خمیازه کشیدن و ارتباط آن با اضطراب

همه خمیازه می کشند. از نوزاد چند روزه گرفته تا پیر مرد ۱۲۰ ساله. حتی حیوانات نیز این کار را انجام می دهند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که علت خمیازه کشیدن چیست؟ هیچکس به طور قطع پاسخ این سوال را نمی داند. اما نظریه های زیادی در مورد اینکه چرا مردم خمیازه می شکند، وجود دارد.

نظریه ها مختلف در مورد علت خمیازه کشیدن

  • پیروان یکی از این نظریه ها می گویند که وقتی شما خسته و بی حوصله هستید به طور عمیق نفس نمی کشید. در نتیجه به دلیل کندی تنفس، اکسیژن کمتری به بدن شما می رسد. بنابراین مغز فرمان خمیازه می دهد تا به وسیله آن اکسیژن بیشتری به خون وارد شده و دی اکسید کربن بیشتری از خون خارج شود. پس خمیازه کشیدن، یک رفلکس غیر ارادی (چیزی که ما واقعا نمی توانیم آن را کنترل کنیم) برای کمک به رساندن اکسیژن به بدن و خارج کردن دی اکسید کربن از آن است.
  • اما مطالعات دیگر نشان داده اند که تنفس اکسیژن بیشتر، خمیازه کشیدن را کاهش نمی دهد. به همین ترتیب، تنفس دی اکسید کربن بیشتر، خمیازه کشیدن را افزایش نمی دهد.
  • موافقان نظریه دیگری نیز معتقدند که، خمیازه کشیدن ریه ها و بافت آن را تقویت می کند. طبق نظر این کارشناسان، کشش و خمیازه کشیدن یک راه عالی برای انعطاف پذیری عضلات و مفاصل، افزایش ضربان قلب و احساس هوشیاری بیشتر است.
  • دیگر کارشناسان هم معتقدند که خمیازه کشیدن یک عکس العمل حفاظتی برای توزیع مجدد ماده روغنی مانند به نام سورفکتانت است. این ماده کمک می کند تا ریه ها روانکاری  شده  و بافت داخل آن ها دچار فروپاشی نشود.
  • اما یک نظریه در مورد خمیازه کشیدن وجود دارد که اکثر مردم به آن معتقد هستند. خمیازه کشیدن مسری است. اگر شما در کلاس خمیازه بکشید متوجه خواهید شد که چند نفر پس از شما خمیازه می کشند. حتی فکر کردن در مورد خمیازه کشیدن می تواند شما را مجبور به خمیازه کشیدن کند. حتما با خواندن این مقاله، تا به اینجا، چند خمیازه عمیق کشیده اید.

خمیازه کشیدن ناشی از اضطراب

اضطراب باعث می شود واکنش های غیر معمول بسیاری در بدن ایجاد شود. در برخی موارد حتی می تواند باعث شود که احساس کنیم روند ورود هوا به بدنمان تغییر کرده است. پس غیر معمول نیست که اضطراب موجب ایجاد خمیازه شود. خمیازه کشیدن در واقع یک علامت بسیار شایع اضطراب است، به خصوص اگر شما حملات اضطراب داشته باشید. در ادامه ما توضیح می دهیم که چرا اضطراب باعث می شود شما خمیازه بکشید و توضیح خواهیم داد که چگونه خمیازه کشیدن می تواند اضطراب شما را افزایش دهد.

خمیازه کشیدن ممکن است مانند علائم سنتی اضطراب به نظر نرسد اما اگر با سایر نشانه های شایع اضطراب همراه شود ممکن است دلیل یک اختلال اضطرابی باشد. خمیازه کشیدن رمز و راز زیادی داد اما برای ما یک امر کاملا طبیعی است. در باور عموم خمیازه کشیدن اغلب به دلیل کمبود خواب نسبت داده می شود، اما در بسیاری از موارد خمیازه ممکن است نتیجه پاسخ بدن به اضطراب، به خصوص در طول یک حمله اضطرابی، باشد.

خمیازه کشیدن و تنفس شما در طول اضطراب

اضطراب باعث می شود که پاسخ های فیزیکی غیر معمول از بدن دریافت کنید و خمیازه یکی از عجیب ترین این پاسخ ها است. با این حال دلیل خمیازه کشیدن نسبتا ساده است. هنگامی که شما به اضطراب مبتلا هستید، بدن شما تمایل به hyperventilate یا همان تنفس سریع دارد. هنگامی که شما تنفس سریع دارید، بدنتان احساس می کند نفستان کامل نیست. به همین دلیل به عنوان یک پاسخ، تلاش می کند تا فرمان خمیازه بدهد. چون خمیازه کشیدن قفسه سینه را کسترش می دهد. به همین دلیل یک سیگنال به مغز شما فرستاده می شود تا نفس کامل بکشید. در این معنا، خمیازه کشیدن تلاش بدن برای استراحت است.

خمیازه کشیدن و ارتباط آن با اضطراب
خمیازه کشیدن و ارتباط آن با اضطراب

چگونه بر تنفس سریع در طول اضطراب غلبه کنیم؟

تنفس عمیق و سریع در طول حملات اضطراب شایع ترین عامل است. این واکنش بدن می تواند در هر فردی که به اختلال اضطراب مبتلا است، مشاهده شود. حتی گاهی در افرادی که هیچ اضطرابی نیز ندارند مشاهده شده است. رایج ترین روش ها برای افراد مبتلا به تنفس سریع در زمان اضطراب عبارتند از:

تنفس تند

در طول یک حمله ترس، برای غلبه بر عصبانیت، قبل از این که بدنتان به صورت غیر ارادی تند تند نفس کشیدن را فرمان دهد، بدن خود را مجبور کنید تا سریع تر نفس بکشد. این کار موجب می شود که دی اکسید کربن اضافی از بدن خارج شده و به نسبت آن، سطح اکسیژن بدن بالا برود.

فکر کردن

تنفس عمیق و سریع معمولا زمانی که شما در حال فکر کردن به تنفستان هستید، رخ می دهد. دلیل این است که معمولا در شرایط عادی تنفس ما کوتاه هستند و در همین شرایط نیز اکسیژن بدنمان تامین می شود. اما هنگامی که شما در مورد تنفس خود فکر می کنید، نیاز به تنفس بیشتر دارید، در نتیجه اکسیژن بیشتری مصرف می کنید. ممکن است بعد از متوجه شدن این موضوع، تنفس خود را کوتاه کنید اما کنترل ذهنی تنفس به دست شما نیست. این موضوع موجب می شود اکسیزن بیش از اندازه مصرف شود.

عادات بد

متاسفانه، در بسیاری از افراد، تنفس عمیق و سریع یک عادت تنفسی می شود. به طوری که هنگامی که به حملات اضطراب مبتلا می شوند بدن شروع به یادگیری تنفس اشتباه می کند. این عادت حتی می تواند با وجود این که اضطرابی ندارید، منجر به hyperventilate شود.

چطور در زمان اضطراب خمیازه کمتری بکشیم؟

خمیازه اضطرابی را نمی توان به راحتی خاموش کرد. به این دلیل که خمیازه کشیدن یک حرکت غیر ارادی است. در واقع، حتی زمانی که شما سعی می کنید به زور دهن دره کنید، اگر بدنتان با شما همراهی نکند این موضوع تقریبا غیر ممکن است. با خمیازه اجباری قفسه سینه به سادگی گسترش نخواهد یافت مگر این که بدنتان حاضر و آماده خمیازه کشیدن باشد. به همین ترتیب نیز جلوگیری از دهن دره معمولا محال است. اگر بدنمان بخواهد خمیازه بکشد ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم.

بنابراین کلید خمیازه کشیدن کمتر، جلوگیری از خمیازه کشیدن نیست، بلکه مبارزه با تنفس عمیق و سریع است. شما می توانید این کار را با تنفس آهسته تر و آرام تر انجام دهید. در ابتدا، قرار نیست این نوع نفس کشیدن، احساس نیاز به تنفس سریع و عمیق را کم کند بلکه به مرور زمان، سطح اکسیژن و CO2 را در تعادل مناسب قرار خواهد داده، و ذهن و بدن را از خمیازه ناشی از اضطراب منع می کند.

در کنار این تکنیک شما باید بر روی درمان اضطرابتان نیز کار کنید. این راه یک درمان منطقی تر و مفیدتر است.