خواص لیمو برای سم زدایی کبد

لیمو یکی از بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد شما است. این میوه می تواند به چند روش که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد به سم زدایی کبد کمک کند.

روش های سم زدایی کبد به وسیله لیمو

آنزیم تقویتی

به گفته دکتر الکساندر بدو، کبد می تواند بیش از هر ماده غذایی دیگر از آبلیمو آنزیم تولید کند. پس برای بهره وری بیشتر کبد بهتر است مصرف آبلیمو را افزایش دهید.

بهبود بیماری کبد چرب

در بررسی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد مشخص گردید که پوست لیمو به کاهش سطح کلسترول منتهی می شود. در تخقیقات دیگری که بر روی حیوانات انجام شد مشخص گردید که پوست این میوه می تواند علاوه بر کاهش کلسترول در درمان بیماری کبد چرب نیز موثر باشد.

سم زدایی از طریق ویتامین C

خوردن فقط یک لیمو می تواند ۸۸ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای تولید گلوتاتیون مورد نیاز است. گلوتاتیون یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در بدن شما است و از آن به “مادر تمام آنتی اکسیدان ها” یاد می شود. این ماده در هر سلول در بدن یافت می شود، و از موتور سلول، به نام میتوکندری، در برابر باکتری ها و ویروس و همچنین سموم محافظت می کند.

خواص لیمو برای سم زدایی کبد
سم زدایی کبد

سطح پایین از گلوتاتیون شما را مستعد ابتلا به استرس اکسیداتیو، رادیکال های آزاد، عفونت ها و سرطان می کند. در این حالت کبد شما بیشتر در معرض آسیب و سموم بوده به طوری که قادر به انجام وظایف خود نمی باشد.

خواص محافظتی هسپریدین

لیمو، مانند دیگر مرکبات، حاوی ترکیبی به نام هسپریدین است. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ در هند انجام گرفت مشخص شد که این ترکیب دارای خواص محافظتی است.

در طول مطالعه، میزان سم موجود در کبد پس از تزریق ترکیب هسپریدین اندازه گیری شد. در این داده مشخص گردید که کبد در زمان دریافت هسپریدین آسیب کمتری دیده است. پس از این مشاهدات نویسندگان نتیجه گرفتند که هسپریدین یک اثر محافظتی بر روی کبد دارد.