خوردن غذاهای سالم برای داشتن وزن سالم

شیوه زندگی سالم شامل گزینه های بسیاری است که در میان آنها، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و یا خوردن غذاهای سالم یکی از مهمترین عوامل است. بین همه عوامل شیوه و سبک زندگی، مثل فعالیت بدنی مداوم و خوردن غذاهای سالم با وزن متناسب رابطه ای معنا داری وجود دارد در این مطلب سعی کرده ایم معنا و مفهوم خوردن غذاهای سالم را به زبان ساده بیان کنیم.

خوردن غذاهای سالم به چه معناست؟

بیایید با تعریف یک برنامه غذایی سالم، آغاز کنیم. یک برنامه غذایی سالم شامل:
میوه، سبزیجات، غلات کامل، شیر بدون چربی یا کم چرب، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و آجیل است و در آن مصرف چربی های اشباع، چربی ترانس، کلسترول، نمک (سدیم) و قند برای کاهش وزن به حداقل ممکن رسیده باشد.

خوردن غذاهای سالم برای داشتن وزن سالم
خوردن غذاهای سالم

با رعایت این نکات از خوردن غذاهای سالم لذت ببرید

  • خوردن غذاهای سالم به شما کمک می کند تا وزن خود را کنترل کرده و به تناسب اندام برسید. یک رژیم غذایی سالم شامل تمام مواد تازه، خشک و حتی کنسروی است. هرگز خود را محدود نکنید اما سعی کنید خوردنتان را متعادل کنید. به عنوان مثال خوردن کنسرو انبه در فصلی که نمی توانید تازه آن را پیدا کنید می تواند رژیم غذایی متعادلی را در تمام فصول برایتان ایجاد کند. فقط باید مواظب باشید این کنسرو ها حاوی مواد قندی زیادی نبوده و با آب معمولی و یا شیرین کننده های طبیعی بدون ضرر تهیه شده باشند.
  • برنامه غذایی سالم همچنین باید به گونه ای تنظیم شود تا در نهایت دقت به ذائقه شما نیز سازگار باشد. به عنوان مثال اگر شما دوست دارید سبزیجات را سرخ کرده مصرف کنید می توانید از نزدیک ترین روش به سرخ کردن که طبخ به وسیله کباب کردن آنها است استفاده کنید.
  • ایجاد تنوع در برنامه غذایی و اجتناب از خوردن سبزیجات تکراری می تواند لذت خوردن غذاهای سالم را از شما دریغ کند. پس به صورت هفتگی در رژیم غذایی تغییر ایجاد کنید.
  • غذاهای غنی از کلسیم را بیشتر استفاده کنید اما دقت کنید که انتخاب مواد غذایی کلسیم دار قانون دارد. غذاهایی را انتخاب کنید که عین داشتن کلسیم، حاوی چربی و شکر اضافه نباشد. اگر نمی توانید ماست یا فرآورده های لبنی دیگر را همراه غذا میل کنید از آنها با کمی شیرین کننده به جای دسر استفاده کنید.
  • در دستورهای غذایی تغییر ایجاد کنید تا آنها تبدیل به یک غذای سالم شوند. به عنوان مثال اگر در دستور پخت غذایی از گوشت پر چرب گوسفندی استفاده می شود شما می توانید با تغییر این دستور و استفاده از سینه مرغ و حتی لوبیا به جای گوشت آن را تبدیل به غذای کم کالری و سالم کنید.

غذا خوردن سالم به معنای نخوردن چیزهایی است که دوست داریم؟

خیر. غذا خوردن سالم یعنی خوردن تمام چیزهایی که دوست دارید اما به حد اعتدال. حتی اگر ماده غذایی مورد علاقه شما حاوی مقدار زیادی قند و یا چربی باشد خوردن آن به میزان متعادل ( مثلا ماهی ۱ بار ) می تواند بسیار لذت بخش باشد.