم است برای کودکان معاینات چشم در فواصل منظم به منظور تشخیص هر گونه آستیگماتیسم انجام شود.

علائم و نشانه های آستیگماتیسم چیست؟

علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی چشم
  • دوبینی
  • انحراف دید و یا تاری در تمام فواصل
  • مشکل رانندگی در شب

اگر شما تجربه هر یک از این علائم را داشتید، مراجعه به چشم پزشک را فراموش نکنید.

آستیگماتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

این اختلال معمولا در طول آزمایشات چشمی مشخص می شود. آگاهی از هر گونه تغییر در بینایی نیز می تواند در تشخیص کمک کننده باشد. این عامل می تواند در تشخیص همه انواع بیماری های چشمی کمک کننده باشد. اگر شما متوجه هر گونه تغییر در دید خود شدید، از چشم پزشک کمک بگیرید. ممکن است این مشکلات در بینایی نشانه ای از بیماری خاصی باشد.

گاهی اوقات نیز ممکن است به آستیگماتیسم خفیف مبتلا باشید و از آن اطلاع نداشته باشید. این امر به ویژه برای کودکان، که از چگونگی داشتن یک دید عادی آگاه نیستند، شایع است. برخی از بزرگسالان نیز ممکن است آستیگماتیسم خفیف را بدون هیچ علائمی تجربه کنند.

حقایقی در مورد آستیگماتیسم
حقایقی در مورد آستیگماتیسم

این اختلال چگونه تصحیح می شود؟

آستیگماتیسم را می توان با عینک، لنز و یا جراحی اصلاح کرد. اگر این اختلال درمان شود گاهی حتی می تواند شیوه زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

  • عینک ساده ترین و امن ترین راه برای اصلاح آستیگماتیسم است.
  • لنزهای تماسی، چشم ما را برای تبدیل کردن سطح شکست نور از پرتوهای ورودی به چشم کمک کرده و باعث شکست نور دقیق تر و تمرکز بیشتر چشم می شوند. در بسیاری از موارد، لنزهای تماسی دید روشن تر، یک میدان وسیع تری از دید، و راحتی بیشتری را به همراه دارند. در صورت نصب و استفاده درست آنها یک گزینه بی خطر و موثر دردرمان آستیگماتیسم هستند. با این حال، لنزهای تماسی برای هر کسی مناسب نیست. این موضوع را با چشم پزشک خود مطرح کنید.
  • هدف از جراحی انکساری، تغییر شکل قرنیه به طور دائم است. این تغییر در شکل چشم، قدرت چشم را با متمرکز کرده و دقت ورود اشعه نور بر روی شبکیه را بهبود می بخشد. انواع مختلفی از جراحی انکساری وجود دارد. چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که عمل جراحی گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر.