حمله قلبی چیست؟ و چه چیز باعث ایجاد حمله قلبی می شود؟

حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد و یا MI ) آسیب و مرگ عضله قلب از انسداد ناگهانی شریان کرونر توسط یک لخته خون است. عروق کرونر عروق خونی است که به عضله قلب خون و اکسیژن می رسانند. انسداد شریان کرونر عضله قلب را از خون و اکسیژن محروم ساخته و به آن صدمه می زند. آسیب به عضله قلب باعث درد قفسه سینه و احساس فشار در آن می شود. اگر جریان خون طی ۲۰ الی ۴۰ دقیقه به قلب باز نگردد مرگ غیر قابل برگشت عضلات قلب فرا خواهد رسید. این عضلات طی ۶ الی ۸ ساعت پس از حمله قلبی کاملا از بین خواهند رفت. عضله مرده قلب در نهایت توسط بافت اسکار جایگزین می شود.

چه چیز باعث حمله قلبی می شود؟

تصلب شریان
آترواسکلروز یا تصلب شریان یک فرایند تدریجی است که توسط آن مجموعه ای از کلسترول در دیواره های شریانها رسوب می کند. این رسوب باعث سخت شدن دیواره های شریانی و باریک شدن کانال داخلی (لومن) عروق می شود. شریان که توسط آترواسکلروز تنگ شده نمی تواند خون کافی برای حفظ عملکرد طبیعی بخش هایی از بدن را فراهم کند. به عنوان مثال، آترواسکلروز شریان ها در پاها، جریان خون به پاها را کاهش می دهد. کاهش جریان خون به پاها می تواند به درد در پاها منجر شود و همچنین راه رفتن یا ورزش کردن را سخت کرده و تاخیر در بهبود زخم پاها را موجب شود. آترواسکلروز شریان ها که به مغز خون می رسانند می تواند به زوال عروقی (زوال ذهنی به علت مرگ تدریجی بافت مغز) و یا سکته مغزی (آسیب ناگهانی و مرگ بافت مغز) منجر شود.
آترواسکلروز می تواند در سال های نوجوانی شروع شود، اما علائم یا مشکلات سلامتی معمولا تا بعد از بزرگسالی بوجود می آیند در بزرگسالی که تنگی شریانی شدید می شود، کشیدن سیگار، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سابقه خانوادگی می تواند به تصلب شرایین سرعت بخشد.
آترواسکلروز عروق کرونر (یا بیماری عروق کرونر) به آترواسکلروز اشاره دارد که باعث سخت شدن و باریک شدن عروق کرونر می شود. بیماری های ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب از آترواسکلروز عروق کرونر، بیماری عروق کرونر قلب (CHD) نامیده می شود. بیماری های عروق کرونر قلب شامل حملات قلبی، مرگ ناگهانی غیر منتظره، درد قفسه سینه (آنژین)، ریتم غیر طبیعی قلب و نارسایی قلبی ناشی از تضعیف عضله قلب می شود.
آنژین قلبی
آنژین قلبی (که همان آنژین نامیده می شود) درد قفسه سینه یا فشار است که هنگامی رخ می دهد که خون و اکسیژن نمی تواند در خون نگه داشته شود تا با نیاز عضلات به آنها برسد. زمانی که شریانهای کرونری بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد تنگ شود، عروق ممکن است قادر به افزایش عرضه خون به عضله قلب در حین ورزش و یا فعالیت های دیگر که تقاضای بالا برای اکسیژن در قلب است نرسد. در حقیقت تامین نامناسب اکسیژن مورد نیاز عضله قلب باعث آنژین قلبی می شود. آنژین قلبی که با ورزش یا فعالیت رخ می دهد با نام آنژین فعالیتی نیز نامیده می شود. در برخی از بیماران، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت، کاهش تدریجی جریان خون به قلب ممکن است بدون هیچ گونه درد و یا همراه با تنگی نفس یا فقط خستگی غیرعادی، رخ دهد.
با بروز آنژین فعالیتی معمولا مانند یک فشار، سنگینی یا درد در سراسر قفسه سینه احساس می شود. این درد ممکن است به گردن، فک، بازوها، پشت، و یا حتی دندان آسیاب نیز سرایت کند و ممکن است با تنگی نفس، تهوع، یا عرق سرد همراه باشد. آنژین فعالیتی معمولا از یک تا ۱۵ دقیقه طول می کشد و معمولا با استراحت یا با قرار دادن یک قرص نیتروگلیسیرین زیر زبانی، برطرف می شود. استراحت و خوردن قرص نیتروگلیسیرین کاهش تقاضا عضله قلب به اکسیژن را به همراه دارد، در نتیجه به تسکین آنژین قلبی منجر می شود. آنژین فعالیتی ممکن است علامت هشدار دهنده ای برای بیماری پیشرفته عروق کرونری باشد.
آترواسکلروز و حمله قلبی
گاهی اوقات رسوب های کلسترول در عروق کرونر ممکن است پاره شده و باعث لخته شدن خون شود. لخته از طریق جریان وارد شریان شده و در نتیجه یک حمله قلبی (تصویر زیر را ببینید) رخ دهد.

حمله قلبی چیست؟ و چه چیز باعث ایجاد حمله قلبی می شود؟
حمله قلبی

علت پارگی که منجر به تشکیل لخته می شود تا حد زیادی ناشناخته است، اما عوامل موثر ممکن است شامل سیگار کشیدن و یا هر راه دیگری که فرد را در معرض نیکوتین قرار دهد، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کلسترول، افزایش میزان کاتکول آمین خون (آدرنالین)، فشار خون بالا ، و دیگر محرک های مکانیکی و بیوشیمیایی باشند. بر خلاف آنژین، سکته های قلبی که به دلیل لخته شدن خون رخ می دهند با استراحت درمان نشده و معمولا عضله بین ۱ الی ۶ ساعت پس از این نوع حمله قلبی میمیرند.
حمله قلبی می تواند در هر زمانی رخ دهد، اما حملات قلبی بیشتر بین ساعات اولیه صبح یعنی ۴ تا ۱۰ صبح به دلیل سطح بالای آدرنالین از غدد آدرنال که در آن ساعات منتشر می شود، رخ می دهد. افزایش آدرنالین، ممکن است به پارگی پلاک های کلسترول منجر شود. تنها نیمی از افراد مبتلا به آنژین قبل از تبدیل شدن آن به سکته قلبی از آن با خبر شده و با استراحت مشکل را رفع کردند. این در حالی است که اکثر افراد با داشتن علائم خفیف آنها را جدی نگرفته و متاسفانه دچار حمله قلبی می شوند.