همه آنچه که باید درباره حرکت جنین در شکم مادر بدانید

حرکت جنین در شکم مادر یک الگوی طبیعی برای تمامی نوزادان ندارد. هر جنین متفاوت است. مهم این است که بدانیم چه چیزی برای جنین ما طبیعی می باشد، تا بتوانید بگویید آیا تغییری در عادت های روزانه جنین مشاهده می شود یا خیر. به یاد داشته باشید که جنین شما تمام مدت در حال حرکت نمی باشد. مثلا زمان هایی وجود خواهد داشت که او فقط می خواهد استراحت کند و بخوابد. نگرانی درباره حرکت جنین کاملا طبیعی به شمار می آید. در زمانی که شما حامله هستید، این تنها راه برای ارتباط شما و دانستن این موضوع که جنین شما در چه وضعیتی است، می باشد. اما با این حال هر چقدر هم بر روی جنین خود متمرکز باشید، مواقعی پیش می آید که شما آن قدر پرمشغله هستید که متوجه این که کودک در چه حالی است نشوید. سعی کنید زمانی را که شما احساس آرامش می کنید و می توانید بر روی جنین خود تمرکز شوید را برای جنین کنار بگذارید. در شب، هنگامی که در رختخواب هستید یا زمانی که در وان حمام دراز کشیده اید همگی زمان های مناسبی برای این کار می باشند. به یاد داشته باشید که جنین شما دائما در حال رشد است. بنابراین حرکات او با توجه به اندازه او تغییر خواهد کرد. در اوایل سه ماهه دوم بارداری ، حرکات کودک شما بسیار ملایم و زودگذر می باشد به طوری که امکان دارد شما متوجه این حرکات نشوید. در سه ماهه سوم بارداری ، کودک شما فضای کمتری برای حرکت در رحم خواهد داشت. در این دوره او بسیار فعال خواهد شد، اما شاید متوجه شوید که نوع حرکاتی که احساس می کنید تغییر کرده است. اگر امروز هیچ نوع حرکتی در جنین خود احساس نکرده اید، ببینید آیا می توانید جنین را تحریک به حرکت کردن کنید؟ دراز بکشید یا بی حرکت بنشینید. جنین شما ممکن است در زمانی که شما فعال هستید خوابیده باشد و هنگامی که ثابت و بی حرکت شوید بیدار شود. یک نوشیدنی سرد بنوشید، و یا موسیقی با صدای بلند پخش کنید. تغییر در درجه حرارت نوشیدنی و یا سر و صدای ناگهانی ممکن است باعث دریافت پاسخ از جنین گردد. اگر شما متوجه شدید که جنین کمتر از حد معمول حرکت می کند، و یا هر گونه نگرانی در مورد جنین خود دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به ضربان قلب جنین گوش دهد تا بررسی کند که همه چیز مرتب است یا خیر.

من اضافه وزن دارم آیا حرکت جنین در شکمم کمتر حس می شود؟

هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید آیا داشتن اضافه وزن بدان معناست که شما ضربات کودک خود را دیرتر از دیگر مادران احساس می کنید. زنان مختلف حرکات نوزاد خود را به روش های مختلف احساس می کنند. زنان که در انتظار اولین نوزاد خود هستند معمولا دیرتر از زنانی که در حال حاضر فرزندی دارند حرکت جنین را احساس می کنند. اگر این اولین بارداری شماست، شما ممکن است تا حدود هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری، متوجه حرکات نوزاد خود نشوید. دلیل این امر این است که شما بر خلاف مادرانی که فرزند دوم یا سوم خود را به دنیا می آورند با این حس آشنا نیستید. هم چنین، اگر شما در قسمت میانی بدن خود اضافه وزن دارید، و یا اگر جفت به کودک شما فشار می آورد، ممکن است احساس حرکات نوزاد برای شما سخت تر باشد. معمولا هنگامی که دراز کشیده اید حرکت جنین خود را بیشتر از زمانی که ایستاده اید احساس می کنید. هم چنین، اگر شما کار پرمشغله ای دارید و یا از دیگر کودکان خود مراقبت می کنید، تمرکز کافی را بر روی آن چه که در شکم شما در حال رخ دادن است ندارید. بارداری هر کس متفاوت است، مهم نیست چه مقدار وزن دارید. بنابراین استراحت کنید. به یاد داشته باشید، چنان چه، متوجه تغییری در الگوی حرکات کودک خود شدید، موضوع را فورا با ماما یا پزشک خانوادگی خود در میان بگذارید.

همه آنچه که باید درباره حرکت جنین در شکم مادر بدانید
همه آنچه که باید درباره حرکت جنین در شکم مادر بدانید

در هفته ۲۲ بارداری هر چند وقت باید حرکت جنین را احساس کرد؟

شمار دقیقی از تعداد دفعاتی که شما باید حرکت جنین را احساس کنید، وجود ندارد. پس اگر هنوز زیاد حرکت جنین را احساس نمی کنید نگران نباشید. شما به زودی متوجه خواهید شد که چه چیزهایی در جنین طبیعی است. گاهی اوقات در طول سه ماهه دوم بارداری شما شروع به احساس کردن حرکات کودک خود می کنید. شما ممکن است در ابتدا احساس تکان و لرزش ملایم کنید. بسیاری از زنان بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری متوجه این حرکات می شوند. اگر شما پیش از این یک کودک دیگر داشته اید ممکن است زودتر مثلا در ۱۶ هفتگی این حرکات را احساس کنید. اگر شما اضافه وزن دارید، احتمالا حرکات را کمی دیرتر احساس خواهید کرد. احساسات تکان و لرزش اولیه بسیار ظریف هستند، و اگر شما یک فرد پرمشغله فعال هستید ممکن است آن ها را از دست بدهید.

حتی ممکن است فعالیت های کودک خود را با باد و یا غرغر شکم اشتباه بگیرید. اما با پیشرفت حاملگی، حرکات کودک شما قوی تر خواهد شد. زیاد طول نخواهد کشید که این حرکات شبیه ضربه زدن به نظر برسد. موقعیت جفت می تواند بر روی این که شما چگونه و چه هنگام حرکات کودک خود را احساس کنید، تفاوت ایجاد کند. اگر جفت در جلوی شکم شما قرار دارد (جفت قدامی)، جنبش های او ممکن است محافظت شود. اگر چنین باشد، شما احتمالا حرکات کودک خود را کمی دیرتر از زمانی که جفت در دیوار پشت رحم قرار دارد، احساس خواهید کرد. سونوگرافیست شما قادر است موقعیت جفت را در سونوی ۲۰ هفتگی (سونو ناهنجاری) به شما بگوید.

اگر شما تا هفته ۲۴ بارداری هیچ گونه حرکت از کودک خود احساس نکرده اید، به مامای خود مراجعه کنید. او به ضربان قلب کودک شما گوش می دهد و می تواند به شما اطمینان دهد که کودکتان خوب است. هنگامی که اولین بار متوجه حرکات کودک شدید، احتمالا از این پس بیشتر و بیشتر از آن ها آگاه می شوید. جنین احتمالا تعداد دفعات حرکت خود را تا هفته ۳۲ بارداری افزایش می دهد. از آن به بعد تا زمان زایمان تعداد حرکات تقریبا هر روز همان قدر باقی می ماند. کودک شما زمان فعالیت و استراحت دارد. سعی کنید حرکات او را به صورت روزانه به یاد داشته باشید، تا قادر به تشخیص الگوهای حرکتی جنین گردید. به این ترتیب، اگر میزان حرکت جنین کمتر از حد معمول شود شما فورا متوجه خواهید شد. اگر متوجه شدید که حرکات کودک، به ویژه پس از هفته ۲۸ بارداری، کمتر شده است شما باید بلافاصله با مامای خود و یا بخش زایمان بیمارستان تماس بگیرید. همان طور که کودک شما رشد می کند و تکامل می یابد، به احتمال زیاد طیف وسیعی از احساسات را زمانی که او لگد می زند، می چرخد و حتی زمانی که او سکسکه می کند، درک خواهید کرد.

آیا سکسکه جنین در رحم مادر طبیعی است؟

بله. بسیاری از نوزادان شروع به سکسکه در رحم مادر می کنند، و این کاملا برای شما طبیعی است با پیشرفت حاملگی مادر از این موضوع آگاه می شود. کودک شما ممکن است در اواخر سه ماهه اول بارداری یا در اوایل سه ماهه دوم شروع  به سکسکه کردن کند. با این حال، شما احتمالا تا زمانی که در هفته ۲۷ بارداری هستید سکسکه نوزاد را حس نخواهید کرد. در آن زمان به حرکت جنین عادت کرده اید. سکسکه او تنوع جدید هیجان انگیزی در ضربات و چرخش هایی است که او در داخل شما انجام می داده است. سکسکه کودک شما مانند یک سری از حرکات ریتمیک و یا تشنجی احساس خواهد شد. ممکن است چندین بار در روز متوجه سکسکه کودک شوید، یا تنها یک بار هر چند وقت یک بار. سکسکه و نوزادان اغلب همراه هم هستند. کودک ممکن است هم چنان به حملات سکسکه بعد از این که او به دنیا آمد ادامه دهد. او احتمالا از وجود سکسکه ناراحت نیست اما اگر شما هر بار پس از شیر خوردن یا وعده غذایی آروغ نوزاد را بگیرید، احتمالا جلوی سکسکه را خواهید گرفت.