آلوئه ورا یک گیاه کاکتوس مانند است که در آب و هوای گرمسیری رشد می کند و برای قرن ها است که از خواص دارویی ژل این گیاه که داخل برگ های آن قرار دارد استفاده می شود. یکی از خواص آلوئه ورا استفاده از آن برای درمان مشکلات مو است. البته لازم نیست خود را محدود به استفاده از ژل این گیاه کنید حتی می توانید از آب داخل برگ های این گیاه نیز برای درخشش و درمان موهای خود استفاده کنید. آلوئه ورا هنوز هم نقش مهمی در طب آیورودا و طب سنتی چینی (TCM) امروز بازی می کند. برای مثال، در آیورودا از این گیاه برای بهبود هضم، کاهش التهاب داخلی و خارجی استفاده می شود. علاوه بر این، ژل آلوورا و آب آن برای درمان ریزش مو نیز موثر است. در TCM، از آب و ژل آلوئه ورا به یک روش مشابه استفاده می شود.

خواص آلوئه ورا برای درمان مشکلات پوست و مو

بسیاری از مطالعات پزشکی تایید کرده است که آب و ژل آلوئه ورا خواص بسیاری دارد در ادامه به اختصار خواص این گیاه برای درمان مشکلات پوست و مو را بر خواهیم شمرد.

  • کمک به تسکین پوست و بهبود زخم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • اثر محافظتی در برابر آسیب اشعه به پوست
  • مرطوب کردن پوست و کاهش چین و چروک
  • دارای اثر ملین

آلوئه ورا همچنین شامل بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و اسیدهای آمینه است.

برترین خواص آلوئه ورا برای مو و پوست سر
برترین خواص آلوئه ورا برای مو و پوست سر

چه چیزی باعث می شود آلوئه ورا برای مو مفید باشد؟

شما می توانید آلوئه ورا به عنوان یک ماسک مو استفاده کنید، یا می توانید ژل و آب این گیاه را گرفته و به شامپوی خود اضافه کنید. این گیاه می تواند موها را مرطوب، صاف و براق کند. ژل آلوئه ورا همچنین باعث می شود کنترل شما بر روی حالت دادن موها بیشتر شود.

از طرفی این ماده حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی، و همچنین بسیاری از آنزیم های فعال است. در میان ویتامین های موجود در آلوئه ورا، ویتامین های A C، E، B12 بیش از همه یافت شده که همگی آن ها از جمله مواد موثر برای درمان مشکلات پوستی و مو است. به عنوان مثال، ویتامین های A، C، E و آنتی اکسیدان ها به از بین بردن رادیکال های آزاد که موجب آسیب زدن به مو می شود کمک می کند.

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است. این خواص می تواند منجر به تسکین و مرطوب سازی پوست سر شده و  خارش پوست و شوره سر را از بین ببرد. این خاصیت همچنین موجب می شود بیماری هایی نظیر پسوریازیس و سبوره نیز درمان شود. آلوئه ورا حاوی آنزیم است که به رهایی فولیکول های مو از پوست مرده سر کمک می کند.

آیا واقعا آلوئه ورا با رشد مو مرتبط است؟

هیچ مطالعه پزشکی خاصی در مورد خواص ژل آلوئه ورا در مورد جلوگیری از ریزش مو و یا تحریک رشد مجدد موها انجام نشده است و شواهد در این زمینه تنها تجربی است.