هفت نشانه درد آپاندیس ( آپاندیسیت ) و نکات اورژانسی

نشانه آپاندیس چیست و چه نکاتی را باید در مورد آپاندیس دانست. در هنگام مواجه با آپاندیسیت (درد آپاندیس) چه کنیم؟ با پیام سلامت همراه باشید؛ تا درباره این مشکل بیشتر بدانید.

تحقیقات نشان می دهد که حدود ۷ درصد از مردم آمریکا، در طول زندگی خود دچار درد آپاندیس می شوند. سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در این کشور، مشکل آپاندیس را تجربه می کنند. آپاندیس در جوانان و میان سالان بیشتر از کودکان و سالمندان رخ می دهد. همچنین مردان کمی بیشتر از زنان در خطر ابتلا به درد آپاندیس (آپاندیسیت) هستند. آپاندیس دردی است؛ که در صورت عدم رسیدگی به موقع می توان عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگبار داشته باشد. و البته خبر خوش آنکه در صورت رسیدگی به موقع، مشکل برطرف خواهد شد. بنابراین دانستن و شناخت نشانه های آپاندیس برای هر فردی ضروری است. تا بتواند به موقع مشکل را شناخته و به بیمارستان مراجعه کند.

آپاندیس چیست؟

آپاندیس عضوی از بدن انسان است که کارایی آن به طور دقیق شناخته نشده. و ممکن است به طور کلی کارایی خاصی نداشته باشد. آپاندیس یک کیسه لوله مانند است که در انتهای روده بزرگ قرار داشته و تنها یک سمت آن باز است. به نظر می رسد آپاندیس یک مخزن برای جمع شدن انواع باکتری هاست. بخصوص باکتری خوب روده در این میان زیست می کند.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت به معنای ساده یعنی التهاب آپاندیس. و التهاب آپاندیس یا درد آپاندیس زمانی رخ می دهد که مجرا یک طرفه آپاندیس بسته شده باشد ؛و باکتری های موجود در آن به رشد و تکثیر خود ادامه دهند. در این صورت لحظه به لحظه بر حجم آپاندیس افزوده شده و پر از چرک می شود. رسیدگی به موقع به التهاب یا درد آپاندیس (آپاندیسیت) به انجام یک جراحی نسبتا ساده که در آن عضو آپاندیس از بدن بیمار خارج می شود انجام می شود. به جراحی برداشتن آپاندیس، آپاندکتومی گفته می شود. اما در صورتی که رسیدگی به آپاندیس دردناک، با تاخیر صورت پذیرد؛ هر لحظه ممکن است این عضو بر اثر حجم عفونت موجود در آن پاره شود. و موجب گسترش عفونت در بدن گردد.

درد آپاندیس چگونه است؟

درد آپاندیس معمولا به صورت ناگهانی رخ می دهد. و معمولا در طی چند ساعت به سرعت شدت می گیرد. این درد دقیقا رد شکم نیست و به صورت نقطه ای خارج از شکم احساس می شود. به طور کلی تشخیص درد آپاندیس از درد های معمول شکم به نسبت ساده است. اما به دلیل شایع بودن دردهای شکمی و خطرناک نبودن غالب آن ها، افراد رفتن به بیمرستان را به تاخیر انداخته؛ و اقدام به خود درمانی می کنند.

فراموش نکنید که با وجود شایع بودن درد آپاندیس در مردان جوان و میانسال، سایر افراد نیز از این درد مستثنی نیستند. به طوری که اگرچه به شدت نادر، اما نوزادان نیز ممکن است دچار درد و التهاب آپادیس و در نتیجه آپاندیسیت شوند. همچنین آپاندیستیت اولین علت جراحی زنان باردار (بجز جراحی سزارین) در حین بارداری است. و معمولا از هر ۱۵۰۰ زن باردار یک زن در حین بارداری دچار شمکل آپاندیسیت می شود.

بیماری های دیگر که ممکن است شبیه آپادیسیت باشد

گاهی اوقات علائم و نشانه های آپاندیسیت ممکن است شبیه به شرایط و بیماری های زیر باشد. بنابراین این شرایط نیز باید در نظر گرفته شود تا آپاندیسیت به صورت قطعی تشخیص داده شود.

  • انسداد روده Intestinal obstruction
  • بیماری کرون (بیماری التهابی روده) Crohn’s disease (inflammatory bowel disease
  • دیورتیکولیت Diverticulitis
  • سرطان روده بزرگ Colon cancer
  • زخم معده Perforated peptic ulcer
  • اسهال و استفراغ Gastroenteritis
  • آنتروکولیت Enterocolitis
  • پانکراتیت Pancreatitis
  • سنگ کیسه صفرا Gallstones
  • سنگ کلیه Kidney stones
  • عفونت دستگاه ادراری (UTI) Urinary tract infection
  • بیماری التهابی لگن (PID) Pelvic inflammatory disease (فقط در زنان)
  • اندومتریوز Endometriosis (فقط در زنان)
  • کیست تخمدان Ovarian cyst (فقط در زنان)

علائم آپاندیسیت چیست؟

طول مدت درد آپادیسیت حداکثر ۴۸ ساعت است و معمولا آنقدر شدید است که بیمار را مجبور به مراجعه به پزشک می کند. با این وجود به ندرت دیده شده است که بعضی از بیماران زمانی تا دو هفته درد را نیز گزارش داده اند. که البته با توجه به شدت درد آپاندیسیت این گزارش ها آنچنان قابل اعتماد نیستند.

شکم درد نقطه ای یا دکمه ای

در ابتدای شروع آپاندیسیت یا همان درد آپاندیس، بیمار درد را به صورت نقطه ای در اطراف ناف خود احساس می کند. با شدت گرفتن آپاندیسیت درد به سمت راست و پاین شکم حرکت می کند. همچنین گاهی درد اولیه در منطقه وسط بالای شکم ایجاد می شود. اما این درد نیز با شدت گرفتن به همان سمت راست پایین شکم منتقل خواهد شد.

کم شدن اشتها

کم شدن اشتها یکی دیگر از علائم اولیه آپادیسیت است. هرچند این علامت درباره بسیاری از بیماری ها وجود دارد؛ اما همزمان شدن آن با علامت درد اشاره شده در بالا، می تواند احتمال مرتبط بودن درد به آپاندیسیت را بیشتر کند. با این حالا توجه کنید که حدود ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به آپاندیسیت، کاهش اشتها را گزارش نداده اند.

تهوع و استفراغ

تهوع یکی دیگر از علائم شایع آپاندیسیت است. و تقریبا رد همه موارد آپاندیسیت رخ می دهد. تهوع معمولا با آغاز درد اولیه اغاز می شود. و می تواند باعث تشدید درد گردد. استفراغ نیز در بیش از نیمی از موارد آپاندیسیت رخ می دهد. و معمولا استفراغ پس زا تهوع ایجاد می شود.

درد پایین شکم سمت راست

مشخص ترین ویژگی درد آپاندیس، درد سمت راست و پایین شکم است. البته همانطور که پیش از این گفتیم؛ این درد در ابتدا رد اطراف ناف بوده ولی خیلی زود به این سمت می رود.

به نقطه درد در این ناحیه نقطه مک برنی McBurney’s گفته می شود. که در فاصله بین استخوان لگن و شکم (ناف) و رد یک سوم بالایی این منقطه معمولا احساس می شود. نکته مهم اینکه این درد در زنان باردار، به صورت موضعی احساس خواهد شد.

درد پایین شکم سمت راست مک برنی McBurney’s
درد پایین شکم سمت راست مک برنی McBurney’s

سایر علائم و نشانه های آپاندیسیت

تب خفیف یکی دیگر از علائم آپاندیسیت است که با شدت گرفتن درد، شدیدتر می شود. نفخ شکم، تغییر در روال معمول اجابت مزاج و اسهال و یبوست نیز، ممکن است به سراغ فرد دچار آپاندیسیت بیاید. با این حال این علائم خیلی مهم نیستند. چون اولا برای بسیاری زا بیماری ها شایع بوده و از طرفی تنها با تکیه بر این علائم نمی توان حکم به آپاندیسیت داد.

چه زمانی آپاندیسیت حالت اورژانسی دارد؟

آپاندیسیت یا درد آپاندیس همواره باید به عنوان یک شرایط اورژانسی در نظر گرفته شود. از این رو به محض مشکوک شدن به شرایط آپاندیسیت، خود را به اولین مرکز درمانی برسانید. همچنین باید توجه کنید که در صورت ایجاد علائم زیر، ممکن است آپاندیسیت شما به نقطه به شدت حاد رسیده باشد.

  1. تب بالا به همراه لرز
  2. رنگ پریدگی و کبودی لب
  3. پوست سرد و مرطوب (عرق سرد)
  4. درد در قفسه سینه
  5. سریع شدن ضربان قلب
  6. تنفس کم عمق
  7. پایین آمدن فشار خون
  8. سرگیجه، منگی، غش
  9. کاهش خروجی ادرار