خونریزی لثه در دوران بارداری

داشتن لثه های حساس (التهاب لثه) و خونریزی لثه در دوران بارداری امری شایع است. هورمون های بارداری می توانند باعث متورم شدن لثه و التهاب آن ها گردند که موجب خون ریزی بیش تر هنگام مسواک زدن و یا تمیز کردن بین دندان ها می گردد.

برای جلوگیری از خونریزی لثه در دوران بارداری چه کار می توانم انجام دهم؟

اگر چه مسواک زدن به طور منظم سبب خونریزی لثه می گردد، اما در واقع کمک موثری در رفع این موضوع می باشد. اگر لثه های شما نرم می باشند از یک مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید. سعی کنید پس از مسواک زدن دهان را شستشو ندهید، چرا که این کار اثر خمیر دندان را کاهش می دهد. فراموش نکنید که بین دندان های خود را نیز مسواک کنید. بزاق، باکتری ها و مواد غذایی که دندان های شما را می پوشانند (پلاک) بین تمیز کردن می توانند لثه را بیش تر در معرض ابتلا به خونریزی قرار دهند. برای کاهش تشکیل پلاک می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • دندان های خود را به مدت دو دقیقه، یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب، با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید. سعی کنید برای محافظت از مینای دندان حداقل یک ساعت بعد از خوردن و نوشیدن دندان های خود را مسواک کنید.
  • از یک مسواک برقی قابل شارژ که تایمر و یک سر چرخنده نوسان دار کوچک دارد استفاده کنید. این مسواک های برقی در از بین بردن پلاک و کاهش تورم لثه از مسواک های دستی موثرتر عمل می کنند.
  • حداقل سه بار در هفته برای حذف پلاک و غذاهایی که بین دندان ها گیر کرده اند، و به منظور کاهش خونریزی، بین دندان های خود را تمیز کنید. از مسواک بین دندانی و نخ دندان برای کمک به حذف مواد غذایی و پلاک که بین دندان های شما تشکیل شده است، استفاده کنید. دندان پزشک شما می تواند به شما نحوه انجام این کار را آموزش دهد.
  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید چرا که سیگار کشیدن بیماری های لثه را بدتر می کند.
  • اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را تحت کنترل نگه دارید، و به طور منظم برای معاینات به دندان پزشک مراجعه کنید. التهاب لثه و بیماری های لثه در افراد مبتلا به دیابت شایع تر است. درمان بیماری های لثه می تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند و بهبود کنترل قند خون می تواند، مشکلات لثه را بهبود بخشد.
  • دو بار در روز از دهان شویه استفاده کنید اما با دندان پزشک خود درباره نوع دهان شویه ای که برای استفاده در دوران بارداری، یا در زمان تغذیه با شیر مادر ایمن است، مشورت کنید. دهان شویه کلرهگزیدین که شامل ضد عفونی کننده می باشد برای استفاده تا یک ماه مناسب است، اما ممکن است دندان ها و زبان شما را لکه دار کند، بنابراین دندان های خود را قبل از استفاده از آن مسواک بزنید. کلرهگزیدین به ندرت باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیک می شود. اگر شما فکر می کنید که نسبت به آن یک واکنش آلرژیک دارید، استفاده از دهان شویه را متوقف کنید و به دکتر خود مراجعه کنید.
خونریزی لثه در دوران بارداری
خونریزی لثه در دوران بارداری

آیا خونریزی لثه در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات دیگر گردد؟

التهاب لثه درمان نشده ممکن است منجر به پریودنتیت گردد که سبب تضعیف بافت و استخوانی که دندان های شما را متصل به فک نگه می دارد، شود. اگر برای متوقف کردن آسیب های ناشی از پریودنتیت به دندان پزشک خود مراجعه نکنید، دندان ها و لثه ها می تواند به تدریج بدتر شود. لثه شما ممکن است آلوده شود و کیسه پر از چرک (آبسه) روی آن تشکیل گردد، و از دندان های شما به عقب حرکت کند. در این صورت رباط  و استخوان پایه دندان ها، آسیب خواهند دید. فاصله بین لثه و دندان ها پس از آن بیشتر خواهد شد، تا زمانی که دندان های شما شروع به شل شدن کنند و یک یا چند دندان می افتد. اما نگران نباشید، چرا که این سطح از آسیب تنها زمانی اتفاق می افتد که این بیماری تا رسیدن به مرحله پیشرفته به حال خود گذاشته شود و درمان نشود. شما می توانید آسیب را محدود کنید و از بدتر شدن پریودنتیت جلوگیری کنید. دندان ها و لثه خود را تمیز نگه دارید و به طور مرتب برای جرم گیری و پاک سازی ریشه (جرم گیری عمیق دندان) به دندان پزشک مراجعه کنید. این درمان سبب حذف تجمع  تارتار و هموار شدن پایه دندان می گردد. در انگلستان مراقبت های دندانی از زمان تایید بارداری تا اولین سالگرد تولد کودک رایگان است.

آیا بیماری لثه به کودک من آسیب می رساند؟

اگر شما بیماری لثه دارید، هیچ شواهد روشنی درباره این که آیا این بیماری در زمانی که شما حامله هستید به طور مستقیم سلامت کودک را تحت تاثیر قرار می دهد وجود ندارد. اما این به این معنی است که شما از سلامت عمومی کامل برخوردار نیستید. اگر سالم ماندن برای شما دشوار باشد، این موضوع می تواند بر روی شیوه ای که کودک رشد می کند نیز تاثیر بگذارد.

برخی از کارشناسان معتقدند یک ارتباط بین پریودنتیت و موارد زیر وجود دارد:

  • نوزادانی که نارس هستند
  • نوزادان با وزن کم هنگام تولد
  • دیگر عوارض بارداری

این موارد ممکن است نتیجه التهاب و باکتری ناشی از بیماری لثه باشد. با این حال ما نمی توانیم در این مورد مطمئن باشیم، به دلیل این که مطالعات مختلف به یافته های مختلفی دست پیدا کرده اند. اگر شما دلیل نگرانی های مالی یک رژیم غذایی سالم ندارید و یک زندگی خانوادگی استرس زا دارید، شانس بالاتری برای داشتن یک نوزاد نارس دارید. عدم مراقبت صحیح از دندان ها می تواند ناشی از نداشتن پول کافی برای تغذیه و زندگی سالم  باشد.

خونریزی لثه در دوران بارداری
خونریزی لثه در دوران بارداری

چه زمانی باید در خونریزی لثه در دوران بارداری به دندان پزشک مراجعه کرد؟

اگر لثه های شما خونریزی می کند و نرم است، فورا به یک دندان پزشک مراجعه کنید. اگر دچار مشکلی شده اید نیاز نیست تا زمان معاینه بعدی خود صبر کنید. یک متخصص بهداشت دهان باید برای جرم گیری و درمان نرمی لثه در دسترس باشد. دندان پزشک شما می تواند به شما در مورد نحوه مراقبت از دندان های خود مشاوره دهد. به یاد داشته باشید به دندان پزشک خود بگویید که شما باردار هستید، تا از اشعه ایکس برای شما استفاده نشود مگر این که به آن نیاز فوری داشته باشید. اگر شما در دوران بارداری خود نیاز به یک بی حسی موضعی برای درمان دندان در هر زمان دارید، این موضوع کاملا ایمن است. اگر دندان پزشک شما در مورد نوع داروهایی که بایستی برای شما تجویز کند مطمئن نیست، از او بخواهید این موضوع را با پزشک خانوادگی شما یا مامای شما بررسی کند.