مهمترین خواص روغن ویتامین E برای پوست و مو

ویتامین E که بیشتر به نام توکوفرول شناخته می شود، یک ماده مغذی محلول در چربی با خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. توکوفرول در انواع مواد غذایی یافت شده و در بسیاری از مکمل ها نیز وجود دارد. ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند و باعث می شود بدن بتواند بهتر بیماری ها را دفع کند. این ویتامین از لخته شدن خون توسط گشاد شدن عروق خونی جلوگیری کرده و خواص بسیاری نیز برای پوست و مو دارد. اگر تصور می کنید این ویتامین به اندازه کافی از طریق غذا به بدن شما نمی رسد، حتما از مکمل ها حاوی آن استفاده کنید. از آنجا که ویتامین E مزایای بسیار زیاد و تطبیق پذیری بر روی مو و پوست دارد، به عنوان یک عنصر اصلی در محصولات آرایشی و بهداشتی و شامپو ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن ویتامین E به دو شکل مایع و کپسول در دسترس شما قرار دارد. در ادامه می خواهیم شما را با خواص روغن ویتامین E بیشتر آشنا کنیم.

خواص روغن ویتامین E برای پوست

روغن ویتامین E برای توانایی اش جهت درمان بیماری های پوستی، مرطوب نگه داشتن پوست، از بین بردن جای زخم و کاهش چین و چروک پوست شهرت فراوانی دارد.

به طور کلی ویتامین E به دلیل خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده خود، به عنوان یک عامل درمانی معرفی می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E برای عملکرد های حیاتی در بدن و مبارزه با آسیب های سلولی توسط رادیکال های آزاد مضر، ضروری است. روغن ویتامین E نه تنها برای پیشگیری از بیماری ها حیاتی است بلکه برای سلامت پوست نیز بسیار مفید است.

اجازه دهید یک نگاه دقیق تر به برخی از خواص این روغن برای پوست، داشته باشیم.

مرطوب کننده پوست

شما می توانید از روغن ویتامین E برای مرطوب کردن و جوانی سازی پوست های خشک استفاده کنید. روغن ویتامین E محلول، و سنگین تر از آب است و به سادگی قابل حل است. این ویژگی می تواند شگفتی بسیاری را در پوست های خشک یا آسیب دیده ایجاد کند.

چند قطره از روغن خالص ویتامین E را به یک روغن حامل مثل روغن نارگیل و یا روغن زیتون اضافه کنید و یک لوسیون مرطوب کننده بسازید و هر شب قبل از خواب به پوست خود بمالید. نگران نباشید این کار خواص روغن ویتامین E را کم نمی کند.

تمیز کننده پوست

شما همچنین می توانید روغن ویتامین E را برای پاک کردن دوده و گرد و خاک از صورت، بدون بر هم زدن تعادل چربی پوست، استفاده کنید. روغن ویتامین E نرم کننده موثر است و یک راه بسیار ملایم و موثر برای پاکسازی ناخالصی های پوست می باشد. برای این کار چند قطره روغن را روی پنبه ریخته و با آن صورت خود را هر شب تمیز کنید.

ضد پیری

چین و چروک، لک و پیس و لکه های سن و هر آنچه که می تواند نشانه های پیری باشد با این روغن در تضاد است. به دلیل ماهیت آنتی اکسیدانی آن، روغن ویتامین E می تواند به مبارزه با این علائم ناخواسته که ناشی از بالا رفتن سن و تاثیر رادیکال های آزاد است، بپردازد.

افزایش تولید کلاژن که به خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و مانع از افتادگی پوست و چین و چروک می شود، از دیگری خواص این روغن است. مالدین منظم و شبانه روغن ویتامین E بر روی پوست و یا استفاده از مواد غذایی غنی از این ویتامین، باعث می شود تمام این خواص را در اختیار داشته باشید.

درمان کننده آفتاب سوختگی

خواص آنتی اکسیدانی این روغن می تواند به پوست در بهبود آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی، کمک کند. برای این کار این روغن را درون اسپری ریخته و به آرامی بر روی پوست آفتاب سوخته اسپری کنید. اگر تمایل به این کار ندارید قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کپسول حاوی این ویتامین استفاده کنید. این کار از پوست شما بیشتر محافظت می کند.

درمان جای جوش

اگر زخمی ناشی از تصادف دارید و یا از جای جوش و آکنه تان کلافه شده اید، روغن ویتامین E می تواند به کاهش علائم ظاهر این ضایعات در دراز مدت کمک کند. این روغن قادر است به پوست عمیقا نفوذ کرده و جای زخم را از ریشه درمان کند. به یاد داشته باشید برای درمان جای جوش و گوشت اضافه، هیچ درمان طبیعی وجود ندارد که در کوتاه مدت موثر باشد. روغن ویتامین E نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس باید از آن به مدت طولانی استفاده کنید. برای درمان چند قطره از این روغن را روی محل آسیب دیده ریخته و ۱۰ دقیقه ماساژ دهید سپس ۳۰ دقیقه صبر کرده و بعد از آن، پوست را بشویید.

از بین برنده ترک های پوست

ویتامین E برای درمان علائم کشش پوست که معمولا در دوران بارداری ایجاد می شود مفید و موثر است. برای این کار مقداری از این روغن را با روغن حامل مثل روغن زیتون مخلوط کرده و بر روی نواحی دارای ترک بمالید. این درمان را مداوم و به صورت روزانه ادامه دهید.

درمان زخم های سرد

اگر دچار تبخال شده اید، روغن ویتامین E می تواند برای تسکین درد و مرطوب کردن لب به شما کمک کند. مقداری از روغن را به صورت روزانه بر روی تبخال و یا هر زخم سرد دیگری که دارید، بمالید تا کم کم علائم آن ها محو شود.

درمان کننده خشکی لب

روغن ویتامین E یک مرطوب کننده لب بسیار عالی است که باعث می شود لب ها صاف و انعطاف پذیر شود. چند قطره از این روغن را روی مقداری پنبه ریخته و به صورت روزانه لب ها را با آن چرب کنید.

درمان درماتیت

علاوه بر تمام خواص این روغن، ویتامین E برای درمان برخی از بیماریهای التهابی پوست مانند پسوریازیس و اگزما موثر است. این روغن به از بین بردن التهاب، خارش و قرمزی کمک می کند و توانایی آنتی اکسیدانی آن برای درمان آسیب به پوست مفید است. استفاده از روغن ویتامین E بر روی مناطق آسیب دیده به صورت مستقیم و روازنه، به درمان کمک می کند. اما سعی کنید این وتامین را به صورت خوراکی نیز بیشتر استفاده کنید.

مهمترین خواص روغن ویتامین E برای پوست و مو
مهمترین خواص روغن ویتامین E برای پوست و مو

خواص روغن ویتامین E برای مو

این روغن برای پوست بسیار خوب است. اما این تمام خواص آن نیست. روغن ویتامین E برای مو نیز بسیار مفید است. بیایید با هم نگاهی به مهمترین خواص این روغن برای مو بیاندازیم.

درمان موخوره

موخوره عارضه ای است که اکثر خانم ها با رنگ کردن مداوم و یا استفاده ازمواد شیمایی دیگر، بر روی مو خود مشاهده می کنند. این روغن یک راه حل موثر برای درمان این عارضه است. برای از بین بردن موخوره ها به مقدار مساوی روغن ویتامین E  را با روغن نارگیل اصل مخلوط کنید و به مو ها بمالید سپس ۱ الی ۲ ساعت صبر کنید و بعد از آن موها را بشویید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید.

تحریک رشد مو

روغن ویتامین E می تواند آسیب به فولیکول های مو را اصلاح کند. این کار موجب تحریک رشد مو می شود. روغن ویتامین E باعث بهبود گردش خون به پوست سر شده و اجازه می دهد موهای سالم رشد کنند. روغن ویتامین E را به نسبت مساوی با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و به پوست سر ماساژ دهید. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس موها را بشویید. این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

جلوگیری از سفید شدن مو

این روغن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند. پس با مشاهده اولین موهای سفید روی سرتان به جای رنگ کردن آن ها، میزان مصرف خود را از این ویتامین افزایش دهید و یا روغن آن را به سر و موها بمالید.

درخشش موها

استفاده منظم از روغن ویتامین E نه تنها مشکلات موی شما را مرتفع می کند بلکه آن ها درخشنده تر، صاف تر و نرم تر می کند. این روغن علاوه بر این، پوست خشک سر را نیز مرطوب کرده و آبرسانی می کند.

دیگر مزایای ویتامین E

در این مقاله بیشتر بر روی خواص روغن ویتامین E برای پوست و مو تمرکز کردیم اما اجازه دهید در ادامه به خواص عمومی تر این ویتامین نیز اشاره کنیم.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر بیماری ها
  • محافظت در برابر بیماری آلزایمر
  • سلامت چشم
  • کاهش سطح کلسترول
  • کمک به گردش خون
  • جلوگیری از لخته شدن خون