معاون اداره فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با استناد به گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد خطرات آفت کش ها برسلامت مردم گفت: سالانه سه میلیون نفر در نتیجه مصرف آفت‌ کش‌ها در دنیا مسموم شده و حدود ۲۰ هزار نفر دچار مرگ و میر می‌شوند.
دکتر سهیل اسکندری  به مشکلات استفاده بی رویه از سموم کشاورزی و تاثیر آن بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۸۵ سازمان جهانی بهداشت WHO تعداد سه میلیون مسمومیت شدید و حاد ناشی از آفت‌کش‌ها را گزارش نمود که سالیانه حدود ۲۰ هزار مورد آن منجر به مرگ می شود. تحقیقات نشان داده است که سموم آفت‌کش باعث احتمال بروز انواع سرطانها از جمله لوکمی، لمفوم، دستگاه گوارش، پستان، پروستات و تیروئید، سقط جنین، کاهش رشد و نمو جنین، نازایی، عدم رشد فکری، پارکینسون، اثرات مخرب ساختمانی در بدن هنگام تولد و نقص‌هایی در اعمال و بافت‌های بدن می‌شوند.

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت جامعه نباید استانداردهایی را در قالب تفاهم نامه بین بخشی با وزارت کشاورزی تعریف کند و به یک دیدگاه مشترک در این زمینه برسند، افزود: سازمان غذا و دارو در تعامل با سازمان ملی استاندارد بوده و در امر تدوین استانداردهای ملی بطور فعال مشارکت دارد و نیز با توجه به مصوبات شورای عالی سلامت، وزارت بهداشت، به روز آوری و تدوین استانداردهای ملی آفت کش ها، کودها، میزان حد مجاز آلاینده ها (فلزات سنگین افت کش، نیترات و نیتریت) با سازمان ملی استاندارد همکاری خواهد نمود.

معاون اداره فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ارتباط با انواع سموم و اثرات آنها، گفت: انواع سموم مورد استفاده در بخش کشاورزی عبارتند از قارچ کشها، حشره کش ها، نماتد کشها، علف کش ها است. ضمنا یادآور می گردد برنامه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت تاکید بر مبارزه با آفات نباتی به صورت مبارزه بیولوژیک و بدون استفاده از سموم پرمصرف و پر خطر است.

اسکندری در پاسخ این سوال که آیا از نظر علمی ارتباط بین سموم و سرطان معده تایید شده است، اظهارداشت: بطور کلی می توان عوامل بروز سرطان را به صورت عوامل فیزیکی، عوامل شیمیایی، عوامل سرشتی (ژنتیک، سن، سطح هورمونهای خون)، عوامل ویروسی، سن فرد، منطقه جفرافیایی، نحوه تغذیه و وضعیت فرهنگی و اقتصادی (سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذای غنی از گوشت قرمز و غذاهای کنسرو شده، چاقی و عدم تحرک) تقسیم بندی کرد.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا وجود حداقل یک نوع ترکیب شیمیایی آفت‌کش در خون یا ادرار ۱۰۰ درصد از مردم آمریکا وجود دارد. در سال ۱۹۹۷ تعداد ۸۸۲۵۵ مورد اورژانسی در مرکز کنترل سموم آمریکا به ثبت رسیده است که بیش از ۵۰ درصد از این موارد مربوط به کودکان کوچکتر از ۶ سال است. میزان بروز سرطان مغز در کودکان در طی ۲۰ سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. از مجموعه فهرست سموم مصرفی در آمریکا ۴۰ درصد سرطان زا و ۴۳ درصد مخرب سیستم رشد و تولید مثل است.